tor 28 nov 2019, 21:40#598072
Jag borde kanske redovisa de tre största faktorerna som spelade in i att det blev ändring till vagnsmontering:
1. BaktungtDå allt hamnar så pass långt bak resulterar det i en ändrad viktfördelning. Vikten i sig är inte nämnvärt hög (knappt 2000kg), men placeringen blir långt bak. Att montera kranen på flaket var inte ett alternativ då vi vill att detta ska vara universal och fungera även när/om Mercan byts ut. Annars hade flakmontage troligast rått bot på problemet. Hade vi även valt en mindre kran hade det gått ännu bättre, men vi vill ha en stark kran, läs mer längre ner.
2. Högt marktryck med extra vikterSkulle vi hänga på vikter för att få balans på det hela skulle det bli ett axeltryck på närmare 4ton och då försvinner lite detta med enkelt och skonsamt skogsbruk.
3. Långt överhäng som gör det osmidigt vid sväng i terrängEn av alla saker som vi störde oss på med Vimeken var att den hängde ut bak och kunde ta i vid svängar om man inte var uppmärksam. Vi tänkte att stegmataren var så smal att det inte skulle bli problem, och det stämemr till viss del, men då den är längre visade det sig att det tog ut vartannat.
Nu med vagnen är det oerhört mycket mer avslappnat att köra. Saknar styrning, men det kommer, kör troligen hela denna säsongen utan.
Kranens må vara den största boven gällande vikten med sina 980kg. Men ångrar ändå inte valet av kran. Lyfte några takstolar för någon vecka sedan. Och dessa skulle väga 130kg/st. Tänkte inte så mycket på det då, lyfte 4st på en gång. Konstaterade senare att det blir 520kg, i grip, på 6,5m. Det är inte illa för att vara en bonnakran. Så den må väga en del, men stark är den också.
Det är få träd den inte orkar dra in. Och att med lätthet lyfta undan grova rotstockar och lägga dessa åt sidan är en fröjd.
Förövrigt om någon missat det eller undrar så är det fortfarande fullt möjligt att montera ihop allt i trepunkten igen. Är kanske 2 timmars arbete. Men inget är gjort på ett sådant sätt att det inte är möjligt att dela. Vill man går det till och med köra stegmataren på vagnen och kranen i trepunkten. Alla kombinationer är möjliga. Kan kanske säga att det är byggt i moduler.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II