Traktorer och processorer

Oljetryck hydraulen

35 inlägg 8275 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#528147
ulfgustav skrev:Pumpen skall inte startas torr är det positivt sugförhållande då gör det sig själv med tillrinning, lossa ledning vid pumpen på trycksidan och se till att pumpen har fyllts med olja, ev så kan du hjälpa till med att köra på startmotorn utan att starta motor.

Pumpen sitter över oljenivån ,så den måste suga till sig oljan från botten.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Oljetryck hydraulen

Fredi  
#528176 Häll olja i pumpen förrän du installerar så den ej är torr, veva med startmotorn tills lyftarmarna börjar stiga uppåt (glöm ej att lägga spaken ilyftläge) Sen startar du. Så har jag gjort på alla jag bytt och inga problem har uppstått. Viktigaste är att pumpen får olja förrän den börjar gå med höga varv

Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#528178
Fredi skrev:Häll olja i pumpen förrän du installerar så den ej är torr, veva med startmotorn tills lyftarmarna börjar stiga uppåt (glöm ej att lägga spaken ilyftläge) Sen startar du. Så har jag gjort på alla jag bytt och inga problem har uppstått. Viktigaste är att pumpen får olja förrän den börjar gå med höga varv

Tack det låter som en bra lösning på problemet .Får pumpen till måndag ,hör av mig om resultat .

   TS
Avatar Fallback

Re: Oljetryck hydraulen

Sture Andersson  
#529177 Nu är pumpen monterad och provkörd i skogen i dag .Gjorde som Fredi skrev körde med startmotor till lyftarmarna börja lyfta ,tog ur brickan i reduceringen ,starta på tomgång och körde utan att belasta den ett bra tag .Sen montera jag brickan igen och provkörde och mätte trycket som blev 175 bar och låg helt stabilt .Har varit i skogen i dag och det blev riktigt bra ,tydligen har den gamla pumpen varit trött länge .För det blev en stor skillnad .
Fick kapa bort hela överdelen på skyddet runt pumpen för att kunna montera tillbaka skyddet.
Tack för hjälpen .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oljetryck hydraulen

Fredi  
#529289 Bra att det blev bättre, visst blir pumparna slitna och trötta med tiden. Jag mätte flödet på min 6550 för en tid sen, den gav ut 73 l. med gasen i botten så är i bra skick ännu. (5000h körd). Beror mycket på hur ofta oljan är bytt samt hur mycket skit pumpen fått tugga i sig. Inverkar säkert en del om traktorns yttre hydraulik använts massor?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).