Traktorer och processorer

Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

9 inlägg 5361 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

Vedkubben  
#562841 Tjena!

Har just tagit över en IH 454 med frontlastare Kjellve 900.

Lastaren har enkelverkande lyftkolvar och en dubbelverkande tiltkolv.

Föregående ägare har kopplat ihop detta lite vajsing så hydraulpumpen går riktigt
tungt när denna kopplas på och höjning och sänkning av tex lyftkolvarna har skett genom att
aktivera ventilen på tvåspakspaketet och sedan sätta på pumpen för att få lyftande effekt och
därefter stänga av hydraulpumpen när lastaren är i rätt höjd...

Detta blir i längden rätt tröttsamt så detta måsta jag givetvis koppla om så att pumpen
kan vara igång och oljan flöda genom ventilpaketet som sig bör och att lyft och tiltfunktionerna
styrs med just ventilpaketet.

Tydligen har detta varit inkopplat på en IH 444 tidigare och fungerat men när ventilpaketet och lastaren
monterades på denna traktor, IH 454, som frågan gäller så mindes inte montören hur det var ihopsatt vid
demonteringen fåin 444.an tyvärr.

Min fråga gäller om någon kan säga hur ventilpaketet skall kopplas in?

Det är av märket Nordhydraulic AB type 702.

Nedan finns bilder på hur paketet är kopplat idag. Jag märker ut med siffror (1-8) alla
portar som finns för att lättare kunna förklara i svaren kring hur detta skall kopplas in
korrekt. (Vill inte hålla på att "testa" med risk för att förstöra något i onödan)

1555706730_tvaspaksventilpaket_1_text.jpg

1555706751_tvaspaksventilpaket_3_text.jpg

1555706755_tvaspaksventilpaket_2_text.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562911 När jag tittar på 8an så misstänker jag att där sitter en serienippel där tryck till tex 3p/yttre uttag på traktorn tagits ut.
Om du lossar yttre pluggen o tittar in ser de nog ut som ett rör som går in några cm?
Är det så kan du lossa den innersta hylsan och ta bort den och ersätta med en plugg som bara täcker utan att gå in.
Serienippel hindrar den fria cirkulationen till returen du redan har

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

Vedkubben  
#562972 Tack för ditt råd! Har fått precis samma tips även på maskinisten med att det troligen sitter en sk serienippel i port 8 och att om den byts ut mot en plugg så bör det fungera som det ska. Har jag plugg liggandes så hoppas jag kunna göra ett test imorgon. ( jag tänker att ventilpaketet har varit inkopplat i serie på sin förra traktor och att montören på den som jag nu fotat inte kopplat i serie och att detta är orsaken till att det inte fungerar som det är tänkt).

Nedan en bild på port 8 och vad jag misstänker är en "serienippel" som ska bort så som du beskriver det.
1555791818_image.jpeg


1555791852_image.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562973 Visst är de en serienippel, bort med den o plugga hålet bara

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562977 Ska serienippeln kopplas in direkt i gaveln på nästa ventilpaket är det tänkt?
Om man ska ha nån nytta av den vill säga.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562981 Precis , tryck som kan utnyttjas tas ut där

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562983
gnisten83 skrev:Precis , tryck som kan utnyttjas tas ut där

Men då kunde man väl bara flytta den nuvarande returen dit och serienippeln till nuvarande returens plats?

Avatar Fallback

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562992 Returen går att flytta till där serienippel sitter, sen om serienippel får plats på andra stället är en bra fråga.

Man kan även låta serienippeln sitta kvar och sätta en slang till returen från den med om de passar

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att koppla tvåspaksventilpaket till lastaren

Vedkubben  
#563073 Tack för råden om att det är serienippeln som ställt till det. Pluggade port 8 med vanlig plugg och lastaren gick väldigt fint utan att pumpen lät ansträngd:) tack!

1555881417_image.jpeg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).