Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46712 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755527 Är det mycket jobb ta ut cylinder?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755547 😀 Det är lätt att ta ut cylindern. Glidklackarna lös, och den inre fyrkantrör kan dras ut.
Skräp i röret kan dock vara felet med. Menar att om den har bankat och kilat färskt trä, bark och spån mellan glidytörna. 🤔
Tror inte det är datorn som felet..
Som Gnisten sa det kan vara skräp i ventilen, men även slid kan vara lite spruckit och fastnar.
Ventilslid kan dras ut utan att demontera hela ventilen av grundplattan. Så den kan vara en som är värt att kolla och rensa.

Haha.. Jo, 22 år kört hård med min Patu så det är väl tidsfråga när någon järn ger upp..
👍 Snyggt renoverat!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755549
1649784625_20220412_114621.jpg
Var snön är kvar är den förvånads tyngt och bärande. På några ställen når den i knähöjden. 😮
Tvåan på och fullgas gick ett par meter framåt, traktorn trampade snön och klättrade dels på den men vangnen sjönk och hjularna slutade vrida.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755559
HannuRöj skrev:😀 Det är lätt att ta ut cylindern. Glidklackarna lös, och den inre fyrkantrör kan dras ut.
Skräp i röret kan dock vara felet med. Menar att om den har bankat och kilat färskt trä, bark och spån mellan glidytörna. 🤔
Tror inte det är datorn som felet..
Som Gnisten sa det kan vara skräp i ventilen, men även slid kan vara lite spruckit och fastnar.
Ventilslid kan dras ut utan att demontera hela ventilen av grundplattan. Så den kan vara en som är värt att kolla och rensa.

Haha.. Jo, 22 år kört hård med min Patu så det är väl tidsfråga när någon järn ger upp..
👍 Snyggt renoverat!
HannuRöj skrev:😀 Det är lätt att ta ut cylindern. Glidklackarna lös, och den inre fyrkantrör kan dras ut.
Skräp i röret kan dock vara felet med. Menar att om den har bankat och kilat färskt trä, bark och spån mellan glidytörna. 🤔
Tror inte det är datorn som felet..
Som Gnisten sa det kan vara skräp i ventilen, men även slid kan vara lite spruckit och fastnar.
Ventilslid kan dras ut utan att demontera hela ventilen av grundplattan. Så den kan vara en som är värt att kolla och rensa.

Haha.. Jo, 22 år kört hård med min Patu så det är väl tidsfråga när någon järn ger upp..
👍 Snyggt renoverat!
[url]
HannuRöj skrev:😀 Det är lätt att ta ut cylindern. Glidklackarna lös, och den inre fyrkantrör kan dras ut.
Skräp i röret kan dock vara felet med. Menar att om den har bankat och kilat färskt trä, bark och spån mellan glidytörna. 🤔
Tror inte det är datorn som felet..
Som Gnisten sa det kan vara skräp i ventilen, men även slid kan vara lite spruckit och fastnar.
Ventilslid kan dras ut utan att demontera hela ventilen av grundplattan. Så den kan vara en som är värt att kolla och rensa.

Haha.. Jo, 22 år kört hård med min Patu så det är väl tidsfråga när någon järn ger upp..
👍 Snyggt renoverat!
[/url]
Har öppnat och putsat ventil ikväll, tjärvade kanske litet. Började löpa bättre efter puts.
Men ännu går det långsammare ut vid kvistning än med utan trä. Är det känsligt om knivarna är ovassa🤔

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#755591 Nja bara om de är grovkvistigt så de är på gränsen att de går att kvista

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755597 Sen har jag märkt att när man drar in cylindern helt så åker den sakta ut av sig själv, och samma när man nått full länd vid kvistning och skall kapa så glider cylinder sakta ut så kapstället blir fel. Månne det ändå är cylindern🤔

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755598 Tvätt

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755696 Det hjälpte att putsa magnetventilen. Nu stannar inte slaget längre. Långsammare ut går den, kanske för att virket inte är fruset längre. Borde justera knivtrycket men är inte säker om det är bara en skruv på ventilblocket man gör det. Hittar ingen annan ventil vart man annars kunde justera🤔

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755715 Knivtrycket ställs på en liten insexskruv brevid ventilen. Öppna kvartvarv och prova.

Om jag minns rätt, led på lågtryckventilen blinckar när kvistningrörelsen börjar. Det är väl den tid som kan ställs på datorn Delay1.
Inte omöjligt att den har kabel- eller programfel. Knivarna håller fast på stammen utan att minska trycket till kvistningsläge 🤔 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#755858 Hej igen 😀
Nu tror jag jag löst problemet, lade pto på 1000 varv och då började kvistningen löpa lika bra åt båda håll. Antagligen har pumpen blivit sliten och inte ger lika bra tryck längre 🤔
(Har pumpen bak på pto)

Glad Påsk!🐓

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#755859 Trevligt att höra det löste sig.
😀 Glad Påsk!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#797001 Vindfällavverkning på samma ställe som på sidan 5 i denna tråd. 17.11.2020. Finns fläckvis dåliga granar, röta, snöbrott och barkborre, men fläckvis yngre och bra tall - gran blandning.
Hela vevan började redan 4-5 år sen strax efter gallring. Tredje gång nu jag städer genom slänten och egentilgen verkar som beståndet börjar bli starkare.
I helt motsatta ändan, vid ån, har ägaren liten bostadhus/stuga och har därför undvikt kalhygge. Tall närmast vid huset så ingen problem med det men fd vall vid ån med röta gran kommer aldrig att bli bra. Arealen ser ut mindre när närvarande tallarna växer så kanske kommer han göra en liten kalhuggning där om några år. 😀 Men nu städning som akuthjälp.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#833002 😀 Nu har jag lite försiktigt startat gallringar.
Kraftutagskoppling slutade slå på i somras. På vanliga traktorer är det ingen större jobb, bara skruva av tryckstång/dragkrogfäste och lyfta ut kopplingen.
Kranfästen är svetsat på plats så den är inte demonterbar. 😇 Så det blev lite kapning med vinkelslip.

Nedersta kopplingsskiva hade gått sönder, kolv och nästa skiva var i repor.
Efter två korta dagars körning misstänker jag kopplingen blev inte så bra som den var förr. Förr höll koppling momentet som hydraulmotorn bidrade utan att slira men nu känns som den slirar ganska lätt. Inte skärskild många delar på flerskivsbromsen, men säkert blev något felmonterad.


Är i min brors skog.
I dag var enslags vändpunkt i min skogliga karriären. Har nu fällt första trän som vi själv har planterat. 💪Med samma traktorn har jag hämtat frötallar på samma ställe som den nu är på bilderna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#833283 Visst hade jag slarvat med monteringen. Märkte inte att delar blev över.. 🫣

En tjock mellanbricka för kullager hade glömmt bort. Axialiskt spel gjorde att flödet gick förbi en av två kolvringliknande tätningsringen.
Körde hela dagen, blev bra nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#837351
1710772508_20240318_153842.jpg
Blev så svårlokaliserande oljaläcka att jag måste köra hem, riva lite och tvätta och blåsa ordentligt.
Grundplatta heter väl delen, som alla ventilerna sitter i råd. Är två djupa borrningar med M6 gängor i boda ändorna, att paketet kan skruvas fast i maskinen. Oljan rann från en av dom. Tydligen har själva materialet spruckit.
😀 Så jag skruvade en lång låsskruv i boda hål och limade de med 542 gängtätning. Borde väl bara tätt, tror sprickan inte når längre än från tryckportet till borrningen.
Här i aggregatet är en plattjärn som håller fast pakettet mot rambalken, så inget mekaniskt belastnig förekommer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).