Traktorer och processorer

Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

11 inlägg 6412 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

retorikjocke  
#597457 Hej!

Jag vill veta så mycket som ni bara orkar skriva gällande att sätta dit ett skördaraggregat på en traktorgrävare. Jag ställer upp lite frågor som jag funderat på men va inte blyga gör att lägga till mer info!

Traktorgrävaren är en Lännen.

- Hur smidig är den i skogen?
- Hur blir resultatet vid gallring?
- Rullmatat eller stegmatat aggregat?
- Något speciellt aggregat som rekommenderas?

Fyll som sagt gärna på med info om ni själva kör eller kört denna typ!

Mvh



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

totte  
#597461 Flyttade din tråd hit till "Traktorer och processorer".

Du kan börja med att läsa en del som skrivits tidigare om Lännen. Här är söklänken: search.php?keywords=l%C3%A4nnen

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

josip  
#597468 Jag har ju testat med Arbro på min gamla C100. Basmaskinen är smidig som bara den i skogen, men grävaggregat + jibb är inte så smidigt. Det är faktiskt rätt långsamt att köra i gallring, då grävagg. inte är gjorda för sånt jobb. Med en ordentlig kran i stället för grävarmen skulle läget vara ett helt annat. Helst då någon Mowi eller dylikt. Har man en litet nyare Lännen med bra flöde så är det väl inget som hindrar att man har rullmatat. Sparar nerver.. Arbron är också rätt hög / lång, så den kan vara ibland vara litet lurigt att få fast i yviga granar kanske.

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

kenneth karlsson  
#602163 Så här funkar det att köra

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

Forestboy  
#602227 Använder du original spakar till skogskranen? Funderar på nåt liknande, har en Lännen 740.

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

josip  
#602239 Vad fint! Kranen kom litet långt bakåt, men kanske det inte stör när du har stödben? Tänker att den är baktung när man jobbar bakåt annars.
Är också intresserad att höra om spak-arrangemangen. 👍

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

kenneth karlsson  
#602372
1577130207_img_20191207_184059.jpg
Kransen i
1577130259_img_20191102_113711.jpg
i sitter sitter ok placerad man bör ha stöd en för stabiliteten skull. Spakarna sitter på samma axel som orginalspaken. Lite högre funkar kanon

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

kenneth karlsson  
#602378 Bättre bild

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

Forestboy  
#602417 Okej, jag funderar om man kunde använda lännens spakar. Finns ju snabbkopplingar på förstyrningsslangarna orginal. Skulle vara smidigt att kunna använda dom till kranens ventilbord.🤔

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

kenneth karlsson  
#602434
1577137553_img_20190726_083204.jpg
Använder lopp mp original hydraulbord som kranen går till.

Avatar Fallback

Re: Skördaraggregat på traktorgrävare (Lännen)

Forestboy  
#602478 Du anväder alltså lännens ventilbord. På 740 sitter ventilbordet fast på grävaggregatet, men har snabbkopplingar till förstyrning. Tar kanske 15 min att koppla bort. Nu funderar jag fästa en patu 600 där istället och använda dens ventilbord. Få se om det lyckas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar