Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83389 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#638318
Robertberg skrev:Jo nu när du säger det, så är det lite lurt att spakförlängningen är borta 🙂

Du är något på spåren.

Hema skrev:
JohannesG skrev:En fördel är att inte riskerar slira på barken och att den verkar snabb. Även att den hänger ned med gripen, så blir det mer åt engreppsskördare-hållet.

Jo det är sant.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Erre  
#638321
@JohannesG skrev:Och förresten, apropå MB trac. Ingen som funderat på om det är något lurt med sista bilden på föregående sida?

En Valmet 8050 kräver lite justeringar på grejerna. 8)

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#638349
@Erre skrev:En Valmet 8050 kräver lite justeringar på grejerna. 8)

Vem har fått dig att tro att jag skulle ha en sådan? :?:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Erre  
#638355 Jag avslöjar aldrig en källa. 😄😉

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#638371 Säljaren? :)

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Erre  
#638385
JohannesG skrev:
@Erre skrev:En Valmet 8050 kräver lite justeringar på grejerna. 8)

Vem har fått dig att tro att jag skulle ha en sådan? :?:

Så mycket pekar på det. Bland annat det här.
$matches[2]

1587137200_screenshot_20200417-172612.png

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#638401 Korrekt. Så är det absolut.
Har stått så i signaturen ett ganska bra tag nu, utan att någon reflekterat.😂 I alla fall inte i text. Men då läser åtminstone Erre signaturen.👍

Än så länge är jag mycket nöjd. Återkommer med mer tankar och m.m senare.🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#638403 Ser inte signaturen i telefonen, annars hade jag reagerat.

Blir kul att höra vad du tycker. Lite bilder är så klart också uppskattat.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#638408
ss0803 skrev:Ser inte signaturen i telefonen, annars hade jag reagerat.

Blir kul att höra vad du tycker. Lite bilder är så klart också uppskattat.

Precis.

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Blondin 750  
#638438 Valmet i skogen, Merca på vägen..., så är det bara! Det är därför man har en av varje 🙂

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#638519 Grattis Johannes. :-bd
Men nu er vi jätte nyfikna på att få veta mer. :-b

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638521 Välkommen in i Valmet/valtra träsket =))

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#638741 Tack, tack.

Några tankar och bakgrund m.m:
Vår MB trac 1000 har de senaste två tre åren haft en allt mer oviss framtid på grund av ökande oljekonsumtion samt mer och mer påtagliga problem med växellådan. Efter mycket diskussion och även en koll med Swedmog vad renovering skulle kosta för att få traktorn i ett maskinellt bra skick insåg till och med pappa att traktorn nått vägs ände för vår del. Även om vi haft traktorn sedan 1997 och jag därmed till stora delar är uppväxt i denna måste vi inse att det är dags för något annat.

Vi har under en längre tid kikat runt efter lämplig ersättare, Valmet, Valtra, New Holland, Deutz Fahr, eller något annat. Alltså ingen låsning till Valmet/Valtra även om det känts mest passande för skogen. Men priset på 6000-serien och den något korta hjulbasen var avskräckande. Så då sneglade vi mer åt en 8000-serie som både var betydligt mer attraktiv i pris och kändes överlag som en stabilare traktor även om det kanske egentligen är en lite för stor traktor för vårat dagliga bruk. Men hellre för stor än för liten. Man kan utan problem utföra småjobb med stor traktor. Men att utföra storjobb med liten traktor kan rent av vara farligt. Efter att ha mätt konstaterades även att längden om man mäter från lyftarmarna fram till nosen till och med var någon cm till Valmetens fördel jämfört med vår MB trac 1000. Därtill bättre vändcirkel och och lite bredare och stabilare så borde det inte kunna bli fel.

Som ett bönesvar blev en Valmet 8050 till salu och köptes av en bekant och forum-medlem.

Känslan när man satte sig i hytten var ju att motorhuven var lång som ett radhus jämfört med Mercan, men när man vred på ratten så känns den ganska smidig för sin storlek. Så det var inte mycket att tveka på då traktorn även är i ett välskött skick.

Lite ovant är det att sitta längre bak och inte se så bra rakt nedanför hjulen. Mercan kunde man ju kika ner på bakskärmarna och se var dessa är. Men då man sitter mellan hjulen känns det som man ändå har bra uppsikt, bara på ett annat sätt. I gengäld är det lättare att bedöma var man ska svänga då man sitter över vridpunkten. Och hyttens framkant rör sig inte lika mycket i sidled när man svänger så risken att den tar i är mindre. Hyttens koniska form är även positiv vid sidlut. Så på det hela taget ser jag främst fördelar.
Det jag saknar lite är framaxelfjädringen och diffspärr i framaxeln. Efter att ha harvat nu i dagarna verkar det som att diffbromsen räcker till vid jordbearbetning men inte när ett hjul står på en hal fläck och det andra på fast mark. Och apropå harvning detta med snabbväxel eller PowerShift var ju inte alls dumt, visste inte att jag saknade det. I alla fall nu har det tre stegen täckt in växel-behovet bra. Från orkar precis till orkar garanterat. Skönt att inte behöva koppla så mycket eller behöva tokvarva. Det är ju även så att det skiljer en hel del i vridmoment mellan Mercan och Valmeten. Förhoppningen är att trots större motor kunna hålla samma eller lägre bränsle-förbrukning genom lägre varvtal.

Och för den som undrar. Jo, Mercan är tänkt att säljas. Så är någon intresserad av en 6-cylindrig MB trac 1000 med en del reparationsbehov så är du välkommen att höra av dig.

Men vår MB trac 900 turbo behåller vi fortsatt! Den gillar även jag och den fungerar riktigt fint till det den används till. Smidigheten är nog ganska samma som Valmeten. Är ju både smalare och kortare. Och när man skotar är det skönt att sitta på lite behörigt avstånd från grinden...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#638743 Lite bilder också:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#638748 Låter som ni kommer trivas med Valmet’n!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).