Traktorer och processorer

Fråga om Trima lastare

6 inlägg 5500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga om Trima lastare

Brohammer  
#530016 Jag har köpt en traktor med trima lastare.
Nu har jag en fundering, när jag har skopa på så viker den sig uppåt om jag har lite fel vinkel på den mot marken eller det jag ska lyfta. Det verkar inte finnas något tryck i tiltfunktionen nedåt liksom.
Är detta normalt eller är det något fel på min lastare?
Det funkar utmärkt att tilta åt bägge håll och den lyfter bra.

/Henke



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Fråga om Trima lastare

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530020 På de traktorer jag har kört så brukar man få trycka spaken till tilt neråt för att fylla kolven innan det blir något tryck. Pumpen hinner inte med att fylla kolven.

Avatar Fallback

Re: Fråga om Trima lastare

axwell  
#530037
Mikael skrev:På de traktorer jag har kört så brukar man få trycka spaken till tilt neråt för att fylla kolven innan det blir något tryck. Pumpen hinner inte med att fylla kolven.


Om skopan av egen kraft tiltar ner snabbare än ventilen hinner leverera olja så tar pumpen i längden stryk av gasbubblor.

Kavitation !

Kan lindras genom strypbricka i upptiltens anslutning. Brickan får inte strypa för mycket för då kan trycket bli farligt högt på kolvstångssidan vid högt motorvarv och fullt ös på" tillt ned". Oljan hinner helt enkelt inte ut. :surp:

Avatar Fallback

Re: Fråga om Trima lastare

gson  
#530196 Kan även vara kolvhuvudet inne cylindern på ena sidan som skruvat av sig.

Användarvisningsbild

Re: Fråga om Trima lastare

Brohammer  
#530205 Hur ser jag det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga om Trima lastare

Martin_N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#530221 Ventilen är i princip symetrisk dvs lika stort flöde på båda sidor dvs på tilta upp skopan som att tömma den men tyngdkraften hjälper till att tömma oljan på tilta upp sidan snabbare än den fylls på i tömma skopan sidan.
En jordbrukslastare har inte mer avancerad hydraulik än så.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).