Vreten kran och Patu stegmatare

Svara  58 inlägg  5604 visn.  12 följer
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

#575911 Kran rak på stöden är säkrare för taket, Vid vikt kran kan vippan läcka framåt vid längre stillestånd. Då blir det bucklor i taket :sad:

LMM1

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#575913 Haha ja de gäller att ta höjd för framtiden, jag byggde med den höjden i min maskinhall

Användarvisningsbild

Fredi skrev:Kran rak på stöden är säkrare för taket, Vid vikt kran kan vippan läcka framåt vid längre stillestånd. Då blir det bucklor i taket :sad:

I så fall hade man fått göra ett stopp så att inte detta kan ske. Som en hake som hindrar kranen att gå framåt.

TS
Användarvisningsbild

#585845 Lite annorlunda planer på gång, fortsättning följer...

TS
Användarvisningsbild

#585853 Hjulburet istället.

Blir intressant att följa!

#585908 Vi körde med en likadan stegmatare monterad på vår 10-tons drivna patuvagn. Fungerade kanon. Marktrycket blev väldigt lågt. Ibland hade dock varit skönt att kunna vika ut stegmataren i beståndet, typ en vindfälla som ligger längs med stickvägen.
Vi var väldigt nöjda med stegmataren, ser inte ut att gå så fort men man får mycket gjort på en dag. Körde nästan 1000 fub efter Gudrun.
En viktigt grej som vi fick komplettera med var en ankstjärt under främre kvistkniven. detta kom senare som standard när dom blev kesla. Bygger du tilt så behövs det inte...

Användarvisningsbild

ss0803 skrev:Hjulburet istället.

Blir intressant att följa!

Har ju ett boggiställ från en Mowi 12ton ståendes...

zeaflower skrev:Vi körde med en likadan stegmatare monterad på vår 10-tons drivna patuvagn. Fungerade kanon. Marktrycket blev väldigt lågt. Ibland hade dock varit skönt att kunna vika ut stegmataren i beståndet, typ en vindfälla som ligger längs med stickvägen.
Vi var väldigt nöjda med stegmataren, ser inte ut att gå så fort men man får mycket gjort på en dag. Körde nästan 1000 fub efter Gudrun.
En viktigt grej som vi fick komplettera med var en ankstjärt under främre kvistkniven. detta kom senare som standard när dom blev kesla. Bygger du tilt så behövs det inte...

Marktrycket är en av de större faktorerna till ändringen av projektet.
Tilt kommer det att bli med tiden. :-bd

TS
Användarvisningsbild

#586983 Pysslade lite igår igen, sakta men säkert går det framåt.

TS
Användarvisningsbild

#587765 Sakta men säkert...
Körde en provtur i skogen med vagnen. Saknar självklart boggistyrning, det kommer. Men kändes ändå mer avslappnat att köra än när det hänger i trepunkten. Spårade hyfsat bra.
Återkommer med mer detaljer om vad och varför en annan gång.😊

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587773 👍
Ska du bygga boggistyrning eller vagnsstyrning?

Användarvisningsbild

#587781 Ser bra ut så långt!

Användarvisningsbild

gnisten83 skrev:👍
Ska du bygga boggistyrning eller vagnsstyrning?

Planen är boggistyrning. Tror att det blir bäst effekt och påverkar inte stabiliteten negativt. Har dock inte helt klart för mig hur jag ska bygga, men det löser sig nog, hoppas jag.😊
ss0803 skrev:Ser bra ut så långt!

Hoppas det blir bra i slutändan också. Är ju inte helt nöjd med den som buren även om jag först trodde detta var bästa alternativet.
Ser både för och nackdelar med både buret och hjulburet, beror lite på körning.
Dock bygger jag så att det fortfarande ska vara möjligt att både bära och dra, vad man känner passar för stunden.

TS
Användarvisningsbild

#587845 Man blir lite lätt avundsjuk på dig och några andra här på forumet som är kluriga och duktiga på att bygga ihop saker och ting.

Ur en lekmans ögon så ser mycket lovande ut, och jag väntar spänt på fortsättningen. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köpa begagnad huggarvagn Patu eller vreten? av Albin_87 - tis 27 dec 2016, 20:26
i Skogsvagn (Huggarvagnar)
4 svar
3947 läst
av Albin_87     
ons 28 dec 2016, 06:57
Ventilpaket till Patu stegmatare av ÅsaNisse - sön 18 dec 2016, 10:59
i Traktorer och processorer
6 svar
2318 läst
av snurra     
tor 09 feb 2017, 13:06
Längdmätning till stegmatare typ Kesla/Patu av BjörnS - ons 01 feb 2017, 12:50