Traktorer och processorer

Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

22 inlägg 15011 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Umea  
#538172 Hej på Er !

Jag behöver tips på olika sätt att få på snökedjor på traktorn.

Hur gör ni när ni sätter på kedjor på traktorhjulen ?

Va rädd om hälsan och ha en Bra dag !

Hälsningar från Umeå



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Vardon  
#538173 Jag hissar upp ett hjul ett taget. Lägger på från det håll jag kommer åt bäst. Drar runt hjulet så kedjan hänger.

Brukar ha en kapad båtshake eller så för att fiska fram innerdelen och hänger ihop den.

Sen ytterdelenlite slarvigt.

Nu snurrar jag runt hjulet och rättar till och försöker centrera dem.

Spänner igen. Brukar använda förlängningsrör över björnen. Låser hjulet när jag spänner med växel / 4w beroende på hjul.

Snurrar igen och kan spänna en länk till.

Något som jag börjat med är att jag märker med en lapp kedjorna med hur många länkar som ska vara lösa så har jag ett mål. Även var de ska sitta.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

tallen100  
#538176 Lägger upp kedjan en bit på hjulet, binder fast änden med en ståltråd som dras genom fälgen, kör på kedjan, stannar och lägger rätt ett par gånger, krokar ihop kedjan, tar bort tråden, spänner, klart :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Vardon  
#538177
tallen100 skrev:Lägger upp kedjan en bit på hjulet, binder fast änden med en ståltråd som dras genom fälgen, kör på kedjan, stannar och lägger rätt ett par gånger, krokar ihop kedjan, tar bort tråden, spänner, klart :-bd


Utan att hissa?

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

tallen100  
#538179
Vardon skrev:
tallen100 skrev:Lägger upp kedjan en bit på hjulet, binder fast änden med en ståltråd som dras genom fälgen, kör på kedjan, stannar och lägger rätt ett par gånger, krokar ihop kedjan, tar bort tråden, spänner, klart :-bd


Utan att hissa?

Ja

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

ananders  
#538182 Jag gör som tallen, men jag har krypväxel på traktorn så jag kan gå bakom under tiden och rätta till kedjan. Jo jag vet att man inte ska göra så men det är väldigt smidigt.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Brorsan  
#538186 Jag gör som tallen100. Krokar ihop mittlänkarna så mycket jag kan för hand. Sist sidolänkarna för hand så stramt jag kan. När jag kört en stund spänner jag efter på sidolänkarna.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Bax  
#538187 Jag gör som tallen, och videon.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Førland  
#538189 Gjør også som tallen,et tips når våren kommer og kjettingene skal av er å ta en tur på asfaltert veg,en dag det er fint vær,da blir de helt rene og greie å oppbevare(har de inne i en kasse)da ruster de ikke å trenger ikke å justeres /etterstrammes så mye når de skal på igjenn.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Førland  
#538190 Glemte å skrive at jeg tar de av på asfalt å har de i skuffen hjem,har gusveg 1 km.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

tallen100  
#538202
ananders skrev:Jag gör som tallen, men jag har krypväxel på traktorn så jag kan gå bakom under tiden och rätta till kedjan. Jo jag vet att man inte ska göra så men det är väldigt smidigt.

Brukar oxå gå bakom :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Vardon  
#538205 Är jag för noga när jag lägger på kedjorna? Jag tycker jag kan snurr fem varv och det spänner överallt för att nån liten länk ligger fel och då har jag ändå ingen traktor parkerad på kedjan.

Å andra sidan brukar jag inte kunna efterspänna dem på våren men jag tycker även att får jag dem inte spända så är det nån länk som ska gå i innerskärmen eller så.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538212 Jag gör som på videon sen kör jag 500 meter före efterspänning.
Sen att jag har radiostyrning på traktorn hjälper ju till.
Har kört skogsmaskin på den tiden man hjulade mellan uppdragen och kunde få lägga på kädjor varje dag när det var små uppdrag så kan väll säga att jag har en viss vana.
En halvtimme med 38 tums hjul bara låsen är hela.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni vid montering av snökedjor på traktorn ?

Fredi  
#538218
Vardon skrev:
Spänner igen. Brukar använda förlängningsrör över björnen. Låser hjulet när jag spänner med växel / 4w beroende på hjul.

Snurrar igen och kan spänna en länk till.


Blir de inte onödigt spänt med så mycket spännas.? Åtminstone Ofas rekommendation är att handen skall gå att lägga mellan däcket och sidokedjan. Och lättkedjorna skall vara ännu lösare. Jag gör som på videon också men spänner sidorna för hand och efterspänner vid behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).