Traktorer och processorer

Mf35 och griplastare.

9 inlägg 2866 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mf35 och griplastare.

Bonn-Pelle  
#566754 Tänkte montera på en Nokka 1600 griplastarkran tillfälligt på en MF35.
Den ska sitta i trepunkten.
Orkar den med att bära den?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Mf35 och griplastare.

haltegarden  
#566761 Skulle jag inte rekommendera, möjligt den orkar lyfta men olämpligt ändå.
Hade en patu 405 på min Ford 4610 en gång för några år sedan, det gungade till lite när jag körde över en sten eller rot och vips var ena hydralarmen avbruten och kranen vält

Avatar Fallback

Re: Mf35 och griplastare.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#566950 Om du har justerbara stag att sätta mellan sprint i lyftarm till sprint för tryckstångsfäste på båda sidor så funkar det

Användarvisningsbild

Re: Mf35 och griplastare.

Göt  
#567036 Sätt i stag i bulten som sitter neranför tryckstängsfästena

Avatar Fallback

Re: Mf35 och griplastare.

Bonn-Pelle  
#567553 Grejen är att jag ska bara ha den på vedbaken och lyfta upp ved på vagn som får fungera som matarbord till en vedklipp.
Ingen skogskörning

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf35 och griplastare.

axwell  
#567579
Bonn-Pelle skrev:Grejen är att jag ska bara ha den på vedbaken och lyfta upp ved på vagn som får fungera som matarbord till en vedklipp.


Så använder även jag min griplastare bakom en 43 hp traktor med 30 l/min, kör på tomgång och den "snabbheten" passar mig.

Men jag har ingen vedklipp, får lov att kapa direkt hängande i gripen.

Hur nöjd är du med en vedklipp, är det extra noga med kvalitén på långveden.

Max 25 cm brukar anges, fungerar klyvningen då även med längden runt 30 cm

Avatar Fallback

Re: Mf35 och griplastare.

Bonn-Pelle  
#567853
axwell skrev:
Bonn-Pelle skrev:Grejen är att jag ska bara ha den på vedbaken och lyfta upp ved på vagn som får fungera som matarbord till en vedklipp.


Så använder även jag min griplastare bakom en 43 hp traktor med 30 l/min, kör på tomgång och den "snabbheten" passar mig.

Men jag har ingen vedklipp, får lov att kapa direkt hängande i gripen.

Hur nöjd är du med en vedklipp, är det extra noga med kvalitén på långveden.

Max 25 cm brukar anges, fungerar klyvningen då även med längden runt 30 cm
Går att köra 30cm, men hur ofta har man såna.
Jag är nöjd med den, går fortare än vanlig kap och klyv om man är ensam. Har man hjälp funkar en vanlig vedmaskin bättre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf35 och griplastare.

MrStraightpull  
#567881 Jag antar att ni pratar om diameter och inte längd ;)

Jag har en PW vedklyv och teoretisk max diameter är 29 cm. Men då bitarna sällan är helt raka är praktisk max 25 cm annars klämmer de lätt fast mot klyveggen. Och med stor diameter får man självfallet snurra biten ett kvarts varv mellan varje klipp för att inte få väldigt stora bitar (kör pannved 50 cm lång).

Användarvisningsbild

Re: Mf35 och griplastare.

MrStraightpull  
#567882 Med 4 personer går det att köra 3 m3/timma (travat på griplastarvagnen). Är man själv går det saktare. Men väldigt driftsäker maskin - inte många delar på ett spett :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).