Torleif skrev:Axwell. Göt och Stone66
Ni måste ha betydligt slätare och mer lättframkomlig skog än vi har häromkring...... låter helt otroligt att någon människa kan köra i skogen med bakhjulsdriven traktor och frontlastare och till på köpet få med sig frontlastaren hem...
Aqualize skrev:Göt skrev:Aqualize skrev:"Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).
Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.
Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.
Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.
Inte riktigt sant efter som jag har en 135 s från 1968 med sexvälad låda och gar haft en 135 special från 1971 med 8 växlad låda, om det är snik eller inte får du själv avgöra , är trots allt snabbväxeln det kan bli problem med
Jag missade få med länken.
http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... r_1968.pdf
Där finns det ingen 135S.
Du och Morgan, finns det någon broschyr som nämner en 135S och en annan som Special?
Edit: jag hittade 135S omnämnt i 1972 års katalog. 1968 var ivf Special utrustad med 6-växlad låda. Verkar som de behöll den ett tag. Men 1968 fanns den inte omnämnd.
http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... r_1972.pdf
Snik menar jag som den enklare varianten i utrustningsnivå när de såldes, inte om snabbväxeln senare får problem. Den på 175:an med 7500 timmar fungerade åtminstone utmärkt (okänt om den reparerats).