Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83501 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Fredi  
#587969
hemhuggare skrev:Ang boggiestyrningen så borde det väl gå att använda en vändkrans från ett lastbilssläp och sätta mellan längdan och boggiestället bygger ju lite på höjden men inte mer än ca 10 cm Den är ca 1200 mm i dia så det blir stabilt i sidled och helt glappfritt.


Ett boggilager från en skotare går även bra att använda, mycket mindre i diameter om lastbilsvändkrans känns stor? Begagnade sådana ligger i varje skrotlåda vid nån skogsmaskinsverkstad.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587971
Fredi skrev:
hemhuggare skrev:Ang boggiestyrningen så borde det väl gå att använda en vändkrans från ett lastbilssläp och sätta mellan längdan och boggiestället bygger ju lite på höjden men inte mer än ca 10 cm Den är ca 1200 mm i dia så det blir stabilt i sidled och helt glappfritt.


Ett boggilager från en skotare går även bra att använda, mycket mindre i diameter om lastbilsvändkrans känns stor? Begagnade sådana ligger i varje skrotlåda vid nån skogsmaskinsverkstad.

Håller garanterat, en keslavagn byggdes om till skotarvagn på en lokal verkstad med en svängkrans till boggistyrningen

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587972 Hittade dom

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

hemhuggare  
#587980 Det är den vagnen som Sten och dom byggde på Lbc verkstaden?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#587985 1200mm blir i största laget. Tror mer på en boggilagring eller det gamla vridhuset i så fall.

Någon som har närbilder av konstruktionen på Iglands boggistyrning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587992
hemhuggare skrev:Det är den vagnen som Sten och dom byggde på Lbc verkstaden?

Ja de är den, var väl Jocke som byggde de mesta

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588025
JohannesG skrev:1200mm blir i största laget. Tror mer på en boggilagring eller det gamla vridhuset i så fall.

Någon som har närbilder av konstruktionen på Iglands boggistyrning?


Har nog missat varför du vill ha boggistyrning istf ramstyrning? Personligen tror jag att det blir mindre lyckat att anv ett vridhus som boggistyrningslagring: Hög bygghöjd i förhållande till styrka.

https://www.youtube.com/embed/kIcuZuQ1lfo

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#588033
JohannesG skrev:
Någon som har närbilder av konstruktionen på Iglands boggistyrning?

Var och fotade lite innan jag köpte Kesla vagnen, og tog några bilder av en Igland 450 til en bekant.
Detta er tyvärr dom enda bilden som visar lite av styrningen. (var mest navdrivningen jag kollade på)

1569183787_p1020747.jpg

1569183789_p1020732.jpg

1569183786_p1020731.jpg

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#588035 Multiforest har boggistyrning som tillval på vissa vagnar.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588036 Min tanke med boggistyrningen är att vagnen styr på rätt ställe. Lättare att svänga runt hinder, svänger direkt, ingen "midja" som svänger ut och vill ta i någonstans. Och så påverkas inte stabiliteten av styrvinkeln. Visserligen kan man förbättra stabiliteten med ramstyrningen, men å andra sidan går den inte försämra med boggistyrningen. Eller tänker jag fel? Jag hör gärna vad du har för synpunkter! 👍

Bygghöjden bör inte vara ett problem då jag inte tänkt ha ett lastrede, stegmataren bör hamna något högre. Är ju alltid kul att använda vad skrot man samlat på sig. Ser ju relativt kraftigt ut, även om kuggarna som bekant inte alls var tillräckligt starka. Borde även gå att fästa enkelt med skruvar i boggistället.

Så som vi tänkt fästa kranen gör även att det blir svårt att få till ramstyrning men ändå hålla ekipaget så kort som möjligt. Ramstyrning hade krävt en längre dragstång. I och med att tanken sitter på stativet och att vi fortfarande vill ha kvar möjligheten att bära kran och stegmatare på detta vis går det inte att svetsa en platta under och skruva fast i vagnen likt KTS orginal, ja du vet ju hela den delen mycket väl...
Har kikat på grannens Vreten-vagn och tagit inspiration till infästningen. Tror att det ska går relativt lätt att separera kran och vagn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588037 Utav bilderna och filmen ser det ut som att det går plåtar över samt under och så sitter där enbart en kraftig axel rakt genom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588051 Måste man ha boggie?
Kan man ta en beg framaxel från en 2wd jordbrukstraktor, sätta breda däck på den
och styra med en tub direkt på styrstaget helt enkelt?

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588055
Slurfi skrev:Måste man ha boggie?
Kan man ta en beg framaxel från en 2wd jordbrukstraktor, sätta breda däck på den
och styra med en tub direkt på styrstaget helt enkelt?

Finns redan en tråd här kallad huggormen

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#588061 Måste och måste, men boggi är bättre! Går mycket mindre stötigt. Och så har jag ju redan boggistället 😉

Precis, Huggormen har jag kikat lite på för inspiration.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#588082
gnisten83 skrev:Finns redan en tråd här kallad huggormen

Länk för den som inte vill söka: skogsforum.se

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).