Traktorer och processorer

Traktorn dog under snöröjning!

29 inlägg 9518 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorn dog under snöröjning!

339  
#629593 Kom ca 100 m efter vägen med snöslungan. Traktorn tappade sedan succecivt varven och orken innan motorn stannade? Heldöd!

Ispropp eller har matarpump/insprutningspump lagt av? Traktorn har stått ute och det har varit några veckor sedan jag körde sist. Kraftiga väderomslag från plusgrader till -20 under tiden.

Hjälp mottages tacksamt vad jag kan kolla upp. Är en New Holland TL70A -06:a.



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629594 Det låter som en klassisk frysning i bränslet.
Ttaktorn går lika länge som bränslet i filtret räcker och det kan vara som du skriver 100m.
En halvliter T-röd i tanken och dränera filtrena, värm försiktigt med varmluftspistol eller gasbrännare.
Om det är vatten/is i tanken/ledningarna/filtrena så lär du få göra detta flera ggr innan allt är borta.

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629596
Bild


https://avspare.com/catalog/newholland/ ... 735/25260/

Där finns en del bilder att kika på.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

339  
#629599 Tusen tack för svaret, ska se om jag kan kolla! Ca 10 grader kallt idag och traktorn står kvar på vägen. Lättast ta gasolbrännaren men då måste man vara försiktig!

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Blivande snickare  
#629603 Hundra säker att det är bränsle i tanken också?

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

339  
#629606 Är lite men det är diesel i tanken. På slangen från tanken till matarpumpen sitter det ett litet bränslefilter. Skulle man kunna ta isär där och dra en slang till en separat dunk? Sedan pumpa manuellt med matarpumpen från dunken? Skulle det funka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629607 Problemet är nog att det är is i bränslefiltret. Ta loss tina och töm eller byt om du har nåt nytt. Sen går den nog.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629608 Så länge du har hävert så är det lugnt.
Men jag skulle nog tanka upp lite i tanken och tillsätta k-sprit för diesel,diesel tillsats mm för att få igång hela systemet.

Sedan när man kommer hem byta bränslefilter.
Senast redigerad av Avslutat-02 lör 07 mar 2020, 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

339  
#629609 Så här ser det ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629610 Funkar till att ruska igång den. Men du måste ändå byta filtret om du ska köra. Att köra traktorn från separat dunk funkar inte. Den töms på nolltid och det mesta går i retur till tanken.

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629613
339 skrev:Kom ca 100 m efter vägen med snöslungan. Traktorn tappade sedan succecivt varven och orken innan motorn stannade? Heldöd!

Ispropp eller har matarpump/insprutningspump lagt av? Traktorn har stått ute och det har varit några veckor sedan jag körde sist. Kraftiga väderomslag från plusgrader till -20 under tiden.

Hjälp mottages tacksamt vad jag kan kolla upp. Är en New Holland TL70A -06:a.


Fick faktiskt veta att lite tvåtakts olja var bättre än dagens t-röd.Dels löser den kondens, is ( visste jag inte) och så smörjer den. Kör inte traktorn utan töm tanken. Byt filter ( kommer säkert vara rostfärgat vätska i) häll i lite tvåtaktsolja och ny diesel.

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629615
vinterrojarn skrev:Så länge du har hävert så är det lugnt.
Men jag skulle nog tanka upp lite i tanken och tillsätta k-sprit för diesel,diesel tillsats mm för att få igång hela systemet.

Sedan när man kommer hem byta bränslefilter.

Det gjorde jag på min CAT910. Jag kan tala om att något hänt i motorn efter det. Stod med hög tomgång så att den skulle dra igång på alla cylindrar. I stället hände något i motorn. Har aldrig varit med om detta. Men nu är det en jäkla vevhus vent på den. Blir till att undersöka senare till våren vad som hänt.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629616 Hmm menar du av tillsatserna?

Det kan vara då jävligt att ett ventilsäte gett sig...jag börjar misstänka att något sådant även hänt på min bm 650,,, alltså att tillsatserna rensat något i motorn som gjort att den inte går som den ska....

Klandrar egentligen miljödieseln för tillsatserna har man ju alltid kört på tidigare utan problem, men med mera utblandning av olika slag,ju mer problem kommer vi stt få ...

Bra där om 2-taktsoljan..det ska jag testa.
För när jag pratade med lantmännen häromdagen, så sa verkarn där att dagens diesel verkar innehålla för dåligt med smörja så vissa delar skär...

De hade skickat in bränsleprov på en valtra och volvo lastmaskin...

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629619
vinterrojarn skrev:Hmm menar du av tillsatserna?

Det kan vara då jävligt att ett ventilsäte gett sig...jag börjar misstänka att något sådant även hänt på min bm 650,,, alltså att tillsatserna rensat något i motorn som gjort att den inte går som den ska....

Klandrar egentligen miljödieseln för tillsatserna har man ju alltid kört på tidigare utan problem, men med mera utblandning av olika slag,ju mer problem kommer vi stt få ...

Bra där om 2-taktsoljan..det ska jag testa.
För när jag pratade med lantmännen häromdagen, så sa verkarn där att dagens diesel verkar innehålla för dåligt med smörja så vissa delar skär...

De hade skickat in bränsleprov på en valtra och volvo lastmaskin...


Tror att det är tillsatserna som orsakat detta. Plus att det nog varit vatten, kondens i dieseln. Direkt efter detta har jag slutat tanka på okq8. Skaffa direkt konto hos Skellefteå bränslen. Dom kör med gamla MK1 Diesel. Är dyrare per liter men man slipper en massa elände.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629621 Även om det är dyrare per liter så är det betydligt billigare än att laga maskiner stup i ett.

Jag har fortfarande inte öppnat motorn på bmarn men är nog övertygad om att det är en hel del att göra...

Blir nog en motor renoveringssats kpl med packningar, foder,kolvar.. 8800 kr exkl moms....men det blir efter att ha rivit ner den först...

Passar nog på att byta alla filter och oljor samtidigt...
Plus lite annat...så är den i bra skick igen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).