Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83556 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588128 Johannes: Kan du skissa upp hur du tänker dig detta?
Morgan

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588130
Morgan Nordin skrev:Johannes: Kan du skissa upp hur du tänker dig detta?
Morgan

Styrning eller kran-infästning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588232 Hängde på kranen på vagnen idag. Så skiss bör inte behövas på just den biten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#588257 Det blir grymt bra det är så jag har tänkt att man skulle ha processorn.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588267 Animation av olika placering av styrning
Bild

@Fredrik Reuter, Går det inte ladda upp .gif direkt till forumet? lyckades inte, filen ville inte komma med.

källshult skrev:Det blir grymt bra det är så jag har tänkt att man skulle ha processorn.

Jag hoppas verkligen det. Ser av någon anledning mycket trevligare och smidigare ut än när det sitter på traktorn.
Har en fundering om monteringen av stegmataren du kanske kan svara på; Kan det någon gång vara fördel att kunna tilta maskinen framåt bakåt? Avgör ju om jag ska fästa i öronen eller tapparna på processorn.
Senast redigerad av JohannesG ons 25 sep 2019, 07:56, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#588273 Nej jag tror inte det lägg ner mer energi på att kunna tillta processorn i sidled istället

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588279
källshult skrev:Nej jag tror inte det lägg ner mer energi på att kunna tillta processorn i sidled istället

Tack för svar! Trodde inte det själv heller. Men det var en fundering som dök upp. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588291 Kollar man på just boggistyrning så finns det ju två ställen att styra på också. Som Igland och Multiforest gör med att hela boggistället vrider sig. Men störst styrvinkel skulle man få om bara vaggan vrider sig. Detta gör även att hjulen inte vandrar fram/bak och detta skulle då även kunna bidra till att boggin kan sitta något längre fram. Tror inte det är omöjligt att bygga så. Dock är den stora frågan hur mycket kraft som behövs för att vrida hela vaggan då hjulen nästan enbart flyttar sig i sidled och inte rullar med. Blir ju samma princip som en framaxel, men hjulen behöver skjutas i sidled. Kanske blir svårt att bygga tillräckligt kraftigt?

Illustration:
Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#588323 Boggin tar nog onödigt med stryk. Bra visualiserat. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

molnia  
#588373 Skulle tro att alternativ 2 är mest påfrestande för hjullager och däck.
Nr 1 mellan och ett tredje variant skulle vara snällast. Det jag tänkte i tredje alternativetär att varje hjul är svängbart ute på boggivaggan. Mkt mer jobb och oklart hur stora styvinklar det ger.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588431 Det lär bli modell 1 av boggistyrningen. Troligen enklast och mest robust. Igland har ju gjort så, så det borde inte vara helt fel. 😀

Men nu närmast är planen att få ihop resten så den är körbar. Styrningen är lägre prioriterad, det går köra utan även om det saknas. Då den är så kort så den spårar ändå ganska bra. Men lite klurigare att backa där det är trångt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588551 Fick till en längre sugslang och fått kranen körbar igen. Blev lite märkligt med spakarna, de hamnade i bakkant på flaket. =)) Men så får det vara. Både av ekonomiska och praktiska själ. Vill vi sätta kranen i trepunkten för lyft av takstolar dikesrensning eller något så blir slangaran på tok för långa när kranen kommer nära. Och skulle vi skaffa annan traktor blir det återigen väldigt långa slangar när den fästs i trepunkten. Tänker sätta stag mellan ventilpaketen och hytten. Tror det kommer fungera bra. Ska bara klura ut hur jag kan lossa stagen och plocka av paketen snabbt.

1569527748_img_20190926_174348855_burst000_cover_top.jpg

Skulle inte skada om vagnen vägde lite mer, lyfter lite på ena sidan. och utan stödben är det inte lönt. Får se hur mycket stegmatarens vikt gör...
1569527748_img_20190926_174303309.jpg
1569527748_img_20190926_173816038.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#588674
JohannesG skrev:Fick till en längre sugslang och fått kranen körbar igen. Blev lite märkligt med spakarna, de hamnade i bakkant på flaket. =)) Men så får det vara. Både av ekonomiska och praktiska själ. Vill vi sätta kranen i trepunkten för lyft av takstolar dikesrensning eller något så blir slangaran på tok för långa när kranen kommer nära. Och skulle vi skaffa annan traktor blir det återigen väldigt långa slangar när den fästs i trepunkten. Tänker sätta stag mellan ventilpaketen och hytten. Tror det kommer fungera bra. Ska bara klura ut hur jag kan lossa stagen och plocka av paketen snabbt.

1569527748_img_20190926_174348855_burst000_cover_top.jpg

Skulle inte skada om vagnen vägde lite mer, lyfter lite på ena sidan. och utan stödben är det inte lönt. Får se hur mycket stegmatarens vikt gör...
1569527748_img_20190926_174303309.jpg
1569527748_img_20190926_173816038.jpg


Förslag ventilpaketet:
Förlängningsslangar med snabbkopplingar, så kan ni alltid ha paketet i hytten. Men det kostar säkert.

Förslag vagnens stabilitet:
Vätskefyllda hjul eller hjulvikter och/eller fästa vikter på pendelarmarna på boggin.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#588676 Processor väger ca 500 kg så det kommer att bättra på stabliseringen av vagnen

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588679 Planen nu är stag mellan paket och hytt likt Niab har mellan paket och den som står bak och kör. Troligen ihopsittande så allt kan lyftas av tillsammans med hjälp av exempelvis ett block i taket. Tror det kommer fungera bra. Tanken med snabbkopplingar är inte fel men blir nog både krångligt och dyrt. 26st snabbkopplingar...

Precis stegmataren kommer göra en del. Sedan är det bara att hänga på mer vikt om det behövs. Funderar på att eventuellt fästa vikter i boggivaggorna.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).