Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46400 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#590208 Nu är det dags att göra höstservice. Varannan år har jag bytt oljan i framaxeln och hjulnav båda fram och bak. Oljeläckor är lite hit och dit, så är det risk att ha vatten iställ oljan. Lyck att det var inte, men höger framnav var nästan tork. 1.25 liter räcker ju inte så länge, om varje gång traktorn köras sprider oljan vid drivaxeln. Bra att ha drömmar, :lol: , kanske fixar den, medeltapp borde också bytas, men nu orkar jag inte.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590330 Har du själv byggt om hytten ?

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#590337 Jag har förkortat det att få kranen närmare bakaxeln. :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#590409 Dubblabromssarna, tjugoårsservice. Egengjorda bromssarna funkar kanon, men originala är helt livlös😂. Justeringsskruv är fastrostade. Om den löser inte med en svetsade mutter, så måste jag hemta asetylen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#591192 Nu har jag fortsatt i verkstan, glömmde förstås ta bilder i går, men tåg några efteråt.
Luftfiltern är oljetypisk. Lite grå alg, som växer på granbark, hittades. Är mest ren luft i skogen, men kalla och soliga vinterdagarna kan vara rejält med damm i luften. Sen bränslefiltern, motoroljan osv..
Ja, och kransvängoljan. Nylonbitarna, som glider teleskopen mellan, behövde fixas lite närmare. Nästan 10 mm. Det hade jag märkt att klapp finns, men... :surp: . Samt bit under bomen. Det krävde 2 mm mellanplåt.
Hydraulikoljan och traktorhydaulik/växel olja ska jag inte byta nu. Är inte mer än tre årsen jag "snabb byte" båda. =))
Jag har inte ännu bestämmt ska jag ta och hänga på kranen Nisula klipp eller Arbro. Om marken blir inte för blöt, vi borde ta fram grävmaskin och gräva ett par rör här hemma först. Då är det grusgrip och dumpervagn igen. Väderkarttan visar reng och blås, så kanske stannar jag kvar i min varma och ljusa verkstan. \:d/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#592153 Nu är Arbron inne.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#592181 Ser att din är en tidig modell, min första från-99 hade med samma dumma variant på kedjesmörjning och de klenare Hållknivarna .
På min nuvarande från ca -04 sitter smörjning en ungefär som du gör nu.

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#593522 I dag har ja varit och huggat björkmassa. \:d/ Men tåg inte smartisen med, dvs tåg inga bilder. Arbro funkade bra hela dagen.
Några dagar sen jag provkörde den, och då stäng knivarna -funktion saknade. En tråd (av 24) var bryt nånstans mitt i kabeln.
Men innan jag lämnade hem, började rotatorn läcka, och sen strejkade el i kran. :(( Lånade arbetsljuskabel att dra utskjut inne. Lyck att jag var i närmaste av våra skogfastighet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#594172 Andra gallring i åkermark.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#594358 Fortsatt i dag i torvmarken. Hoppas får vi inte snö nu. :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594377 De ligger ett par sånna avbrutna under min arbetsbänk....

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#597492 Kunde inte fälla träd innan vatten är borta, och kunde inte gräva en dike innan träd är borta...Har dock hört man ska välja strörre grävare, om träd har inte avvärkat, men jag gör det hellre snyggt.
Då var det spade som första hjälp. Nu är vatten borta, eller den värsta 15cm är, efter ett par timme hård jobb.
Fastighetgränsen finns bakom en röta trave. Vägen är blöt här i början nästan hela tiden, marken ovanför denna åkern är en grusås. Grundvatten är nära. Är enda vägen här, virket måste skotas till lans i grannmarken. Vägen själv ska bli bra, gräver bara en rejält dike och några trummor, men är svårt att göra en vänd- och lansplats. Tror jag ska inte göra den, är bara hundra meter till lans i granne.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#597803 I söndag jag fick avverkat det jag hade tänkt på. Efter en halvtimme stannade motorn :roll: var slut med bränsle. Mätare visade mer än en kvart, och det samma har det visat nu tre dagar. Men några timmar senare började on-off ventil i utskjut krångla. Even jag släppte knoppen, fårtsat funktionen mot övetryckventil. Då jag stannade och startade pumppen, gick slid mitt igen. Den kan användas som manuelt också, med vanlig ventilspak. Var helt normalt med den.
Har två lika sektioner för stödben, så jag enkelt byte slangarna och el till en ny sektion. Tåg av Arbron på morgon(dag)en. Fårtsatt med vagnen, kedjorna på varje hjul. Ett par dagar gick det bra, finns två trave vid vändplats nu. Men den felaktiga sektionen, som är nu pluggat, började krångla igen. Sliden var fullt på annan enda, och chocken vislade :(( . Ställde spaken i mitt med en lina. Tänkte kolla är det möjligt att demontera slid neråt, är hoppas någon av fjädern som är felet. Är ganska jobbigt, om hela pakettet ska lyftaf på bordet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#598701 Jag känner mig energisk. :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#619651 Jag försöker hitta en ungskog bakom den här gröna väggen. :-o
I början av trådet jag var vid samma ellinje som jag kör på på den här bild. Kabeln är nu grävt vid vägen, så det går bra att röja med Nisula. ( Har jobbet på video, hoppas får jag den editerat :d )

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).