Traktorer och processorer

Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

8 inlägg 4514 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

Sidekicknicke  
#592966 Hej på er alla kunniga. Har problem med att frikoppla vår valmet 6400 -99 när man ska lägga i växel, det kopplar ingenting alls. Inga problem att trycka ner pedalen i traktorn och jag tycker inte att det känns något konstigt när man gör så.

Vi tvättade traktorn med högtryckstvätt, körde den tillbaka till maskinhall. När vi startar 5dagar senare så frikopplar det inte alls för att lägga i växel. På denna traktorn är det knappkoppling så det sitter ett hydraulblock vid batteriet. På baksidan av blocket sitter 2st elkontakter/ el solenoider som jag funderar på om de kan fått "stryk" när vi tvättade.

Det jag har gjort i min felsökning hittills är att lufta kopplingen men inte konstigt där. Bubbelfritt och fint.
(vad ska de vara för olja i behållarna)

Lite fakta om traktorn.
Årsmodell -99
snart 6300h
Turbinkoppling
Traktorn har gått på lantbruksskola sedan ny.

Vad är nästa steg att kolla/testa.

Har vi någon bra valmet reparatör i jönköpingstrakten förutom lantmännen? (Om man inte hittar felet själv)

//N



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

Ingoberra  
#592976 Kopplingen kan mycket väl rosta fast på 5 dygn. Mitt rekord är 2 dygn. Det var på hösten med hög luftfuktighet. För visst har den väl en vanlig koppling med?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

Ådii  
#592993 Det är nog som Ingoberra säger att den troligen har rostat fast, men det är värre att få den att släppa igen när traktorn har turbinkoppling när man inte kan få den att slira/knycka så att kopplingen ska släppa.
Men försök få i en låg växel t.ex. M1-3 med att gasa och trycka i en växel på samma gång och kör sedan runt och koppla fritt hela tiden så borde den nog ge med sig.
Kan hända det inte behövs så mycket om det är första gången och bara har gått 5 dagar sen den blev senast använd. Och kolla så att alla pluggar är täta kring växellådshuset så att vattnet inte tränger in där vid t.ex. tvätt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

torpöbo  
#593133 Kopplingshuset på 6000 serien är öppet uppifrån med stängt nedifrån. Brukar ligga massa bös o barr i utrymmet. Åk med traktorn till en backe o försök "knycka" loss koppling enl. Föregående.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

Sidekicknicke  
#593146 Det funkade! Gjorde precis som ni skriver och helt plötsligt dunkade/smällde de till och all va som vanligt igen.

Kan erkänna att jag trodde inte detta skulle funka, men får krypa till korset..... tack för tips!! /Nicklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

Avslutat-02  
#593153 på detta forum finns det förbaskat duktiga personer som med enkla medel uträttar mirakel.

du kanske undrar vilket medel det är?

när någon frågar om hjälp, så svarar de....

tack för er insats. :-bd

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

barbarossa  
#812641 Någon som bytt kopplingslameller och har info samt bilder på det 🤔

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 -99 koppling funkar ej

Amatörhuggare 62  
#812648 Har du kollat , valtra valmet 6000 allmän tråd

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).