Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82430 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#645739 Funderar på vad som egentligen är smidigast, ram- eller boggi-styrning?? Ramstyrningen har som sagt nackdelen att den ändrar stabiliteten och skickar ut midjan vilket kan ta i träd. Men boggistyrningen kanske genar mer och får ett halvdumt överhäng bak?
Tittade lite på hur riktiga skördare är konstruerade, de består ju på sätt och vis av traktor och vagn. Och där är (finns säkert något udda undantag) alltid midjestyrning. Inte styrning på en axel. Kanske då midjestyrning/ramstyrning är smidigare i praktiken ändå?

@hayabusa 08 Du har väl erfarenhet av både boggistyrning och ramstyrning samt har en Hypro 755HB. Vilket är att föredra?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Williamm  
#645745 Vimek 404 har både ram och hjulstyrning, men den har inte boggi.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#645788 Lite svårt att jämföra då den har så kort "vagn". Men båda vore nog inte fel. Finns ju skotare med både midje- och boggi-styrning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

svampbob  
#645799
williamm skrev:Vimek 404 har både ram och hjulstyrning, men den har inte boggi.


När jag larvar 404 efter vägen så styr jag med hjulen på framaxeln. Midjestyrningen ger för kraftiga utslag så det övergår snabbt till slalomåkning mellan vägkanterna. I skogen styr jag med midjan och kompletterar med hjulstyrningen när det behövs.
Det är med hjulstyrningen som man kan ställa till det för sig själv i skogen. Jag försöker hålla julen i neutral läge så mycket som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#645801 Intressant!
På vilket sätt kan man ställa till det menar du? Utveckla gärna.🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#645812 Vid backning är väl boggiestyrning att föredra alla dagar i veckan. Samt du har en konstant vikt på boggin, så du behöver inte ta hänsyn till att vagnen ska klara styra vid maxlast som på en skogsvagn. Eller så sätter du ramstyrningen precis framför boggin.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#645813 Det är de som är frågan om det verkligen är så. Känns som det borde vara så, men när jag studerar skördare och skotare börjar jag fundera.
Ramstyrningen Vrider ju hela vagnen så att denna följer bra i traktorns både hjulspår och yttermått. Hela ekipaget blir som en mjuk båge.
Min fundering är om boggistyrning gör att hjulen spårar med traktorn men framdelen av vagnen genar något samtidigt som bakdelen hänger ut lite likt ett redskap i trepunkten.

Sätta ramstyrning framför boggin blir inte bra. Påverkar stabiliteten väldigt negativt redan vid liten styrvinkel.
Senast redigerad av JohannesG fre 22 maj 2020, 11:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#645826 Men hur lång blir din lastdel med kranen och stegmataren?
Längd o viktfördelningen blir lite annorlunda på din jämfört med en vanlig skogsvagn

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#645828 Jag är av uppfattningen att du kommer bli nöjd med boggi styrning. Skulle du mot förmodan inte bli det, så fixar du med dina kunskaper lätt till en vagnstyrning i ett nafs. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#645840
gnisten83 skrev:Men hur lång blir din lastdel med kranen och stegmataren?
Längd o viktfördelningen blir lite annorlunda på din jämfört med en vanlig skogsvagn

Har inga exakta mått i huvudet. Kika på bilder som finns i tråden. Boggihjulen blir ju förutom kranen den bakersta punkten. Så något brett överhäng blir det inte. Ska man jämföra med någon befintlig skogsmaskin är nog Malwa med Hypro det som är mest likt i proportioner, fast min stegmatare sitter lite längre fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

molnia  
#645863 Har sett några stora vagnar, svämgödsel eller hackvagn med styrbart sistahjul och trippelboggi. Finns det någon som byggt en vagn eller annat med boggi och 4 styrbara hjul?

Boggistyrning tror jag är det som passar dig bäst. Stabilast för en stegnatare med en kran som kan ge hög tyngdpunkt. Den är så kort så jag tror utsticket som kan gena borde bli väldigt lite då. Och är det någon som stör så är det lätt att kompletera med en led på dragstången för att styra på 2 ställen.

Du har pratat om att du är osäker på hur boggistyrningen ska konstrueras.

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

molnia  
#645866 Du har pratat om att du är osäker på hur boggistyrningen ska konstrueras.
Är inte de flesta konstruerade på samma vis? 2 cirkelformade plåtar som blir en fortsättng av centrumbalken och en balk som förbinder boggivaggorna med bult o bussningar igenom?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#646161 Varje hjul individuellt styrt är det bästa sett till markskada och påfrestning på hjul. Men också i det svåraste att konstruera då boggin måste kunna pendla avsevärt mer än en vagn som bara går på åker och väg. Så det går bort.
Sett till att styra hjulen dit man vill är boggistyrning tveklöst bäst. Men är det bäst sett till hela ekipagets beteende? Jag tror det, men är inte helt övertygad heller.

Skillnaden i konstruktion på min är grundläggande två detaljer.
Jag vill behålla boggin flyttbar och jag har inget bakom boggin att binda ihop med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

hayabusa 08  
#646189 Boggie eller ramstyrning?
Ja de e ju frågan. Jag tror du har koll på både för o nackdelar med båda system.
Bygger du boggiestyrning så se för j-vl till att inte påverka pendlingen negativt!!
Det var problemet på min gamle vagn, för dålig boggiependling.

Att den skulle bli stabilare med boggiestyrning tror jag faktiskt inte. Om jag jämför med Hypron så påverkar inte ramstyrning så mycket heller utan det är det korta avståndet mellan kranpelare och hjul som gör den stabil.
Har heller inte haft ngt problem att ramstyrningen skulle skicka den så mycket i sidled att det skulle ta emot nåt träd.
Mina tankar o råd lutar åt att ramstyrningen är att föredra.
Enklare konstruktion, enklare att bygga
En annan fördel med ramstyrning på processorn är att man kan använda den till att vrida bordet ännu mer för att sortera virket eller att vinkla in det avkapade virket mellan träden

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#646376 Tack för bra sammanfattning. 👍 👍

Hade inga planer på att begränsa pendlingen, men där är en faktor jag inte riktigt tänkt på. Boggins pendling kan bli problematisk när man svänger och hjulen kommer in under processorn om man inte ställer den i transportläge.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).