Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82469 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Fredi  
#575911 Kran rak på stöden är säkrare för taket, Vid vikt kran kan vippan läcka framåt vid längre stillestånd. Då blir det bucklor i taket :sad:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575913 Haha ja de gäller att ta höjd för framtiden, jag byggde med den höjden i min maskinhall

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#575968
Fredi skrev:Kran rak på stöden är säkrare för taket, Vid vikt kran kan vippan läcka framåt vid längre stillestånd. Då blir det bucklor i taket :sad:

I så fall hade man fått göra ett stopp så att inte detta kan ske. Som en hake som hindrar kranen att gå framåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#585845 Lite annorlunda planer på gång, fortsättning följer...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#585853 Hjulburet istället.

Blir intressant att följa!

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585908 Vi körde med en likadan stegmatare monterad på vår 10-tons drivna patuvagn. Fungerade kanon. Marktrycket blev väldigt lågt. Ibland hade dock varit skönt att kunna vika ut stegmataren i beståndet, typ en vindfälla som ligger längs med stickvägen.
Vi var väldigt nöjda med stegmataren, ser inte ut att gå så fort men man får mycket gjort på en dag. Körde nästan 1000 fub efter Gudrun.
En viktigt grej som vi fick komplettera med var en ankstjärt under främre kvistkniven. detta kom senare som standard när dom blev kesla. Bygger du tilt så behövs det inte...

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#585923
ss0803 skrev:Hjulburet istället.

Blir intressant att följa!

Har ju ett boggiställ från en Mowi 12ton ståendes...

zeaflower skrev:Vi körde med en likadan stegmatare monterad på vår 10-tons drivna patuvagn. Fungerade kanon. Marktrycket blev väldigt lågt. Ibland hade dock varit skönt att kunna vika ut stegmataren i beståndet, typ en vindfälla som ligger längs med stickvägen.
Vi var väldigt nöjda med stegmataren, ser inte ut att gå så fort men man får mycket gjort på en dag. Körde nästan 1000 fub efter Gudrun.
En viktigt grej som vi fick komplettera med var en ankstjärt under främre kvistkniven. detta kom senare som standard när dom blev kesla. Bygger du tilt så behövs det inte...

Marktrycket är en av de större faktorerna till ändringen av projektet.
Tilt kommer det att bli med tiden. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#586983 Pysslade lite igår igen, sakta men säkert går det framåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#587765 Sakta men säkert...
Körde en provtur i skogen med vagnen. Saknar självklart boggistyrning, det kommer. Men kändes ändå mer avslappnat att köra än när det hänger i trepunkten. Spårade hyfsat bra.
Återkommer med mer detaljer om vad och varför en annan gång.😊

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587773 👍
Ska du bygga boggistyrning eller vagnsstyrning?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#587781 Ser bra ut så långt!

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#587788
gnisten83 skrev:👍
Ska du bygga boggistyrning eller vagnsstyrning?

Planen är boggistyrning. Tror att det blir bäst effekt och påverkar inte stabiliteten negativt. Har dock inte helt klart för mig hur jag ska bygga, men det löser sig nog, hoppas jag.😊
ss0803 skrev:Ser bra ut så långt!

Hoppas det blir bra i slutändan också. Är ju inte helt nöjd med den som buren även om jag först trodde detta var bästa alternativet.
Ser både för och nackdelar med både buret och hjulburet, beror lite på körning.
Dock bygger jag så att det fortfarande ska vara möjligt att både bära och dra, vad man känner passar för stunden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ananders  
#587845 Man blir lite lätt avundsjuk på dig och några andra här på forumet som är kluriga och duktiga på att bygga ihop saker och ting.

Ur en lekmans ögon så ser mycket lovande ut, och jag väntar spänt på fortsättningen. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

hemhuggare  
#587894 Ang boggiestyrningen så borde det väl gå att använda en vändkrans från ett lastbilssläp och sätta mellan längdan och boggiestället bygger ju lite på höjden men inte mer än ca 10 cm Den är ca 1200 mm i dia så det blir stabilt i sidled och helt glappfritt.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#587923 Har lite olika förslag på lösningar. Ska kolla lite mer på hur Igland med fler har gjort. Det är viktigt att vridpunkten blir mitt på boggin så inte geometrin ändras likt ramstyning gör.
Har ju även det gamla vridhuset till vretenkranen liggandes och funderar på att använda detta som en vridkrans då det blir både stabilt och glappfritt. Spelar ingen roll att kuggarna är borta. Sätter separata cylindrar.
Skulle även om möjligt vilja få till någon form utav nivellering på vagnen,men det återstår att se... 🙃

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).