Traktorer och processorer

Ferguson 135 special

37 inlägg 20034 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ferguson 135 special

Göt  
#543732 Man får rekognosera väg noga innan man åker ut, tänka på svängradier och såga stubbar, är ledsen om jag lurat ut dig i skogen, ser faktiskt frontlastaren som en fördel om man som jag har så att jag kan knuffa traktorn baklänges med skopan. Fundera också hur du ska vända eller komma runt.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

Torleif  
#543743 Det där var för ungefär 10 år sedan....... så det var inte du som lurade mig. Jag lurade mig alldeles själv helt på egen hand och lärde mig en läxa. Allt var genomtänkt men det gick bara inte att komma framåt.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

axwell  
#543745
Torleif skrev:Axwell. Göt och Stone66
Ni måste ha betydligt slätare och mer lättframkomlig skog än vi har häromkring...... låter helt otroligt att någon människa kan köra i skogen med bakhjulsdriven traktor och frontlastare och till på köpet få med sig frontlastaren hem...

Nu kör jag inte längre med någon 135:a i skogen men när jag hade en med lastare så följde den självklart med in i skogen. En förutsättning för 2wd/lastare är en optimal bakvikt. Kan inte minnas att jag körde fast eller att lastaren orsakade några svårigheter, ändå sökte jag mig till extra trygghet med 4wd.

Efter det två olika 4wd Kompakttraktorer, varav den senaste har ungefär samma effekt och vikt som MF135 men kortare och smalare. Skillnaden är att kompakttraktorernas lastare är kortare så totallängden på fordonet blir obetydligt längre med lastaren i topp.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

stone66  
#543767 ”Torleif” jo här är det platt som en pannkaka. Har tänkt på det många gånger när man är på fastlandet hur kuperat o stenigt det är där.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543798 Ja jösses, sten eller berg. Myr och backar är vad en annan har att tampas med. Lastare i skogen, nja, men 4wd på traktor och kärra är bra ha :-bd.
Extra traktor och grävmaskin är också bra att ha om det kniper =))
Förutsättningarna är olika :d
Fast en liten lätt MF hade varit både kul och säkert bra att ha.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

Torleif  
#543805 Vi har faktiskt en bit på en halv hektar ungefär där jag är hyfsat säker på att ingen skotare som finns på marknaden kan ta sig fram för alla stenar. Då jag var där och kvistade ett vindfälle i måndags hade jag granstammen på knähöjd i båda ändorna men mitt på stammen nådde jag inte upp till den med yxan då jag stod mitt under den. Jag är 1,93 lång och har fullångt skaft på yxan.

Avatar Fallback

Re: Ferguson 135 special

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543861 Min egen instruktionsbok för senare 135 med rak framaxel! Omfattar "S", "Special" och "Allmatic". Sålunda är inte S och Special samma vid den tiden.
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... f_id=12671
Morgan

Aqualize skrev:
Göt skrev:
Aqualize skrev:"Special" betyder "Snik".
Mer påkostade MF heter Allmatic. Men för 135:an verkar det just handla om snabbväxel eller ej (och därmed också extra hydraulpump - den är svagare men snabbare och kan sammankopplas med vanliga kolvpumpen).

Men det Göt skriver stämmer inte riktigt. 135 Special är den med enkla växellådan. Läser man konedata.net så verkar det vara 1969 som de bytte ut 6F+2R till 8F+2R. Någon 135S verkar inte funnits.

Däremot kallar de 175:an för just 175S och den finns i Special eller Allmatic.

Här finns det en broschyr från 1968, där 135 Special alltså fortfarande har 6F+2R växellåda. Sidan 8 är för 135:an.


Inte riktigt sant efter som jag har en 135 s från 1968 med sexvälad låda och gar haft en 135 special från 1971 med 8 växlad låda, om det är snik eller inte får du själv avgöra , är trots allt snabbväxeln det kan bli problem med

Jag missade få med länken.
http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... r_1968.pdf
Där finns det ingen 135S.
Du och Morgan, finns det någon broschyr som nämner en 135S och en annan som Special?
Edit: jag hittade 135S omnämnt i 1972 års katalog. 1968 var ivf Special utrustad med 6-växlad låda. Verkar som de behöll den ett tag. Men 1968 fanns den inte omnämnd.
http://www.solhem9.se/broschyrbank_lant ... r_1972.pdf


Snik menar jag som den enklare varianten i utrustningsnivå när de såldes, inte om snabbväxeln senare får problem. Den på 175:an med 7500 timmar fungerade åtminstone utmärkt (okänt om den reparerats).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).