lör 24 jul 2010, 22:16#96690
obantteg skrev:TS skrev förut att han ska byta bensinledning, antingen så skrev han inte fel, alltså är det en bensinare. Eller så menade han bränsleledning och antagligen är det en diesel.
Är det en bensinare så hänger jag inte med på hur det är en sparbössa då bensinen är dyrare än dieslen.
Nånstans är det fel
Eftersom BM 350 har en direktinsprutad dieselmotor den legendariska Bolinder 1113, skulle jag förstås ha skrivit bränsleledning ej bensinledning, beklagar tankevurpan.
BM Volvo 350 boxer introducerades 1959. Traktorn var en stor nyhet och det hade tagit ca 3,5 år att utveckla den. Boxern hade en rad nyheter som tex: växellåda med 10 fram och 2 back, en avfjädrad sits med hydraulisk dämpning, diffspärr, oberoende+ drivhjulsberoende kraftuttag, tivameter (kombinerat varv/hastighet/timräknare) och den nya hydraullyften.
350 boxer kom att bli den mest producerade traktorn i företagets historia med 28039 som bara traktor, därtill kom de så kallade PKD satserna och chassin som användes till en rad olika fordon.
Då BM Volvo 350 Boxern var en mycket robust konstruktion kom den också att användas i mängd olika byggen. Tex: Stornalle, timmerkalle, gruskalle, GM 612, LM 218, LM 620 bara för att nämna några samt ett antal firmor som skogskonverterade dessa med kranar och halvband eller trekvartsband som ÖSA, Hultdins m f l.
Nåväl arbetet har fortsatt, här har frontpumpen som driver hultdinskranenen fått en axel med fungerande koppling så att man kan urkoppla den när inte använder den.
P1010590 skuren.JPG
Här är bränsleledningar bytta, filter rengjorda, handpump bytt och kylarslangar utbytta.
Sen lite motorfärg och lite puts så blev det så här:
P1010588 skuren.JPG
Motorn från andra sidan, gasolvärmaren som satt på tidigare har jag plockat bort ev sätter jag snabbkopplingar på den men jag tror inte jag har behov av den därför åkte den av.
Här håller jag på med provmontage och klurar på att göra fästena till en växelströmsgenerator som jag haft liggandes i garaget länge till ingen nytta. Orginal likströmmaren ger bara ca 11Amp(130W) denna växelströmare från en Volvo 142 som ger 55amper blir betydligt bättre än orginalet.
P1010575 skuren.JPG
Här är fästen med sträckare och montageplåt för laddningsrelät utskurna, svetsade, gängat, målat och hänger på tork i äppelträdet:
P1010592 skuren.JPG
Tror ni att denna ljuddämpare går att svetsa ihop?
P1010591 skuren.JPG
Här är resultatet så här långt..
P1010582 skuren.JPG
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa kontoSenast redigerad av Sweden-viking sön 25 jul 2010, 11:24, redigerad totalt 2 gånger.
Äganderätt är grunden till marknadsekonomi, människans personliga frihet, demokrati, yttrandefrihet och naturens mångfald, blomstring och god hushållning av naturresurserna. Äganderätt & ekonomi ska stärkas .
HUSKVARNA, VOLVO-BM