Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 83391 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#589600 Dagens.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#589604 Hur upplever du stabiliteten nu?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#589621 Ser ju bra ut . Skulle du ha på ett fällhuvd sen på kranen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Pamf  
#589631 Finns det plats att sätta linhjul under maskin så måste det gå fint att dra dig framåt. Dock hade det nog varit enklare om vinschen suttit på traktorn. Risk att vinsvhen tvingar vagn och traktor att svänga beroende på hur mkt dragkraft som verkligen krävs från vinschen. Kika in Scanias terrängbilar 30 och 40 för exempel på hur de löst att kunna lägga vajern framåt eller bakåt. Dock har vinschen fäst på bilen

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#589683
Hema skrev:Hur upplever du stabiliteten nu?

Det kränger ju inte som förr så det är mycket stabilare att köra. Framåt bakåt är ju stabiliteten suverän. Behöver inte vara orolig för stegring. Sidolut känns också ofarligt i traktorn. Tänker dock på något vis under kontrollerade former prova hur mycket sidolut vagnen klarar, bra att veta gränser... På traktorn kunde jag lägga ut kranen fullt åt sidan utan stödben, men det går inte med vagnen, med stödbenen nere märker jag ingen större skillnad förutom att det gungar mindre i traktorn.

källshult skrev:Ser ju bra ut . Skulle du ha på ett fällhuvd sen på kranen :-bd

Man ska aldrig säga aldrig, men inget jag funderat på än. Ge mig inga idéer! :wink:

Pamf skrev:Finns det plats att sätta linhjul under maskin så måste det gå fint att dra dig framåt. Dock hade det nog varit enklare om vinschen suttit på traktorn. Risk att vinsvhen tvingar vagn och traktor att svänga beroende på hur mkt dragkraft som verkligen krävs från vinschen. Kika in Scanias terrängbilar 30 och 40 för exempel på hur de löst att kunna lägga vajern framåt eller bakåt. Dock har vinschen fäst på bilen

Det är klart, det vill kanske knyta om man drar framåt. Fast sätts ett linhjul nära draget borde risken försvinna, blir platsen som är svårare. Ska kika på terrängbil 30...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589694 Du har jobbat bra!
Mkt inspirerande att se detta och man börjar klura lite själv åxå hur man skulle kunna
göra med egna grejerna för att förbättra och förenkla.
Det nämns att maskinen är högt monterad, jag ser inte direkt nackdelen med det för
det blir en enorm mängd med grenar mm som kommer att hänga kvar på maskinen
när man kör ett tag.
Så höjden kan nog vara bra ur den synpunkten.
Dock kan du redan nu börja fundera över nån sorts inklädsel av vagnens bakre del
tex rostfri plåt eller nåt i stil med bukplast som på en atv fast uppochner så grenar och skräp
kan enkelt glida av så de inte hindrar slangarnas rörelse.
Förmodligen har du mindre problem med det iom kort vagn, men gissningsvis är det enklare
att göra en åtgärd åt det redan nu än att riskera slangproblem sen.
Fina bilder förresten.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

hlb  
#589770 Vi tänker oss formplywood, som är väldigt hal.
Skulle man kunna göra någon sorts slanglåda, som följde med i rörelsen? Böjen på slangarna alltid bakåt.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#589782 Finns nog primärt en nackdel med stegmataren högt monterad. Högre tyngdpunkt vilket ger större vältrisk. I övrigt blir sikten bättre när den är högt upp.

Ska fundera på det där med "grenavisare". Formplyfa låter som en billig enkel lösning. Gäller bara att inte sätta gripen i för då är den inte så hal längre. Och inte billig i längden heller.

En till fördel jag upptäck med att ha den på vagn är att den kommer längre bak så större grenar inte kommer mot traktorn lika lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#590807 Hoppsan, detta var inte bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590809 Måsen har kraschlandat 😉

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590812 Har kniven varit för aggressiv i virket sen du svetsa dit rundjärnen på kniven?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#590833 Precis. Tyckte att den gick in för mycket på grövre träd och grenar så att det fort stoppade. Skulle kanske kunna lägga i något som håller ut ännu mer. Den flytande kniven kommer ju sedan och tar det sista. De nya har ju ett plattjärn som ska motverka att det hugger i, men tänker mig att det fortfarande kan ta i på sidorna.
Avsaknaden av tilt gör ju att en stor del av trädets tyngd hamnar på denna kniv och gör att det skär in.

Nu är det i alla fall lagat. Gjorde förstärkningar likt Kesla har idag.

Var inte detta jag planerat göra idag, men jag slipper ju i alla fall göra det en annan gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#590998 Tyckte nu igen att kedjan smordes för dåligt. Visade sig att det var en hel del skit i behållaren som satt igen systemet. Allt ifrån barr och små barkbitar till någon seg sörja liknade Mastit.
Efter rengöring med avfettning och varmvatten var behållaren ren och fin igen. Att skräpet hamnat där tror jag beror på lufthålen i locket. Är knappast original. Tjänar mycket bra som luftning, men egentligen för bra då de som sagt släppt in lite av varje. Fick bli en ny konstruktion som förhoppningsvis inte är lika gästfri mot barr och annat.
1571164110_img_20191015_194714180.jpg

1571164111_img_20191015_194919727.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#591001 @Slurfi
Hur fungerar din LFe vad gäller smörjning? Har du manuell på/avstängning eller släpper den endast olja när du kör sågen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591048
@JohannesG skrev:Slurfi
Hur fungerar din LFe vad gäller smörjning? Har du manuell på/avstängning eller släpper den endast olja när du kör sågen?

Det är en kulventil under oljetanken, den måste man komma ihåg att stänga efter körning för annars droppar det
hela tiden från den. Jag har tyckt att den smörjer för mkt men olja är ju billigt så jag har inte gjort nåt åt det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).