Traktorer och processorer

Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

25 inlägg 7505 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562891 Ha ha, blev ett gott skratt!
Tack för det =))

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#562965 Vajerkran eller griplastare är ju två totalt olika arbetssätt som man får ta ställning till hur man vill ha det.

Jag har en 135:a med en 5 tons boggievagn och en sonnykran. Men jag satt på en weimers växellåda/pump på kraftuttaget och en lös tank upp på sidan av störtbågen.
Det blir en bra sprutt på kranen och man tuffar på tomgången. Har även en sonnys grävskopa till kranen. Har grävt allt på gården under de 15 år jag haft ekipaget. Man gräver 1,5 djupt i praktiken men 1,8-2m om man vill ta tid på sej.

Markfrigången är som nån sa en sak som man ska tänka på.
Jag har bukplåt och frontskydd.
Jag har kranen permanent på traktorn och "stumt" monterad så man kan lyfta traktorn med stödbenen. Annars kan man glömma grävning, som kranen annars gör skapligt bra då brytcylindern är inte är helt klen.

En 5 meters rotstock av kärnfura som var 65 cm i stubbskäret är det tyngsta jag lastat upp (ände-för-ände). Det längsta jag kört hem är 2 st 12meters granbjälkar med en hopsvetsad ramförlängare på vagnen.
Man ska inte underskatta en en liten Ferguson, liten smidig och skonsam.

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

p till p  
#562969 En griplastare kan användas till mycket annat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

halvproffs  
#562984
p till p skrev:En griplastare kan användas till mycket annat.


Precis! och så mycket mindre farlig än en winchkran.

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563036 Kan vara svårt att alltid komma nära med en mf35, så vinsch har en fördel där.

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563086 Har själv en lite skogutrustad MF 35, fördelen med 35:an är att ofta kan man köra emellan
hinderna. Jag har en 80-hästare med 8 tons kärra också och det blir ju betydligt större.
Jag vet två som kör med Weimers 5-tons huggarvagn efter Ferguson och det funkar bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563109 Borde vara lagom https://www.mowi.se/produkter/vagnar/mowi-650

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

bjornivan  
#563503 Bäst o h billigastblir en boggievagn tillsammans med vajerkran med hydraulik. Betr kran kan jag verkligen rekommendera Väsekran som jag sedan närmare 20 år har bara goda erfarenheter av

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

Bax  
#563589 En bekant har en liten Farma med griplastare efter sin 35:a, jag vet dock inte modell på vagn och kran.

Användarvisningsbild

Re: Vilken skogsvagn ska man ha till en mf 35?

halvproffs  
#563623
Mangan skrev:Kan vara svårt att alltid komma nära med en mf35, så vinsch har en fördel där.


Är ofta monterad på kran och annars bara att köpa till. Bra dom få gånger den behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).