Traktorer och processorer

Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

18 inlägg 7093 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539929 Hej Valmet 605

Har en fråga angående uttagen bak på traktorn. Har 4 st, 1 st sitter längre in än de andra tre.
Vilka är retur och vilken är tryck ? har googlat detta och ej kunnat hitta, varken bilder.
I instruktionsboken står det bara att det är yttre hudraulikuttag :) och man får ingen mer info än så.
Misstänker att den som sitter längre in än de andra är dubbelverkande ?
en av de andra tre borde vara retur ??

tacksam för hjälp med detta.
ska se om jag inte kan få till en bild

/ LE



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539941 här kommer bilderna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Fredi  
#539951 Enligt bilden ser där ut att vara 2 st dubbelverkande uttag? De på vänstra sidan på varann varande är ett par och de högra andra paret. Alltså ena spaken i hytten styr de vänstra och andra spaken de högra. Tryck får du antingen i övre eller nedre beroende på åt vilket håll du drar spaken. Kör du tryck ut t.ex i övre så är det retur i nedre och tvärtom. Fri retur verkar du ej ha då den skulle säkert vara där t-stycket på slangarna är. Invecklat förklarat men kanske du förstår nåt av detta? :?:

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Vardon  
#539955 Nu ska jag inte svära på hur det på 605 men 405 sitter det en ventil där man kan välja om man vill ha dubbel eller enkelverkande funktion

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Amatörhuggare 62  
#539960 Här är en bild på anslutning returoljan.

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Amatörhuggare 62  
#539961 Här beskrivs i en gammal bok ja hade. På kontoret

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539984 Tack för snabba svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Bert1  
#540002 Är även flytläge i det vänstra uttagen
Sitter en ratt under uttagen som du kan skruva in/ut för att få dom enkel el dubbelverkande

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

LEL  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540044 Hej
Jätte intressant att man kan bygga om så att spaken stannar i sitt läge, som Amatörhuggaren hade en bildpå. Min spak vill gå tillbaka och man måste hålla den i läge hela tiden, ska helt klart försöka fixa till så att spaken stannar i påslaget läge.
Tror ni att man kan köpa ett sådant kit på Wiemer eller kanske kan man köpa från Lantmännenmaskin ?

Förstod vad Fredi hade skrivit angående vad för uttag jag hade tack , är rätt okunnig angående hydraulik så det kommer att bli lite frågor framöver.

Kanon forum för övrigt !!

God Jul :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Jopp  
#649507 Från en annan nybörjare..

Kan man istället för att vrida om till enkelverkande koppla in en slang på fri retur? Om en sådan finns på traktorn?

Vredet verkar ju sitta hårt som tusan..

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Bert1  
#649510 Ja

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

JoelStrandberg  
#688044 Kan någon fotografera vart detta vredet ska sitta ? Borde väl va samma på 505

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

JoelStrandberg  
#688048 Har ju en Valmet 505 som jätte stark i hydrauliken med tippkärran och annan utrustning . Men när jag hänger på griplastaren blir den trött i det enkelverkande uttaget .
Har ju dessa svarta sakerna ovanför ventilpaketet , vad gör dem? . Googlar man runt på bilder ser ju alla dessa paket olika ut tycker jag på 05 serien

Användarvisningsbild

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Jopp  
#688059 Vredet sitter på undersida. Följ slangar och rör till tanken, där någonstans är vredet.

Men för mig var det inte det som var problemet. Kommer inte riktigt ihåg, men jag kopplade i de nedre uttagen. Och så funkade det..

Avatar Fallback

Re: Valmet 605 Hydraulikuttag vad är vad

Blondin 750  
#688204 Jag är ganska säker på att 505an inte har omställbara ventiler, alltså inget vred att leta efter som ställer om från enkel till dubbelverkande.
På bilden så har det vänstra ventilblocket med största sannolikhet ”håll-funktion” med ”kick-out” och beroende på om det sitter ett eller två uttag vertikalt så är det enkel eller dubbelverkande, jag tror att det är ett, alltså enkelverkande.
Att kranen känns trött kan bero på att överströmmaren i kranventilen är feljusterad eller defekt, alternativt så är länkaget som reglerar ventilsliden så slitet och glappt att det inte går att uppnå fullt flöde/tryck med spaken i sitt bakersta läge. För att fortsätta felsökningen så vore det fint med en manometer kopplad i serie med tryckslangen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).