Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83373 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källefall8  
#668126 Många gånger är det ju att konstruera, bygga och se om det fungerade som tänkt det som är det allra roligaste!😊 Lite krångel på vägen brukar innebära ett bättre slutresultat.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#668145
källefall8 skrev:Många gånger är det ju att konstruera, bygga och se om det fungerade som tänkt det som är det allra roligaste!😊 Lite krångel på vägen brukar innebära ett bättre slutresultat.

Delvis så. Men jag vill ändå framhålla att långvarig problemfri körning med slutprodukten är det absolut roligaste.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källefall8  
#668192 Jo så klart men för mig ingår det i att det blev som det var tänkt 😀

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#677114 Har i dagarna fått färdigt såg upp funktionen. Dock på lite annat vis än först tänkt.
Istället för en tidsinställning har jag nu gjort så att när man sågar bryter ett relä strömmen till alla funktioner utom sågen. Detta relä förblir draget tills man kör såg upp. Då bryter ett annat relä kretsen som håller det första aktivt.
Detta kändes när jag funderat lite på saken mer idiotsäkert än en tidsinställning som delvis påverkas av oljans temperatur och att man dessutom om man är för ivrig skulle kunna börja mata innan svärdet är uppe. Nu håller man "matarfingrarna" på sågen medans denna går upp och detta blir därmed nära omöjligt.

Till automatiken för kvistknivarna gjorde jag även en liten ändring. Jag upptäckte att risken var överhängande att man vid kvistning av grovkvistigt och krokigt riskerade att försöka öppna knivarna samtidigt som man matade. Då spänningssätts båda spolarna på ventilen och man riskerar bränna en eller båda. För att göra även detta mer idiotsäkert monterades ett relä som bryter strömmen till stäng om man trycker på öppna.

Inga bilder denna gång. Bara ett par relä, och ser för övrigt ut som ett ormbo med ont om plats i manöverlådan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

paavo25  
#680197 Vov, skrämande nära mina tankar med prosessor på vagn. Hittade denne tråd idag, och då har jag on/off funderat och lite bygt en enkel vagn till min hakki/nokka 400. Ska bara jag kommer lite längre med det bygget skapa tråd om det och orsakerna varför.

Men fint bygge!

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#692084
paavo25 skrev:Vov, skrämande nära mina tankar med prosessor på vagn. Hittade denne tråd idag, och då har jag on/off funderat och lite bygt en enkel vagn till min hakki/nokka 400. Ska bara jag kommer lite längre med det bygget skapa tråd om det och orsakerna varför.

Men fint bygge!

Spännande! Detta vill vi absolut se bilder på. 😀


Idag svetsade jag en ögla och hängde ett block på bommen nära krantornet så att jag kan vinscha utan att först vrida kranen i rätt riktning. Funkar kanon. En av få egenskaper jag saknat från Vimeken.
Men jag ser att jag bör förstärka infästningen av blocket vid vippan. Det fjädrar lite i materialet när jag belastar fullt. Det blocket utsätts ju för dubbla kraften när man gör såhär. Vinscens dragkraft är oförändrad, men blocket får utstå en större kraft.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#693407 Vet någon vilken sågmotor det sitter på Hypro och Niab. Jag önskar att kaphastigheten skulle varit lite högre på Patun. Tyvärr har jag blocket utan justering för sågen. Men det lär sitta en strypning inuti blocket. Fast det vore intressant att veta om det sitter samma storlek på Hypro och Niab då jag tycker dessa kapar bra. Har de en större blir det ju svårt att få samma prestanda.
Av reservdelsnumret har jag kunnat få fram att sågmotorn bör vara 5cm­³ på Patu/Kesla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#693489 Sitter de 16” svärd på Patun med?
Är 5cc sågmotor med 16”svärd på Arbron med så med längre svärd sitter nog större motor som kräver högre flöde

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#693515 Ja, 16" här också.
Tror även att Arbron kapar fortare än Patun. Så något måste gå att justera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#693975 Vet möjligen @Erre vad det sitter för storlek på Niaben? Och Kanske @hlb har koll på Hypro?

Idag hittade jag en dold funktion som kanske bör få en egen knapp.
Efter elkonverteringen har jag ibland stört mig på att det är svårt att stanna på exakt rätt mått. Grunnat på olika lösningar. Att köra ON/OFF-ventiler som proportional via ett motstånd är vad jag förstår inte så bra.
Men så kom jag på att för såg upp monterade jag en tryckbegränsare inställd på 50bar vilken är av typen som sänker trycket i hela systemet. Om jag alltså kör såg upp och steg samtidigt får steget bara 50bar i stället för 210bar. Trycket ska ju inte påverka hastigheten, men med tryckfall i slangar och tröghet mot stammen resulterar detta ändå i att man får en reducerad hastighet. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Erre  
#693983 Nej jag har tyvärr inte koll på det.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

hlb  
#693984 Vet inte på rak arm, men försöker kolla i morgon. Vad jag vet är att Valmetmotorn ryter till bra när jag trycker sågen genom ett stort träd.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#696357
hlb skrev:Vet inte på rak arm, men försöker kolla i morgon. Vad jag vet är att Valmetmotorn ryter till bra när jag trycker sågen genom ett stort träd.

Gjort något fynd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#704070 Nu behöver jag lite tips från er elektronikkunniga på forumet.
Jag har problem med att vippan för främst steg ut/in ganska snart börjar krångla så den bara sluter en pol. Trodde det var fel på brytaren så köpte en ny, men efter inte allt för lång tid har den också börjat krångla. Förutom att de behöver lite extra smörjning invändigt (inte på kontaktytorna), speciellt vid kallare väderlek så verkar det som att åtminstone den förra brytaren krånglade på grund av att kontaktytorna blev sotiga. Finns det något man kan göra för att motverka detta? Brytaren säger sig vara god för 10A 250AC. Det ska ju räcka gott för att strömsätta tre spolar. Eller är brytaren egentligen undermålig?

Funderar lite på att byta till en joystick typ denna: https://se.farnell.com/apem/100114/joys ... t=joystick
Men vill inte riskera att få samma problem där. någon som har koll på detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Vardon  
#704075 Om ytorna blir sotiga occh jag får skjuta från höften låter det spontant att brytaren är för klen

Jag antar det är likström du bryter, bryta likström är mycket jobbigare för en brytare än ac, speciellt mot en spole sådär.

Jag hade a, satt ett fordonstelä mellan
B) satt i en kraftigare brytare ev med fler kontakter och seriekopplat kontakterna för att hjälpa dem bryta dc.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).