Traktorer och processorer

Traktorbyte

24 inlägg 6464 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532744
Krille404 skrev:Min budget ligger nog som mest på 50000:- kan vara värt att nämna

Pruta på 605 jag tipsade om tidigare, du kollade väl att traktor och frontblad var för sig

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Aqualize  
#533254 Gick från MF175 (Bergsjöhytten) till Valmet 6300 2wd.
Man kom till himlen i fråga om komfort osv.
Nu såg ju dock den där 605:an rätt sliten ut men en 505/605/705/805 2wd är rätt rejäl traktor men smidig (305 & 405 är en mindre konstruktion i fråga om allt - som en T430 fast man sitter nog lite högre).

Har man klarat sig med 2wd hittills och inte har pengarna till 4wd får man klara sig med 2wd! Och man måste inte glo på 70-talare bara för det.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Camaro1969  
#533272 jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Aqualize  
#533453
Camaro1969 skrev:jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)

Många 70-tals 4wd har förfärliga framaxlar med svängradier som kryssningsfartyg (nu tar jag i lite ;-))
Är man van vid en T430 kan det bli en chock med en otymplig traktor.
Jag har lånat en nyare 6850 och det är ju samma ram egentligen som i min 6300. Skulle inte stå ut att ha den på gårdsbacken för jämnan.

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Camaro1969  
#533475 styrbroms finns på de flesta traktorer, så även ett kryssningsfartyg kan man få dit man vill

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

Forestboy  
#533484 Köp kina traktor!

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

källefall8  
#533508
Aqualize skrev:
Camaro1969 skrev:jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)

Många 70-tals 4wd har förfärliga framaxlar med svängradier som kryssningsfartyg (nu tar jag i lite ;-))
Är man van vid en T430 kan det bli en chock med en otymplig traktor.
Jag har lånat en nyare 6850 och det är ju samma ram egentligen som i min 6300. Skulle inte stå ut att ha den på gårdsbacken för jämnan.


Visst svänger en 2wd oftast snävare men det överväger inte på några vis mot 4wd. På gårdsplan räcker det så klart 2wd men utanför gårdsplan är det inget vidare. I skogen funkar det bra om man har mekaniskt fulldriven vagn tillsammans med 2wd och kör med drivningen hela tiden. Men de flesta drivna traktorvagnar med drift är konstruerade som ”hjälpdrift” dvs driften används tillfälligt vid svåra passager i låga hastigheter. Många gånger klarar man sig med 4wd traktor utan kedjor (om det inte är snö och is) vilket underlättar betydligt om man som jag har ngr km asfalt till vissa skiften och även använder traktorn till annat.

Avatar Fallback

Re: Traktorbyte

Forestboy  
#533531
Forestboy skrev:Köp kina traktor!
Kolla alibaba!

Användarvisningsbild

Re: Traktorbyte

Aqualize  
#533787
källefall8 skrev:
Aqualize skrev:
Camaro1969 skrev:jag åker nog heller 4wd från slutet av 70 talet än 2wd från 80 talet =)

Många 70-tals 4wd har förfärliga framaxlar med svängradier som kryssningsfartyg (nu tar jag i lite ;-))
Är man van vid en T430 kan det bli en chock med en otymplig traktor.
Jag har lånat en nyare 6850 och det är ju samma ram egentligen som i min 6300. Skulle inte stå ut att ha den på gårdsbacken för jämnan.


Visst svänger en 2wd oftast snävare men det överväger inte på några vis mot 4wd. På gårdsplan räcker det så klart 2wd men utanför gårdsplan är det inget vidare. I skogen funkar det bra om man har mekaniskt fulldriven vagn tillsammans med 2wd och kör med drivningen hela tiden. Men de flesta drivna traktorvagnar med drift är konstruerade som ”hjälpdrift” dvs driften används tillfälligt vid svåra passager i låga hastigheter. Många gånger klarar man sig med 4wd traktor utan kedjor (om det inte är snö och is) vilket underlättar betydligt om man som jag har ngr km asfalt till vissa skiften och även använder traktorn till annat.

Jag tänkte på trådskaparen som idag har en BM 400 och vi inte vet vad den används till. Bättre komfort och utrymme var ju vad som efterfrågades. Det var ju inte sagt att det var svårt att köra i skogen med den om den ens gör det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).