sön 19 apr 2020, 10:47#638741
Tack, tack.
Några tankar och bakgrund m.m:Vår MB trac 1000 har de senaste två tre åren haft en allt mer oviss framtid på grund av ökande oljekonsumtion samt mer och mer påtagliga problem med växellådan. Efter mycket diskussion och även en koll med Swedmog vad renovering skulle kosta för att få traktorn i ett maskinellt bra skick insåg till och med pappa att traktorn nått vägs ände för vår del. Även om vi haft traktorn sedan 1997 och jag därmed till stora delar är uppväxt i denna måste vi inse att det är dags för något annat.
Vi har under en längre tid kikat runt efter lämplig ersättare, Valmet, Valtra, New Holland, Deutz Fahr, eller något annat. Alltså ingen låsning till Valmet/Valtra även om det känts mest passande för skogen. Men priset på 6000-serien och den något korta hjulbasen var avskräckande. Så då sneglade vi mer åt en 8000-serie som både var betydligt mer attraktiv i pris och kändes överlag som en stabilare traktor även om det kanske egentligen är en lite för stor traktor för vårat dagliga bruk. Men hellre för stor än för liten. Man kan utan problem utföra småjobb med stor traktor. Men att utföra storjobb med liten traktor kan rent av vara farligt. Efter att ha mätt konstaterades även att längden om man mäter från lyftarmarna fram till nosen till och med var någon cm till Valmetens fördel jämfört med vår MB trac 1000. Därtill bättre vändcirkel och och lite bredare och stabilare så borde det inte kunna bli fel.
Som ett bönesvar blev en Valmet 8050 till salu och köptes av en bekant och forum-medlem.
Känslan när man satte sig i hytten var ju att motorhuven var lång som ett radhus jämfört med Mercan, men när man vred på ratten så känns den ganska smidig för sin storlek. Så det var inte mycket att tveka på då traktorn även är i ett välskött skick.
Lite ovant är det att sitta längre bak och inte se så bra rakt nedanför hjulen. Mercan kunde man ju kika ner på bakskärmarna och se var dessa är. Men då man sitter mellan hjulen känns det som man ändå har bra uppsikt, bara på ett annat sätt. I gengäld är det lättare att bedöma var man ska svänga då man sitter över vridpunkten. Och hyttens framkant rör sig inte lika mycket i sidled när man svänger så risken att den tar i är mindre. Hyttens koniska form är även positiv vid sidlut. Så på det hela taget ser jag främst fördelar.
Det jag saknar lite är framaxelfjädringen och diffspärr i framaxeln. Efter att ha harvat nu i dagarna verkar det som att diffbromsen räcker till vid jordbearbetning men inte när ett hjul står på en hal fläck och det andra på fast mark. Och apropå harvning detta med snabbväxel eller PowerShift var ju inte alls dumt, visste inte att jag saknade det. I alla fall nu har det tre stegen täckt in växel-behovet bra. Från orkar precis till orkar garanterat. Skönt att inte behöva koppla så mycket eller behöva tokvarva. Det är ju även så att det skiljer en hel del i vridmoment mellan Mercan och Valmeten. Förhoppningen är att trots större motor kunna hålla samma eller lägre bränsle-förbrukning genom lägre varvtal.
Och för den som undrar. Jo, Mercan är tänkt att säljas. Så är någon intresserad av en 6-cylindrig MB trac 1000 med en del reparationsbehov så är du välkommen att höra av dig.
Men vår MB trac 900 turbo behåller vi fortsatt! Den gillar även jag och den fungerar riktigt fint till det den används till. Smidigheten är nog ganska samma som Valmeten. Är ju både smalare och kortare. Och när man skotar är det skönt att sitta på lite behörigt avstånd från grinden...
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II