sön 22 sep 2019, 22:35#588036
Min tanke med boggistyrningen är att vagnen styr på rätt ställe. Lättare att svänga runt hinder, svänger direkt, ingen "midja" som svänger ut och vill ta i någonstans. Och så påverkas inte stabiliteten av styrvinkeln. Visserligen kan man förbättra stabiliteten med ramstyrningen, men å andra sidan går den inte försämra med boggistyrningen. Eller tänker jag fel? Jag hör gärna vad du har för synpunkter! 👍
Bygghöjden bör inte vara ett problem då jag inte tänkt ha ett lastrede, stegmataren bör hamna något högre. Är ju alltid kul att använda vad skrot man samlat på sig. Ser ju relativt kraftigt ut, även om kuggarna som bekant inte alls var tillräckligt starka. Borde även gå att fästa enkelt med skruvar i boggistället.
Så som vi tänkt fästa kranen gör även att det blir svårt att få till ramstyrning men ändå hålla ekipaget så kort som möjligt. Ramstyrning hade krävt en längre dragstång. I och med att tanken sitter på stativet och att vi fortfarande vill ha kvar möjligheten att bära kran och stegmatare på detta vis går det inte att svetsa en platta under och skruva fast i vagnen likt KTS orginal, ja du vet ju hela den delen mycket väl...
Har kikat på grannens Vreten-vagn och tagit inspiration till infästningen. Tror att det ska går relativt lätt att separera kran och vagn.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II