Traktorer och processorer

volvo bm 430 stannde plötsligt

76 inlägg 27256 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580565 Jo, jag tycker det är värt att undersöka om det kan läcka mellan tank och matarpump. Det kan vara så att det suger in lite tjuvluft, men så lite att den går att få igång med rejäl luftning men går inte igång efter varit avstod en kort stund då luft kommit in i systemet.
Om nu det inte är fel i insprutningspumpen.
Hur mycket bränsle kom fram vid luftningen som gjordes vid sista starten?
Mer än i första spridaren?
Det är ju lite underligt om den startar på 1 cylinder för att sedan dra fram bränsle till övriga cylindrar så den sedan går rent?
Kanske kan prova med liten lös dunk som placeras högre än motorn och koppla en slang från dunken direkt till matarpumpen?
Ge inte upp!

Lycka till!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#580676 Hej igen och tack alla snälla för er hjälp. Jag bytte insprutningspumpen och efter att ha luftat systemet (som jag tyckte tog en evighet😂) så starta traktorn. Vi klöv för glatta livet men efter 1,5 timme så tog vi en paus. Traktorn hade tills dess gått utan några bekymmer. När jag sen efter ca 15 min försöker starta så vill den inte. Jag lät den då stå ifred i ca 1 timme . Efter det gick jag ut och försökte igen. Med lite hjälp av starthjälpen, då batterierna börjar bli lite slitna så gick den igång igen. Körde en timme utan bekymmer. Drog stoppen och stannade, tryckte in stoppen( tom kollade på pumpen att reglaget gick tillbaka) och försökte starta men icka!
I vredesmod var jag på väg att hämta släggan för att laga den riktigt😂men hann komma till sans igen varefter jag gick in och satte på kaffe istället!!!
Vad är det som gör att han inte startar direkt igen? I min lilla värld som inte är någon mekanikervärld så börjar tänka varm motor inte start, ljum/ kall motor start, metallexpansion??
Om matarpumpen är kass, skulle den då starta alls?
Ha det gott vänner!
/Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

jannee  
#580680 Dieseln rinner tillbaka, du får luft (vakum) i pumpen. Startmotorn går inte snabbt nog för att orka (hinna med) bygga upp tryck nog för att motorn ska tända (detta löstes med startgas - djävulens påfund).
Du har en något för sliten matarpump (bränslepump) - allt har ett bäst före datum, även en 430. Dagens diesel är ej heller någon höjdare, magert och strävt, sliter bra på pumparna och spridarna.
Vet ej om det finns någon backventil som kärvat, problemet "kanske" kan avhjälpas med en flaska tvåtaktsolja.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Hypro77  
#580687 Ja jag tror att på första plats kommer dålig matarpump, på andraplats dåliga anslutningar mellan tank o dieselpump. Testa som nämnts att koppla på separat dieseldunk som står högre än insprutningspumpen, går den då så kan du utesluta problem med insprutningspumpen. Man behöver ingen matarpump om man kan uppnå hävertverkan.

Blankdiesel är att föredra om maskiner står still länge.
Senast redigerad av Hypro77 tor 08 aug 2019, 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

tallen100  
#580689 Har du justerat insprutningstiden när du satte dit den nya pumpen?

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#580877 Fungerar traktorn nu?

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#581849 Hej och än en gång tack för alla tips och råd!
Bytte ju insprutningspumpen utan någon större skillnad, bytte nu idag även matarpumpen och efter luftning så sprallade hon igång. Det som fortfarande är bekymmersamt är att hon vill inte varva upp. Vad kan det bero på?
Med vänlig hälsning,
Jonas

   TS
Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Fredi  
#581854
tallen100 skrev:Har du justerat insprutningstiden när du satte dit den nya pumpen?


Har du gjort detta som tallen100 skrev

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#581859 Insprutningen, eller luft...

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#581867 Hej!
Nej jag har inte justerat något på den insprutningspump jag satte dit. Hur gör jag det?

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#581871 Hoppas du ser något annars hör du av dig.

Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582421 Fungerar traktorn nu då?

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Emilerik1  
#582731 Hej igen!
Lite uppdatering.
Har ju bytt insprutningspump, båda filterna och matarpump.
Traktorn har startat men vill inte gå upp i varv. När dragit handgasen för fullt och sen luftat på insprutningspumpens övre luftskruv har varvet ökat men traktorn är orkeslös, så fort jag belastar typ kör så går hon ner i varv och vill inte gå upp igen.
Har idag tömt tanken, tagit bort kran och bränsleledningen som går mellan tank och matarpump.Ingen vacker syn inne i tanken. Tjock klistrig sörja. Alger?????
Hur gör jag tanken ren på enklaste sätt? Kan jag spola den med något medel?
Känner mig väl inte riktigt bekväm med att ställa insprutningstider på pumpen. Kan jag ha missat något annat??
Väldigt tacksam för tips och råd!
Med vänlig hälsning,
Jonas

   TS
Avatar Fallback

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

Avslutat-02  
#582732 Jag hade samma äckel i min tank, jag tog bort hela kranen och rengjorde med kraftrengöring. Sedan hade jag i dieselbiocid och dieseltillsats och diesel. Har kört så i två veckor och allt är fint och traktorn går bra.

Men jag fick plocka ur spridarrören och rengöra dessa också.

Spridarna körde jag i ultraljuds tvätten.

Användarvisningsbild

Re: volvo bm 430 stannde plötsligt

skogsBG  
#582802 Dieselalger står emot det mesta 😡 . E85 lär lösa upp kletet bra. Jag använde alla möjliga rengöringsmedel och hetvattentvätten för att få min BM 350 att fungera igen . Fick rådet att prova med E85 soppa om eländet skulle komma tillbaka .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).