Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83561 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#629458 @stegmaster hur har det gått för dig med din vinsch? Du hade ju problem med att den gick trögt.

Vår vinsch har sedan en tid gått lite trögt och nu i veckan blev det ännu värre då vajern lyckats rulla upp sig mest på insidan så att denna kilades in mot inre plåten. Satt så hårt att jag fick låsa motorn i infällt läge och mata ut vajern med motorn.

Knackade tillrätta plåten som hade böjt sig lite och därmed tog i trumman samt gjorde jag modifikation enligt bilden och nu verkar det som den rullar upp betydligt bättre så inte problemet ska återkomma.

Om detta fungerar i längden får jag väl höra av mig till Weimer och meddela, gör om gör rätt.🙂 Det är ju synd med sådana här småfel på en i övrigt bra produkt.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#629471 Det var smart Johannes. :-bd
Var inne på nåt likn. dessutan på båda sidor, men blev aldri av, då den blev bättre och bättre med tiden.
Min går faktisk rett bra nu, fast jag inte gjordt nåt annat enn knackat lite på stålet som ligger inntil trumman. (som jag uppfatter du med har gjordt).
Tidligare fick jag spruta 4w-40 och likn. flera gånger under en dag, men numera typ 1-2 gång under sesongen, och den går helt ok nu, uten att jeg helt vet varför.
Som du säger, så er det kanonbra vinch annars, så nu er jag rett nöjd. (var tröttande och stadig hålla på att smörja och jäklas, och even gick den lite trögt, men det verkar släppt nu senaste 1,5 året, och går hur fint som helst numera.
Jag undrar om orsaken kan ligga i at dom vore vel ivriga med lacksprutan, så lacken kommit inn rundt trumman, och blivt som "lim", för jag pillade bort flera stora "bitar" med lack som var blitt som gummi rundt där trumman ska snurra :???:
Och detta kan even passa med att efter som detta slitits bort, så går den lettare numera, etter flera års bruk.
Det som taler lite mot detta, er at den gick lett helt i början(typ 1-2mnd efter ny, fast det kan ju bero på at det tog lite tid innan lacken smältade och ble som lim.), sen gick den trögt i typ 1,5 år, men gått fint nu senaste 1,5 året.
Och jag vinchar mycket, nästan hela dagen när vi er i gång i helgerna.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#630022 Behövs inte på båda sidorna då Weimer redan lagt ett järn som styr undan på yttersidan och trumman dessutom är konstruerad sådan att nästan inget kan gå fel där. 🙂

Trevligt att det fungerar för dig. En sak som är viktig oavsett modifikationen eller ej ju att inte vajern trasslar sig om man släpper ut för fort, det är väl en biverkning av att den lätt rullar ut.

Trumman är kullagrad så lacken borde inte påverka där tycker jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#630032
JohannesG skrev:Behövs inte på båda sidorna då Weimer redan lagt ett järn som styr undan på yttersidan och trumman dessutom är konstruerad sådan att nästan inget kan gå fel där. 🙂


Jasså, er det nån nyare konstruksjon, eller vore så lenge? :surp:
Det jeg i början trodde var problemet, var att det blev för mycket vajer på trumman med 8mm vajer om det inte spoladet helt rakt på, så vajeren kunne kliva över trummans höjd på båda sidor vid tilfälle. (vil minnas detta kunna skje på båda sidor, men minnet er svagt.)
Men merkte ju att den gick trögt even vid mycket vajer ute, så det kunne ju inte vara problemet hur som helst.
Sen gick den mycket bättre direkt efter lite smörjing med tynn olja, men endå inte riktig lett, sen var det bara några drag, sen blev den tyngre igen. (Så man fick smörja manga gånger under en dag).
När den var som värst fick jag lägga hela kroppstyngden på i nerforslut och då klarte jag precis dra ut den, så nåt var helt klart fel. 😡
Så jag fortsatta på detta viset och smörjade dagen lang ca 1,5år , och gradvis blev den bättre, och i dag går den helt perfekt skulle jag säga, för den går inte så lett att den spolar ut om man inte drar, så mindre sjans för trassel. (så lett har den dessutan aldrig vore, inte ens som ny).
Nu kan jag gå uppför en brant utan att stanna efter varje steg och dra vajern med mig med kroppsvikten som tidligare.
Och nu smörjar jag bara typ 1-2 gånger under en sesong
Nu er dessuten vajeren ochså nesten helt slut, så dags att få hem en ny, så man inte missar en hel dag när den ryker. :smile:
Som sagt så var det med lack bara en gissning av mange teorier jag hadde, men jag vet faktisk inte va orsaken var til detta problem.
Men hur som helst går den fint nu, och det har den gjort senaste 1.5 åren.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#630176 Jag vet inte om de uppdaterat vinschen efter du köpte din. Men såhär ser min ut på ytterkanten. Och trumman sitter så nära plåten att det ska mycket till att vajern kommer mellan där, dessutom är trumman fasad inåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#630252 Nä, det där tror jag inte finns på min, vare sig fase på trumman eller det ekstra järnet, men ska kolla vid tilfället.
Men hur som helst var inte det problemet i mitt fall, för den gick minst lika trögt när halva vajern var ute (altså lite vajer kvar på trumman).
Det var nåt annat enn vajeren som gjordet trumman trög, för den var trög vare sig vajer var inne eller ute.

Efter jag bende bort lite av plåten rundt trumman var det inte nåt stål mot stål gnissel heller, så derför min gissning om lack som smeltat och klabbat i hop sig og bromsade trumman nånstans.
Men va det nu enn var så hjälpte det att smörja ofta med tynn olja, dock bara kortvarig i början.
Gick åt minst en burk med 4w-40 under en dag. :smile:
Men sen den gradvis blev bättre kom jag aldrig ikapp med att skruva loss vinchen och kolla mere nogrant.
Som du säger så er ju trumman lagrad, så man undrar ju nu i eftertid om det kan blitt nåt knas med dessa lager, men det finns inget gläpp eller nåt i dag, så det verkar inte så sannoligt.
Men en teori er att lagren blivit en aning skjeva vid tilfälle (skadat), så lagren karvat lite, och sen slitits til under lång tid och går lättare nu efter lengre tids användning? (Dock bara villa teorier detta med)
Denna 2200 modellen drar ju nästan dubbla av va den egentlig er bygd förr, för det er vel ursprungligt en 1400kg vinch som man bara satt stärkare motor och grövre vajer på.

Er din trög "bara" med trumman full med vajer, eller hela tiden?
Och var din trög even som helt ny? Min blev trög efter typ 2mnd. eller så( da jag haddde några rejäla fastkörningar), gick fint när den var helt ny.
Hoppas det löser sig, för man kan bli galen av att slita på en trög vajer. :cry:

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#630265 Okej, då har de väl gjort en liten uppdatering. :grin:

Hade du någon gång loss plåten eller bände du bara bort vad du trodde tog i när den satt på plats? Om du inte haft loss plåten tror jag ändå att det var plåten som låg mot för dig, men att den nu med tiden slipats så att det inte längre bromsar. Stål mot stål måste inte låta, även om det är vanligast. Lagerfel är jag högst tveksam till, då skulle det inte hjälpt att smörja eftersom lagren är kapslade/permanentsmorda.
Min gick trögt utan att föra oväsen och jag vet till 100% att det enda som orsakade trögheten var plåten som låg mot. Och för det mesta förde inte heller min något oväsen. En gång kom vajern i kläm, men då blev det ett helt annat motstånd. Men efter att jag tagit loss plåten och knackat tillbaka kanten som tog emot så går vajern exakt lika fjäder-lätt som dag ett. :-bd

Förutom de gånger då vajern låg mot plåten och bromsade extra blev det för mig trögare ju mindre det var på rullen. Varför? På grund av fysikens lagar! Hävstångseffekt kallas det. :grin: Ju mindre diameter på rullen desto tyngre blir det att dra ut.

Grundproblemet är att skyddsplåten ligger inuti trumman vilket gör att om vajern snurras upp lite slarvigt eller av annan anledning behagar bygga mer på insidan så pressar den plåten mot trumman, och i värsta fall kan vajern till och med hamna mellan trumma och plåt. Plåten är dessutom något underdimensionerad för att ta upp dessa krafter, speciellt om man kollar på insidan närmast motorn. I en perfekt värld där vajern alltid utsätts för jämn belastning är detta inte ett problem, men vid ryck och ojämn belastning lägger säg vajern lite slarvigt och orsakar ovan nämnda problematik.

2200 är INTE en 1400 med en för stor motor. Däremot är det inte omöjligt att 1400 är en 2200 med en för liten motor. Om de byggd en liten vinsch och senare hängt på en större motor vore detta både livsfarligt och allvarligt fel. Hade aldrig blivit godkänd i tester m.m. De har snarare byggd 2200 och sedan skalat ner den för de som inte känner behov av den fulla kraften.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#630309 Nä jag skrudde aldri loss plåten, bare knackade med en grov skruvmejsel och stor hammar, för att få plåten bort från trumman, där jag såg /hörde det gnisslade.

Det er låter ju vettigt det du säger om 2200 vs 1400 modellen.
Tänkte bara på at det hela vel startade med 1400 modellen, sen kom dom 2 större til senare, men dom kanske gjordt en rejäl upgrade när 1700/2200 kom.
Dock har inte trinsan som vajer går igjenom ute på bommen bygds stärkare, för den kör man skjev nästan direkt.
Min var faktisk skjev när den kom från fabrik och jag fick prisavslag om jag kunne ha den så. (Det skulle inte spela nån roll enligt Kesla), men hadde weimer vore konsekvent så bordet even denna trinskonstruksjonen vore stärkare, er rett säker på at det er samma som på 1400 modellen.
Jag har ju even lyckas dra loss hela innfästningen av denna trinsan från bommen, men det er ju mer Kesla sitt fel.
Så just av denna orsak er jag inte helt övertygad om din teori om att 1400 er en nerskalad 2200 och inte tvärt om.

Här er några bilder på eländet.

1583835167_p1020763.jpg

1583835125_img_20181212_135013.jpg

1583835120_img_20181212_135000.jpg

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630331 Är de samma linhastighet på 1400 o 2200
Tror den mindre var snabbare hos moheda, iaf tidigare så jag antog att de var skillnad på utväxlingen på dom

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#630339 Hur linhjulets infästning blivit skadat på det viset är svårt att säga säkert. Måste ju inte vara vinschens fel, skulle kunna vara påkörd eller något. Men inte omöjligt heller att vinschen själv orsakat det. Själva fästet Weimer skickade med kan jag ändå hålla med om ser lite klent ut, men det bör ändå hållat om det är korrekt svetsat i kranen. Min Vreten kran har ett svetsat fäste från fabrik som är betydligt rejälare konstruerat så jag bara hängde dit själva linhjulet med sin styrning.

Keslas infästning anser jag vara under all kritik. Om du drar vajern rakt bak mot vinschen från linhjulet utsätts detta för en kraft av ca 4000kp. Därtill får du en hävarm i själva infästningen som grovt uppskattat av bilderna skulle utsätta en enskild skruv för ca 8000kp Det klarar under inga omständigheter en M12 av 8.8 kvalité. 12.9 bör dock fungera fint, om materialet som gängorna sitter i håller måttet vill säga.

Weimer skriver på sin hemsida:
Hydraulvinschen är en kugghjulsdriven vinsch för att nå bästa effekt. Med olika motorstorlek får vi dragkraft 1400/1700/2200 kp.

Det tolkar jag som att vinschen är samma oavsett storlek och att motorn är det som skiljer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#630393 Om du kollar första bilden så ser du hur dom fäst kroken tilbaka mot vinsjen, och sen bara dratt til, och forstörd infästningen. (Detta kunne ÅF bekrefta, då det hendt flera gånger.)
(Vajern var så stram att jag fick ta fram stora hammaren för att få den att släppa, det har jag aldrig varit med om senare vid något läge.)
Detta enligt Schulstadsveen som var ÅF vid denna tid, det var even han som upptäckte detta fel, då det inte var första gången det blivit så når vagnerna kom från Finland.
Just derför hadde han inte nytt linhjul med infästning att skicka med (det var tomt på hyllan), jag orkade inte vänta så tog vagnen som den var.
Och det har nog inte heller nåt med trög vajer problemet att göra, men säger något om styrkan i konstruksjonen, tycker jag. (Detta linhjulet med infästning skulle vore mycket kraftigare på störste modellerna er min påstand)

Ja att vinchen er samma på alla 3 modeller er säkert, det ser man even när man kollar delekatalogen, att alla nr, er samma med unntak av motor och vajer.
Frågan er som sagt bara vilken modell som er ursprunget, 1400 eller 2200?
Jag er som sagt inte övertygad om att det er 2200 som er ursprunget.
Senast redigerad av stegmaster tis 10 mar 2020, 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#630396
gnisten83 skrev:Är de samma linhastighet på 1400 o 2200
Tror den mindre var snabbare hos moheda, iaf tidigare så jag antog att de var skillnad på utväxlingen på dom


1583864868_uten_navn.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#630446 Okej, då är det inget tvivel om den saken.
Jag hoppas Weimer är meddelade om detta problem. Är ju en mycket enkel detalj att förbättra. Ett kraftigare järn är allt som behövs. 🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#630953 Avställd för stunden, för blött i skogen i nuläget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

stegmaster  
#631053 Ser ut att vara en riktig fin maskinhall du har. :-bd

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).