Traktorer och processorer

Enkel pump

46 inlägg 13925 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Enkel pump

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637883 Jag gör av med en jeepdunk diesel i veckan ungefär under säsong. Kör och hämtar när jag åker förbi en mack. Sen så balanserar jag lite prekärt på framaxeln när jag häller i dunken i traktron. Finns det någon enkel pump man kan använda istället som funkar bra? Helst att dunken kan stå kvar i bilen, och pumpa dirket ill traktorn. Budget runt 500 kr.

Sett en del hävertpumpar och batteridrivna pumpar på nätet, men vet inte om de är något att ha.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

hlb  
#637885 Har haft olika handpumpar, men övergått till att ha dieseln i Q8 oljedunk 20 l. Lilla pipen går rätt bra att hälla ur och den är rätt bekväm att bära om Hypron står besvärligt långt ute i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

halvproffs  
#637887
hlb skrev:Har haft olika handpumpar, men övergått till att ha dieseln i Q8 oljedunk 20 l. Lilla pipen går rätt bra att hälla ur och den är rätt bekväm att bära om Hypron står besvärligt långt ute i skogen.


Samma här!

Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

svampbob  
#637889 Jag använder en sån här då jag tankar maskinerna när dom står ute i skogen. Jag häller i 17 liter åt gången.

https://www.husqvarna.com/se/reservdela ... 580754501/

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

tallen100  
#637900 Biltemas hävertpump är prisvärd och funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637902 Hävertpump? Jag måste tyvärr pumpa uppåt då tanken på traktorn sitter högt. Skall gå ändå står det om pumpar hela tiden, men misstänker att man tröttnar rätt snabbt då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

fendt311  
#637903
hlb skrev:Har haft olika handpumpar, men övergått till att ha dieseln i Q8 oljedunk 20 l. Lilla pipen går rätt bra att hälla ur och den är rätt bekväm att bära om Hypron står besvärligt långt ute i skogen.

Samma här. Funkar bra tycker jag. :-bd

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

Avslutat-02  
#637905 kör med 25L Aspen dunk och deras pipar, bara lägga upp på traktorn och vrida på kranen så tankar den själv.... :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

tallen100  
#637906
Mangan skrev:Hävertpump? Jag måste tyvärr pumpa uppåt då tanken på traktorn sitter högt. Skall gå ändå står det om pumpar hela tiden, men misstänker att man tröttnar rätt snabbt då?

Ja man måste ju ställa upp dunken på huven, så att lyfta upp dunken slipper man ju inte.
Men man slipper spill, och dunken tömmer sej själv.

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

Avslutat-02  
#637907 finns ju hävertpump till jeepdunk på biltema...

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

axwell  
#637908
vinterrojarn skrev:v vinterrojarn » 5 min
finns ju hävertpump till jeepdunk på biltema...

En fantastiskt bra idé, bravo Biltema. :-bd




Så sant, helt värdelös, omöjligt att tätt mot dunken. 😡
Har provat mot 3 eller 4 olika jeepdunkar.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000035579

Avatar Fallback

Re: Enkel pump

Avslutat-02  
#637909 åh fan... det var ju tråkigt....

Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

Vardon  
#637911 Finns ju hur mycket pumpar som helst. Oftast brukar de mest använda vara billigast.

Jag hade nog satsat på hävert och satt ett biltema ellyft nånstans lämpligt. Hissa upp dunken och sen tanka men det beror på hur det ser ut. Jag vet dock att så fort jag har ett lyftblock så blir det ofta använt.

Jag har ett kedjeblock jag lyfter upp dunken i så får det hänga där när jag häller slipper jag lyfta det hela tiden.

Alternativt gjort en station med fatpump och låtit den sitta i dunk och byta dunk alt fylla i ett fat från dunk.

Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

Bax  
#637916 Får man upp dunken ovanför tanken funkar denna bra.
https://www.skoterdelen.com/atv-1/adly/ ... gL2mfD_BwE

Annars kanske en pump driven av skruvdragaren....

Användarvisningsbild

Re: Enkel pump

rokon  
#637923
1586951568_img_20200415_132847.jpg
Mangan efterfrågande helst en enkel billig pump, jag köpte denna för ca 2 år sedan den drivs av 2st LR20 batterier som man sätter i pumpen, man skruvar av locket med den lilla röda startknappen i änden. Det är en pump och inte en hävert, mitt tanklock sitter dumt till bakom lastarfästet och jag behöver bara ställa dunken på en sådan där hushållsstege med en avsats längst upp där ställer jag dunken ner med det fasta röret i en 20 liters dunk, dessa är ej för höga utan den når ned, de står också stadigt, slangen i tanken trycka på knappen göra något annat medans den pumpar i, kanske tar 3,5 minut eller så när man hör pumpmotorn varva upp stänger man av den.
Pumpen är gjord för diesel, ej bensin!
Köpt på Laitis i Boden för ca 375 kr batterer får man köpa till. Groz står det på pumpen. Batterierna skall räcka till att pumpa ca 950 liter diesel, jag har ännu ej behövt byta. Jag skarvade på slangen med en bit slang till i passande storlek vilket jag provade ut redan i butiken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar