Traktorer och processorer

Niab har liten bakkeklaring

12 inlägg 3541 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Niab har liten bakkeklaring

Sti L  
#551042 Hallo, kjøpte en 5-15 i vinter og tok en prøvetur. Den har bare 45 cm bakkeklaring bak der så jeg kjørte tilbake til verkstedet for ombygging.
Er det flere som har utført dette? Mine jobber er ikke i en park.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

Skogsjanne  
#551117 Har lekt med tanken någon gång men har hittills avstått då det brukar funka att dra stammen under bakre klämbanken en bit och sen lyfta upp den. Upplever att den gamle svarten (1501) får igenom aningen större stammar. Hela maskinen överlag är nog inte konstruerad för träd i den storleken egentligen, kan vara svårt att lyfta, hålla fast och mata, sågsvärdet når inte igenom, slitaget ökar och kvistknivarna i fram når inte runt stammen. Men det underlättar nog lite.

Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

4bikes  
#551121
Sti L skrev:Hallo, kjøpte en 5-15 i vinter og tok en prøvetur. Den har bare 45 cm bakkeklaring bak der så jeg kjørte tilbake til verkstedet for ombygging.
Er det flere som har utført dette? Mine jobber er ikke i en park.


Beklager, men jeg skjønner ikke helt hva du mener; Er det bakkeklaring når du kjører i terrenget? Eller er det avstanden fra bakken og opp til stokken når du kvister en stamme?

Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

axwell  
#551152 Markfrigång på svenska !?

Ground klearance in english !

Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

4bikes  
#551163 Ja, markfrigång på svensk er bakkeklaring på norsk.

Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

Skogsjanne  
#551167 Hoppsan då missuppfattade jag lite vad saken gällde :oops: Markfrigången hänger ju en del på vad o hur den sitter kopplad på.

Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

Sti L  
#551191 Beklager språket ja...Det gjelder markfrigang under kjøring ja, den er påkoblet en 6 syl. traktor med 18.4-38 bakhjul og er en hyfsad (Svensk?) klatrer.
Har satt på helt andre støtter som kan slåes opp under terrengkjøring. Kan ta kort om ca 2 uker.
Spør om dere har bygget om, kanskje dere hekter fast under terrengkjøring?

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

4bikes  
#551237 Jeg har min på en ganske liten traktor, en JD 2040. Den er vel ikke akkurat kjent for stor vandring på trekkstengene, men jeg har justert løftestagene til "ganske korte". Det betyr at jeg må legge under en 2" på hver side når jeg skal sette den fra meg, men jeg har heller ikke problemer med at den ikke løftes høyt nok. Dvs at det er traktoren som er begrensningen, ikke Niaben. Hydraulisk toppstag er også en fordel.

Användarvisningsbild

Re: Niab har liten bakkeklaring

Camaro1969  
#551240 är det så på alla 5-15 alltså?

och är det under stödbenen du menar? jag har en aning svårt med språket =/

Användarvisningsbild

Re: Niab har liten bakkeklaring

Fredrik Reuter  
#551250 Hej,
Jag förstår vad du menar Sti L.
Det är nog generellt så att många delar till skogsbruket inte har utvecklats för den krävande terräng ni kan ha i Norge.

Om du gör modifieringar, lägg gärna upp en rapport med bilder på hur det blev! 👍

Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

Sti L  
#551351 Jeg mener stødbenen under, det er jeg som er dårlig på språk for dette er en Svensk side.
Jeg kan ta bilde (på laaangt hold) og legge ut om ca 2 uker, det er ikke vakkert og 12-24 minusgrader er ikke temperatur for lakkering. Har ikke nok takhøyde i verkstaden for å få inn noe over 255 cm høyde. Fort gikk det også.. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab har liten bakkeklaring

Sti L  
#555410 Lite ekkelt å kappe i stykker,,,starter i skogen etter helgen så jeg får återkomma med hur det blev. Er det ikke sterkt nok så får jeg holde litt med hydr. da traktoren er litt kraftig. :wink:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar