Traktorer och processorer

Buskröjare / kättingslaga sökes

8 inlägg 2999 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Buskröjare / kättingslaga sökes

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#599162 Såhär i december känns ämnet långt bort, men det är lika bra att ta hjälp av forumet ändå.
Som bakgrund till tråden så köpte jag mig en ilsbo- buskröjare till traktorn för några år sen.(läs 8 år) . Samma tankar som dom flesta andra.. nu ska jag köra bort buskarna och slyet överallt. :ugeek: Jodå, ilsbon gick bra, men räckvidd,placering och flixibilitet lämnar en del att önska när den sitter i 3 pkt.... :???: kranmonterat är ju lite fränare :ugeek:
Hittade en gammal epoke kran på ca 4 m med tillhörande slagklippare och en hel del fix. Kranen var sliten men klipparen helt okej.
Provmonterade på en gammal skogsvagn för att känna lite. En punktering, ett vätskefyllt däck och en massa vikter till så var drömmen igång. Gick bra ändå tills aggregatet skickade en svärm av stenar emot bakrutan på traktorn :mrgreen:
Kranen sitter numera i jakefäste på traktorn och köres baklänges. ( inga stenar i rutan). Efter en sommar med lite eget plock och inkörning konstaterar jag att det var värt mödan.
Men. jag behöver ett kättinghuvud igen slagorna biter ingenting på busken.
Tänkte att det ska väl vara enkelt att hitta en gammal sliten kättingslaga.. dom borde ligga å skräpa hos någon som har kört slåtter.. men ICKE.
Har kollat med dom flesta entraprenörer i bygden men utan någon lämplig träff.. något förslag har dykt upp men då har grejerna varit för stora och tunga ( slagkraft 170)
Har kollat allt som varit på blocket under året men utbudet är mycket begränsat och försvinner fort eller är för dyrt.
En tanke var även att hitta en ilsbo eller liknande som var krokig i ramen och bygga om. Ett plus för ilsbon är vikten som är betydligt lättare än slagkraft.

Någon som har ett aggregat liggandes eller vet någon som har får gärna säga till.
Det som är av intresse är:
slagkraft 125 & 150.
ilsbo oavsett drivning eller fäste.
även andra fabrikat, men EJ vikt över 500kg.
Endast begagnat. :d

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Buskröjare / kättingslaga sökes

Valmet860  
#599180 Hej du har fått ett Pm av mig har en sån slaga tillsalu en ilsbo.

Torpare  
1575794883_20191123_115722.jpg
Har en slagkraft 150 med ferri tkz 80 armsystem till salu

#599291 Stort tack för svar.
Vad skulle man göra utan skogsforum :-bd Antar att slagkraften blir lite väl dyr om det ska säljas komplett. ?
Fler förslag mottages gärna

TS
Användarvisningsbild

Valmet860  
1575888343_8dce6ffd-6512-4e09-bffd-30c0d1161b4c.jpeg

ÅsaNisse  
#599426 Har du kollat Blocket. Flera annonser där nu.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600646 Är faktiskt så enkelt att gamla slagor är råslut, materialet i kåpan börjar vittra upp efter tillräckligt många timmar. Har du kollat på Hinnagården.se?

#600792 Jodå, jag är medveten om att dom brukar spricka överallt och hela tiden.
Det är väl egentligen inte så konstigt heller med tanke på miljön dom arbetar i. Trots detta är det enbart begagnat som är av intresse. Jag kör på tok för lite för att kunna köpa nytt.
Var en hinnagårds på blocket under sommaren för ca 100+m, årsm 16 om jag minns rätt.
Har ett par intressanta slagor att kolla på framöver, men det blir efter nyår. :d

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).