Traktorer och processorer

Hypro vinsch

18 inlägg 5742 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hypro vinsch

Dennis1982  
#604844 Jag håller på och gallrar med en hypro bärare med 500 aggregat på. Jag upplever att vinschen har blivit mycket svagare. Tidigare har man fått passa sig för att inte välta/vrida maskinen. Men nu tycker jag den tappat orken. Dessutom skriker det i vinschen när den går tungt.
Idag gick dessutom kedjan till vinschen av. Trumman rullar lätt när jag plockat bort kedjan.
Ska ringa hypro på tisdag men är det nån som har haft liknande problem?
Misstänker ju såklart hydraulmotorn :((



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604850 Hade samma på min när den var ny. Ringde Hypro och dom svarade, fick du en sån? Bor nära så jag hämtade en ny motor och sen fungerade det. Ville inte bara ha tillbaka den gamla så det var något tillverkningsfel.

Avatar Fallback

Re: Hypro vinsch

Dennis1982  
#604851
kärrabol skrev:Hade samma på min när den var ny. Ringde Hypro och dom svarade, fick du en sån? Bor nära så jag hämtade en ny motor och sen fungerade det. Ville inte bara ha tillbaka den gamla så det var något tillverkningsfel.

Bäraren är från 98 så den här gått länge. Men då är det kanske motorn som gett upp. Är det lönt att renovera nått dylikt eller är det ny som gäller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#604977 Nu menade jag vinschmotorn så det inte blir några missförstånd

Avatar Fallback

Re: Hypro vinsch

Dennis1982  
#621304 Nu har jag bytt chockventil, ingen förbättring. Köpte då en ny motor till vinschen och bytte igår. Det blev bättre men den är inte sig lik.
Då kan det väl bara vara ventilpaketet kvar att kolla? Misstänker skräp i sliden. Tror den får gå säsongen ut och skruvar i garaget i sommar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Vardon  
#621311 Kan du flytta vinschen till en annan funktion och pröva? Flyttar problemet med

Avatar Fallback

Re: Hypro vinsch

Dennis1982  
#621313 Ja det kan jag prova för att utesluta. Då kanske det blir radiostyrd sågfunktion istället 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Vardon  
#621314
Dennis1982 skrev:Ja det kan jag prova för att utesluta. Då kanske det blir radiostyrd sågfunktion istället 😀


Jag kör radiostyrd gas på traktorn till hypro 300 så varför inte. Inga armar i sågen bara de vrakas bara ändå

Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Boman  
#628418 Hej har en Hypro 300 som längdmättningen har lagt av på har mätt på pulsgivaren den har ström men det skickat inte ut nån signal! Nån som har erfarenhet om detta ? Mvh Boman

Avatar Fallback

Re: Hypro vinsch

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628432 Om du har spänning till pulsräknaren och inte får ut några pulser ?
Borde vara pulser på 2 olika trådar för den ska klara räkna åt båda hållen.
Kan vara typ 500 pulser /varv , vet inte vad hypro har i sin längdmätning.
Ger den inga pulser ut kan de vara fukt i den optiska avläsningen av strecken på glasskivan som roterar.
Kan gå att öppna o lufttorka MEN den ger även STOR risk att skrota den.

Avatar Fallback

Re: Hypro vinsch

Tralsmo  
#628434 Antar att du har kollat så det inte ä mekaniskt fel mellan mäthjul å pulsgivare.
Hur det nu ser ut på en sån vet ja inte.

På skördaraggregat har ja bytt pulsgivare ofta.
Oftast har det varit kablarna inuti givaren. Dom som går mellan den yttre anslutningen och kretskortet. Dom har en förmåga att gå av när det vibrerar.
Inåttfall har det varit fukt som kommit in.

Brukar gå bra att öppna och löda om, om man har handlag för sånt.

Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Boman  
#628435 Tack för tipsen. Det mekaniska är helt sitter en fjäder mellan drivhjulet axel och pulsjivaren. Som tur har jag köpt den i november så det borde täckas av nån garanti tycker jag. Men fukt kan ju vara ett alternativ. Har ju varit rätt gött om den varan i skogen denna säsongen. Vill in riva för mycket i det när det fortfarande är garanti kvar så dom inte får för sej att ja orsakat nån skada!

Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Mossebo  
#628555 Jag har råkat ut för skift på fotocellerna en gång. Även att bakljuset på traktorn kan störa har jag märkt :-)

Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Boman  
#628573 Tack än en gång men tyvärr var det inte så enkelt! Ska ringa Hypro i mön!

Användarvisningsbild

Re: Hypro vinsch

Boman  
#632036 Hej på er alla! Nu är min Hypro igång igen. Kan rekommendera Hypro vilken bra service dom har verkligen ställt upp och skickat grejer så ja kunde få igång längdmätningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).