Traktorer och processorer

investera i processor till traktorn?

202 inlägg 98161 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Z:a  
#48266 Det går lika bra att köra framåt, träden fäller jag från vägen (fortast går det ju om man matar dem åt det hållet) och är det något större som hamnar över vägen så är det ju i regel rotänden/stocken och den kvistar och apterar jag manuellt. Men ligger de ut med backen kan man lika gärna köra över dem. Sen är det ju hur lång och stark kran man har om man kan plocka dem bakom kärran.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gotlandsbonde  
#48388 Jag pratade med Hypro igår och ifrågasatte varför han inte hade boggie?
Han svarade att det fastnar alldeles för mycket grenar mellan hjulen!
stefan andersson skrev:Hade nog varit bättre om det varit en boggie på den! då rullar det ju lättare över stubbar o sten och välter inte lika lätt heller.
Men jag tror det blir lättare att köra med den när den är på hjul än på traktorn, traktorn blir ju väldigt lång annars, samma gäller patu processorn oxå då har man ju kranen bakåt som kan törna i träd o dylikt! Det verkade ju vara vagnstyrning på hypron oxå så då blir det ju smidigt eller vad tror ni ?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

simon  
#49027 En liten fråga bara?
Såg att det fanns en processor som hette HUMA (tror jag) på blocket till salu. Vad är detta för något?
Dessutom såldes den utan såg??? Innebär att man får aptera själv eller?

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49044 Man har ett vanligt motorsåg monterat i en ram på tomgång som man kapar med.
Vimek G30 eller vad modellen hette hade samma system för många år sen, men
vad Huma är specifikt vet inte jag.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Lill Nalle  
#49068
gnisten83 skrev:Man har ett vanligt motorsåg monterat i en ram på tomgång som man kapar med.
Vimek G30 eller vad modellen hette hade samma system för många år sen, men
vad Huma är specifikt vet inte jag.

Hejsan! jo jag säger bara en sak köper du Wimek så får du ha alla verktygslådår med dig!
desutom så är där för liten svängvinkel så skadar man kvarsåendeträd!

Köp en Hypro 755 i lyften så kan du sopa igenom mycket på en dag, kranen 7 meter l och den är underbar att köra och du kan plocka in träd från alla håll , vid kalhuggeskörning ligger man på 8,5 fubbar i timmen .

Ha den på en vagn är ju bara löjligt! man backar ju sig fram för att gå på riset, ha en vältligvagn ser man sämre o kan ju inte backa in i beståndet på samma vis, man kan inte vända på stickvägarna heller.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49155 Jag sittter här och läser igenom tråden men det jag funderar mest på är varför man inte
köper en gammal skördare för ca 100-150 tusen är det mer krångel med en sådan eller??
Funderar på att köpa en skördare själv iaf.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

orre  
#49167
Mr-Hemek skrev:Jag sittter här och läser igenom tråden men det jag funderar mest på är varför man inte
köper en gammal skördare för ca 100-150 tusen är det mer krångel med en sådan eller??
Funderar på att köpa en skördare själv iaf.

Kan rekomenderas.
Min far köpte en 901 för ca 6 år sedan men han begrep sig inte på det så bra :wink:
Så när kranen svängde utan att man rörde spaken så stälde han maskin på gårdsplanen :sad:
Jag tog vid maskin i okt-nov, renoverade 2 IPS-boxar och 1 styrspak (kôsta ca 10000 +M)
Bytte oljor o filter samt batterier, tankade och körde :P
Men lätt att köra var det ju inte........Böckerna Arbete i averkningslag samt skogsforum var dock en guldgruva.
Har nog kört ca 50 timmar "aktivt" med maskin sen dess och inget direkt har krånglat :P

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49220 processor eller skördare. ja,visst en skördare gör ju jobbet snabbare om man förstår sig på den bra, är ju dock lite " handikappad" i vissa marker. vinchen gör ju att beståndet blir finare, inte lika mycket vägar. men så är det ju tiden också, att köra med en skördare under helgerna och kanske en dag i veckan känns ju lite dumt.en processor gör sig väl bäst i gallring, i övrigt så gör ju skördaren ett bättre jobb ur dom flesta synpunkterna. en beg processor tycker jag kan vara vettigt att köpa men inte en ny, då är det en beg skördare som gäller istället. och det är ju lättare att hålla igång traktor och processor för skogen än traktor för jorden och skördare för skogen eftersom en skördare alltid vill krångla mera än något annat. :x

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

stegmaster  
#49240 Får man et ras på en eldre skördare(något som inte er så sjelden), så koster det en formue at fiksa.
Kan fort kosta det dobla av kjöpsummen, så en traktorprocessorer er nog at föredra för eget bruk, fast even en ny sådan er ju rett så dyr.

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

totte  
#49252 Kolla in den här tråden, apropå kostnader för en äldre skördare när det går sönder, det är inte bara mekanik och hydraulik som kostar skjortan: viewtopic.php?f=10&t=4072

Användarvisningsbild

Re: investera i processor ??

stegmaster  
#49253
totte skrev:Kolla in den här tråden, apropå kostnader för en äldre skördare när det går sönder, det är inte bara mekanik och hydraulik som kostar skjortan: viewtopic.php?f=10&t=4072


Eksakt Totte, detta borde vel fjerna sista rest av tvekan om denna saken.

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49363 Denna artikel har nog botat mina ideer om en gammal skördare, sjukt :roll:

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

stefan andersson  
#65369 Nu har jag investerat i processor :grin:
Blev en Kesla stegmatare

   TS
Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65370 Vad är det för årsmodell på Keslan.

Testat nåt ännu då.

Grattis till köpet
:-bd

Avatar Fallback

Re: investera i processor ??

valmet-patu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65378 Grattis!
Du är välkommen med funderingar,kanske har jag några tips efter en säsongs körning!
Själv börjar jag fundera på vagnsmontage för att underlätta växling mellan huggning o skotning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).