Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83629 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#621333
Blondin 750 skrev:Kan du inte använda en induktiv givare?

Hmm, möjligen. Men som jag har kopplat allt är det förberett för en mekanisk brytare. En induktiv givare ger väl bara en signal som tolkas och i sin tur sluter eller bryter kretsen?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621337 En induktiv givare ger utsignal när den är påverkad om den är en NO givare, tvärtom om de är en NC givare
No-normaly open
Mc- normaly closed
Alltså en direkt belastningsbar spänning på några 100mA

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#621346 Okej. Så då räcker det med givaren och ett relä eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621348 Ja, så länge reläet de inte drar mer än 100-200mA i ström

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#621815 Då kanske det blir så framöver.

Tills vidare monterade jag efter ursprunglig konstruktion. Fungerar perfekt, men väl oskyddat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#625756 Fick i dagarna kapat fästena och sänkt ner stegmataren ca 16cm. Provkört några vindfällen idag och det känns som det blev bättre. Tilten räcker bättre till och jag tror även det passar kranens geometri bättre. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#628725 En liten modifiering av den rörliga kniven. Krokigt virke ville gärna hamna vid sidan av kniven så att denna skar in på ett mycket dumt sätt, samt fastnade under denna. Blev även problem vid upparbetning av mer än en stamm samtidigt.

Förlängde kniven 10cm på vardera sida och det blev genast mycket bättre. :-bd
1583167607_img_20200302_170300252.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#629036 Lite stumfilm:


Blev någon form av resonans så som jag monterade kameran, med ett jobbigt ljud som följd. Därför får denna video vara utan ljud.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

fendt311  
#629063
JohannesG skrev:Lite stumfilm:


Blev någon form av resonans så som jag monterade kameran, med ett jobbigt ljud som följd. Därför får denna video vara utan ljud.

Blev riktigt bra. Snyggt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#629175 Blir ju jättebra och vilken skillnad att köra när man kan justera tilltningen av processorn och längd mäthjulet är på rätt ställe

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#629200
källshult skrev:Blir ju jättebra och vilken skillnad att köra när man kan justera tilltningen av processorn och längd mäthjulet är på rätt ställe

Man glömmer fort hur illa det var innan, men det är sant, helt fantastiskt att kunna tilta som man vill.

Det som är kvar nu är primärt boggistyrning, vilket får bli någon gång under året.
Sedan måste slangarna till steget bytas till 1/2". Det märks att det stryper en del. Tydligast vid indragning och kall olja, det blir mycket olja som ska returneras då. Blir ju ett returflöde på ca 118l/min när kolvstångssidan matas med 60l/min.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#629210 Har en fundering som jag gärna hör era synpunkter på:
Jag var lite villrådig över vinschens montering när denna föst skulle monteras, men känns som det blev en bra placering för att den kommer ur vägen.
Men däremot tycker jag att det är omständligt att alltid behöva vinkla ut kranen åt rätt håll för varje vinschning, speciellt åt den sidan vinschen inte sitter på. Funderar därför på att montera ett brytblock långt in på bommen och dra vajern genom det. Då går det vinscha ganska fritt oberoende av hur kranen står, och så nära kranpelaren borde det väl inte uppstå så stora krafter att vridhuset tar stryk? Vad tror ni?

Vid tyngre vinschning är det självklart bäst att vinkla ut kranen och sätta ner den som ett stort stödben.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Vardon  
#629212 Flytta hela vinschen till fast punkt och brytblock i fastpunkt under kranen och ett block på kranen om du vill vinscha den vägen? Lite osäker på hur mycket det bryter

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629226
JohannesG skrev:Har en fundering som jag gärna hör era synpunkter på:
Jag var lite villrådig över vinschens montering när denna föst skulle monteras, men känns som det blev en bra placering för att den kommer ur vägen.
Men däremot tycker jag att det är omständligt att alltid behöva vinkla ut kranen åt rätt håll för varje vinschning, speciellt åt den sidan vinschen inte sitter på. Funderar därför på att montera ett brytblock långt in på bommen och dra vajern genom det. Då går det vinscha ganska fritt oberoende av hur kranen står, och så nära kranpelaren borde det väl inte uppstå så stora krafter att vridhuset tar stryk? Vad tror ni?

Vid tyngre vinschning är det självklart bäst att vinkla ut kranen och sätta ner den som ett stort stödben.

Efter att tidigare haft brytblocket till vinchen i takbryggan bakom hytten har jag kommit till samma tanke.
De är väldigt osmidigt att behöva svänga in kranen med arbron i beståndet för att vincha.
Kan inte tänka mej att den blockplaceringen skulle bryta mer än när man lyft max heller.
Har dock inte kommit till skott än med en lösning som inte är ivägen för alla slangar jag har där när min kranventil sitter på bommen med.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#629227
Vardon skrev:Flytta hela vinschen till fast punkt och brytblock i fastpunkt under kranen och ett block på kranen om du vill vinscha den vägen? Lite osäker på hur mycket det bryter

Problemet är att få till en bra skyddad plats med en rät linje för bra upprullning av vajern. Om vinschen monteras långt ner riskerar den samla ris och skräp i sig, vilket inte alls blir bra.
Risk finns förvisso att den tar i något när den sitter på bommen, men ansamlingen av skräp är nästan obefintlig.

gnisten83 skrev:Efter att tidigare haft brytblocket till vinchen i takbryggan bakom hytten har jag kommit till samma tanke.
De är väldigt osmidigt att behöva svänga in kranen med arbron i beståndet för att vincha.
Kan inte tänka mej att den blockplaceringen skulle bryta mer än när man lyft max heller.
Har dock inte kommit till skott än med en lösning som inte är ivägen för alla slangar jag har där när min kranventil sitter på bommen med.

Just det, du har flyttat upp din vinsch dit nu också ja.
Precis, jag tänker att hävarmen där borde bli mycket liten jämfört med att lyfta en 500kg stock 6,5m ut. Lika så vridningen av kranen. Drar vinschen i sidled där blocket sitter nu kan den svänga kranen, men där inne är det inte mycket hävstång kvar. Det blir även lättare att nå kroken utan att sänka ner kranen lågt. Men fortfarande blir det en högre vinschpunkt än Vimeken vilket vi märkt avsevärt minskar risken för att roten fastnar i något.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).