Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 82462 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#591050
Slurfi skrev:
JohannesG skrev:Slurfi
Hur fungerar din LFe vad gäller smörjning? Har du manuell på/avstängning eller släpper den endast olja när du kör sågen?

Det är en kulventil under oljetanken, den måste man komma ihåg att stänga efter körning för annars droppar det
hela tiden från den. Jag har tyckt att den smörjer för mkt men olja är ju billigt så jag har inte gjort nåt åt det.

Okej. Jag har en elventil under tanken som öppnar när jag sätter på längd och diametermätningen. Tycker också nu när kanalerna är fria att det kanske droppar onödigt mycket. Funderar därför på om det skulle vara en god idé att endast låta ventilen öppna när jag drar i sågspaken?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591109 Inte samma maskin alls men på Arbron som visserligen har kedjesmörjning med hydraloljan så aktiveras megnetventilen för smörjning en samtidigt med ventilen till sågmotorn

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#591110 Låter rimligt.
Jag har egentligen allt som behövs inklusive kabel för att både smörja såg och nolla längdmätningen när jag drar i sågspaken, så jag får väl montera och se hur det fungerar. Tycker det känns dumt att det droppar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591124 På min förra Arbro av tidig modell var de bara en strypning som man skulle komma ihåg att stänga när man stannade för dagen...

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

källshult  
#591164 På niab som jag hade förr så smörjedes kedjan med hydraulolja och det var från sågmotorn . Så när man sågade så blev kedjan smord . Har funderat på att göra om det på kesla men fördel med separat tank är ju att man kan använda rapsolja istället är mer miljövänligare

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#592450 För tillfället avställt då traktorn brukas till annat. Som tillfällig lösning använde jag Mowikranen för att lyfta av ventilpaketet. Fungerade kanon, bara synd att behöva lägga ner på marken. När vi fått till ett spel i taket på maskinhallen som förhoppningsvis snart ska resas så kommer det bli riktigt smidigt att hänga på och av processorn. Inte som elspakar, men smidigt jämfört med att brottas med ventilpaketet förhand.

Ett par bilder kan jag alltid bjuda på.
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]


En ny fundering av variant på boggistyrning. Har även fler på lager, men denna är tillräckligt mogen för forumet. Vad tror expertisen? Tanken är att med relativt lite material få stabil styrning men att fortfarande kunna flytta boggin, jag tänker alltså inte genomgående axel, jag tänker en svetsad tapp på över och undersida. Självklart ska det i verkligheten vara en delad plåt så att den går att trä av tapparna.
Vem vet kanske ihop med hydraulisk förskjutning av boggin och någon mekanism likt Igland har på sin Swingtrac så har man stegdrift. =))
1572019203_boggistyrning1.jpg
1572019203_boggistyrning2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#598072 Jag borde kanske redovisa de tre största faktorerna som spelade in i att det blev ändring till vagnsmontering:
1. Baktungt
Då allt hamnar så pass långt bak resulterar det i en ändrad viktfördelning. Vikten i sig är inte nämnvärt hög (knappt 2000kg), men placeringen blir långt bak. Att montera kranen på flaket var inte ett alternativ då vi vill att detta ska vara universal och fungera även när/om Mercan byts ut. Annars hade flakmontage troligast rått bot på problemet. Hade vi även valt en mindre kran hade det gått ännu bättre, men vi vill ha en stark kran, läs mer längre ner.
2. Högt marktryck med extra vikter
Skulle vi hänga på vikter för att få balans på det hela skulle det bli ett axeltryck på närmare 4ton och då försvinner lite detta med enkelt och skonsamt skogsbruk.
3. Långt överhäng som gör det osmidigt vid sväng i terräng
En av alla saker som vi störde oss på med Vimeken var att den hängde ut bak och kunde ta i vid svängar om man inte var uppmärksam. Vi tänkte att stegmataren var så smal att det inte skulle bli problem, och det stämemr till viss del, men då den är längre visade det sig att det tog ut vartannat.
Nu med vagnen är det oerhört mycket mer avslappnat att köra. Saknar styrning, men det kommer, kör troligen hela denna säsongen utan.

Kranens må vara den största boven gällande vikten med sina 980kg. Men ångrar ändå inte valet av kran. Lyfte några takstolar för någon vecka sedan. Och dessa skulle väga 130kg/st. Tänkte inte så mycket på det då, lyfte 4st på en gång. Konstaterade senare att det blir 520kg, i grip, på 6,5m. Det är inte illa för att vara en bonnakran. Så den må väga en del, men stark är den också. :-bd Det är få träd den inte orkar dra in. Och att med lätthet lyfta undan grova rotstockar och lägga dessa åt sidan är en fröjd.

Förövrigt om någon missat det eller undrar så är det fortfarande fullt möjligt att montera ihop allt i trepunkten igen. Är kanske 2 timmars arbete. Men inget är gjort på ett sådant sätt att det inte är möjligt att dela. Vill man går det till och med köra stegmataren på vagnen och kranen i trepunkten. Alla kombinationer är möjliga. Kan kanske säga att det är byggt i moduler.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#604156 Nu i dagarna fick jag monterat tilt på maskinen. Har inte hunnit provköra i skogen ännu. Men jag är övertygad om att det kommer funka bra. Har provisoriska slangar och en provisorisk dragning av dessa. Tanken är att de ska dras in i skyddet med övriga slangar och in genom ramen i processorn.
1577907987_jg_3162.jpg


   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

ss0803  
#604166 Blir bra det där!

Har du möjlighet till flytläge om du istället vill att den anpassar sig till stammen?

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#604174 Ja. Kör på ett av traktorns dubbelverkande uttag. Både för att det var enklast och billigast så. Men även för att kunna använda flytläge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Hema  
#604188 Härligt och känner du att du skulle behöva mer tilt, så är det mesta redan gjort. 👍

Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#606005 Snyggt med tilt. Jag har funderat på nån kraftig gasdämpare eller nån fjäderlösning. Jag tycker inte att jag saknar tilt, men däremot tycker jag att den väger över för snabbt. Din lösning skulle ju kunna användas med en gasdämpare :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#606325 Jag tycker att det nära på blivit en helt annan maskin nu när processorn har den vinkel som jag vill och inte gungar fram och tillbaka i tid och otid. Längre massabitar ville gärna gå i backen och rota i marken eller så hängde sågen ner så mycket att det nöp vid kapning på sista biten. Allt detta är nu ett minne blott. 👍 👍 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#621323 Jag behöver lite råd för hur jag ska montera en brytare för att nolla längdmätningen.
Jag hade en plan och lät skriva ut delar. Men när jag provmonterar ser jag att det blir lite väl oskyddat. En konstruktion med en mikrobrytare och en arm till spaken.

Så nu funderar jag på en annan modell. Jag funderar på om det är möjligt att montera en brytare i toppen på ventilpaketet. Spaken lyfter ju sliden uppåt. Och där uppe där spaken går in ska väl inte vara olja annat än om det blivit läckage i paketet. Då skulle jag kunna borra ett hål i toppen och montera en brytare som direkt påverkas av slidens rörelse? Detta skulle bli väldigt integrerat och skyddat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

Blondin 750  
#621328 Kan du inte använda en induktiv givare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).