Traktorer och processorer

Begagnad traktorprocessor?

69 inlägg 27733 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

mcarlsson  
#521418 När jag googlade vikten på 405:an så får jag fram ungefär 3 ton. Jag kör själv en Zetor 7045 tillsammans med en Hypro 300. Min traktor väger ungefär 3,5 ton, dock känns den lite baktung vid besvärlig terräng. Det funkar utmärkt, men jag tänkte fylla vätska i framhjulen och hoppas att det blir lite stadigare. Som tidigare medlemmar skrivit så väger Hypron 700kg.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Kjello82  
#521420 En Hypro 300 hade ju inte suttit fel. Men även om man skulle hitta en begagnad sådan, så lär ju priset på den va ganska högt. Så det blir till att leta upp något billigare. (Om man köper något över huvud taget)

Hur är det med reservdelar/ support när det gäller tex Vimek, äldre Niab, äldre Hypro?

Man vill ju inte stå där med en maskin som det inte finns prylar till.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Vardon  
#521421 Hittar du en begagnad Hypro 300 så ring direkt för de ligger inte länge ute på blocket.

Jag köpte ny, räknar väl med att även om det var mycket pengar så får man tillbaka mycket när jag köpt större traktor, gött spargrisen mer och kan köpa större hypro.

Onekligen saknar jag en kran.

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Hanses_Enånger  
#524454 jag har en vimek tp5/40 den tror jag ligger på ca 950kg den står rejält stadigt när man winchar och bångsterar med träna. De är inte så dyr heller när de säljs tycker jag och en ganska enkel maskin att ha stående om man inte kör så mycket. Just min processor har utskjut och servospakar som man antingen har bakpå utomhus eller tar in i hytten och kör därifrån. Personligen tycker jag att friska luften är att föredra och dessutom är sikten 500% bättre ute men det är ju en smaksak. vädret kan ju vara 500% bättre inne å andra sidan. G30n kan jag inget om tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

andan  
#524464
Kjello82 skrev:En Hypro 300 hade ju inte suttit fel. Men även om man skulle hitta en begagnad sådan, så lär ju priset på den va ganska högt. Så det blir till att leta upp något billigare. (Om man köper något över huvud taget)

Hur är det med reservdelar/ support när det gäller tex Vimek, äldre Niab, äldre Hypro

Man vill ju inte stå där med en maskin som det inte finns prylar till.


Hej!
Jag har inte haft några problem med reservdelar/support på min gamla gph03, Hypro har haft delar o det har fungerat kanon! :-bd

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Torbjörn  
#524522
Kjello82 skrev:En Hypro 300 hade ju inte suttit fel. Men även om man skulle hitta en begagnad sådan, så lär ju priset på den va ganska högt. Så det blir till att leta upp något billigare. (Om man köper något över huvud taget)

Hur är det med reservdelar/ support när det gäller tex Vimek, äldre Niab, äldre Hypro?

Man vill ju inte stå där med en maskin som det inte finns prylar till.
Jag har också en Vimek tp 5/40. Inför köpet för några år sedan ringde jag till Vimek för att kolla reservdelsläget. De sade då att delar till längdmätningen saknades. När sedan gummit på ena matarvalsen släppte hade de inga valsar. Lyckades dock laga valsen med en "bonnalagning".
Maskinen känns dock ganska enkelt uppbyggd så jag känner mig inte så orolig. Vinschen är t ex en vanlig star-vinsch.
För övrigt får man känslan att det är Oppfinnar-Jocke som konstruerat den, lite udda tekniska lösningar här och var...

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Hanses_Enånger  
#524541 Ja den är ju cäldigt byggd av standardprylar. Jag anlitade en bra firma i Gävle som limmade på lammell till kedjetransmisson det blev bra och inte dyrt heller. Hur ser smörjning på kedjan ut på din? Är det returolja från sågcylindern eller separat behållare?

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Torbjörn  
#524599
Hanses_Enånger skrev:Ja den är ju cäldigt byggd av standardprylar. Jag anlitade en bra firma i Gävle som limmade på lammell till kedjetransmisson det blev bra och inte dyrt heller. Hur ser smörjning på kedjan ut på din? Är det returolja från sågcylindern eller separat behållare?


Jag har smörjning via hydrauloljan.
Har du själv konverterat till servohydraulik? Var har du satt hydraulpaketet? Det hade varit intressant med några bilder! :)

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Hanses_Enånger  
#524621
Torbjörn skrev:
Hanses_Enånger skrev:Ja den är ju cäldigt byggd av standardprylar. Jag anlitade en bra firma i Gävle som limmade på lammell till kedjetransmisson det blev bra och inte dyrt heller. Hur ser smörjning på kedjan ut på din? Är det returolja från sågcylindern eller separat behållare?


Jag har smörjning via hydrauloljan.
Har du själv konverterat till servohydraulik? Var har du satt hydraulpaketet? Det hade varit intressant med några bilder! :)
Bilder kommer. Maskin är köpt ny från vimek med servot enligt han jag köpte av. Det är en danfossventil med elspakar typ flerspakreglage sen sitter det en knapp för att få flytläge på vippcylindern så att kvisthuvudet följer stammen när man matar. Längdmätarn är hypros lilla mätare. Kedjan får hydr olja, är lite onöjd med detta hade gärna haft en separat kedjeolja istället.

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Hanses_Enånger  
#524733
Hanses_Enånger skrev:
Torbjörn skrev:
Hanses_Enånger skrev:Ja den är ju cäldigt byggd av standardprylar. Jag anlitade en bra firma i Gävle som limmade på lammell till kedjetransmisson det blev bra och inte dyrt heller. Hur ser smörjning på kedjan ut på din? Är det returolja från sågcylindern eller separat behållare?


Jag har smörjning via hydrauloljan.
Har du själv konverterat till servohydraulik? Var har du satt hydraulpaketet? Det hade varit intressant med några bilder! :)
Bilder kommer. Maskin är köpt ny från vimek med servot enligt han jag köpte av. Det är en danfossventil med elspakar typ flerspakreglage sen sitter det en knapp för att få flytläge på vippcylindern så att kvisthuvudet följer stammen när man matar. Längdmätarn är hypros lilla mätare. Kedjan får hydr olja, är lite onöjd med detta hade gärna haft en separat kedjeolja istället.
Står som synes i maskinhallen just nu i väntan på vinter
20180914_153821.jpeg
20180914_154014.jpeg
20180914_153928.jpeg

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Hanses_Enånger  
#524734
Hanses_Enånger skrev:
Hanses_Enånger skrev:
Torbjörn skrev:[quote="Hanses_Enånger"]Ja den är ju cäldigt byggd av standardprylar. Jag anlitade en bra firma i Gävle som limmade på lammell till kedjetransmisson det blev bra och inte dyrt heller. Hur ser smörjning på kedjan ut på din? Är det returolja från sågcylindern eller separat behållare?


Jag har smörjning via hydrauloljan.
Har du själv konverterat till servohydraulik? Var har du satt hydraulpaketet? Det hade varit intressant med några bilder! :)
Bilder kommer. Maskin är köpt ny från vimek med servot enligt han jag köpte av. Det är en danfossventil med elspakar typ flerspakreglage sen sitter det en knapp för att få flytläge på vippcylindern så att kvisthuvudet följer stammen när man matar. Längdmätarn är hypros lilla mätare. Kedjan får hydr olja, är lite onöjd med detta hade gärna haft en separat kedjeolja istället.
Står som synes i maskinhallen just nu i väntan på vinter
20180914_153821.jpeg
20180914_154014.jpeg
20180914_153928.jpeg
[/quote]Nödstoppen är koppling till traktorns kraftuttag väldigt lämpligt faktiskt

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Hanses_Enånger  
#524735
Hanses_Enånger skrev:
Hanses_Enånger skrev:
Hanses_Enånger skrev:[quote="Torbjörn"][quote="Hanses_Enånger"]Ja den är ju cäldigt byggd av standardprylar. Jag anlitade en bra firma i Gävle som limmade på lammell till kedjetransmisson det blev bra och inte dyrt heller. Hur ser smörjning på kedjan ut på din? Är det returolja från sågcylindern eller separat behållare?


Jag har smörjning via hydrauloljan.
Har du själv konverterat till servohydraulik? Var har du satt hydraulpaketet? Det hade varit intressant med några bilder! :)
Bilder kommer. Maskin är köpt ny från vimek med servot enligt han jag köpte av. Det är en danfossventil med elspakar typ flerspakreglage sen sitter det en knapp för att få flytläge på vippcylindern så att kvisthuvudet följer stammen när man matar. Längdmätarn är hypros lilla mätare. Kedjan får hydr olja, är lite onöjd med detta hade gärna haft en separat kedjeolja istället.
Står som synes i maskinhallen just nu i väntan på vinter
20180914_153821.jpeg
20180914_154014.jpeg
20180914_153928.jpeg
[/quote]Nödstoppen är koppling till traktorns kraftuttag väldigt lämpligt faktiskt[/quote] .
1536932759138.jpeg

Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Niklas persson  
#524773 Jag har en vimek tp5-40 till salu om någon är intresserad. Faktiskt en jäkla trevlig maskin med bra kapacitet till bra pris.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad traktorprocessor?

Kjello82  
#524775
Niklas persson skrev:Jag har en vimek tp5-40 till salu om någon är intresserad. Faktiskt en jäkla trevlig maskin med bra kapacitet till bra pris.


Hej!

Vad har du satt för pris på din maskin?
Mvh Kjell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad traktorprocessor?

Niklas persson  
#524777 Vet inte riktigt. 60000:- typ. Den är väl använd men funkar bra

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).