Traktorer och processorer

ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

9 inlägg 5993 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

Fredrik Reuter  
#517633 Den gamla CDC databoxen till frontlastaren på min fars traktor gick (föga förvånande) sönder. En ny CDC-2 beställdes och det mesta började fungera igen. Men han får inte igång det hydrauliska redskapslåset.

När jag tittade på det så skiljer det sig en hel del i kopplingarna mellan den gamla och den nya. Bland annat så blir kontakterna på bilden nedan över efter att den nya boxen monterats. Jag vet inte men det känns som att dessa två kontakter X80 och X82 har fler funktioner än +12V och jord. Det är ju totalt sju kablar som inte längre behövs då den nya kabelstammen (till den nya boxen) endast har +12V och jord.

Man kan misstänka att X80, som bara har två kablar, går direkt upp till den "dolda" knappen som ska användas för det hydrauliska redskapslåset (den är ju till för att man inte ska kunna låsa upp redskapslåset under färd).

Har han fått fel kabelstam från Lantmännen?
Eller är det en ny kombination för att aktivera det hydrauliska redskapslåset med den nyare databoxen?

Det är en Valtra 6250 med Q55 lastare från 2006.

Någon som vet? @gnisten83, @kärrabol, @robertberg, @källshult med flera.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

Robertberg  
#517636 Dålig på sånt här, men @Fredi har visat sig kunnig innan!

Jag är förövrigt avundsjuk på traktorn =p~

Avatar Fallback

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#517640 Har ingen lastare på min och tyvärr ingen koll på detta, håller med robertsberg om att Fredi nog är rätt man för detta

Användarvisningsbild

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

Fredi  
#517680 Ledsen men har tyvärr ingen erfarenhet alls av dessa cdc system. Ganska sällsynt med dessa här i Finland tror jag. Men om gamla boxen hade 7 kablar mera så verkar det konstigt. Gamla kan kanske ha varit styrd direkt från spaken med en tråd för varje funktion och den nya är canbus styrd? Men då borde de väl inte fungera med gamla spaken heller. Lantmännen borde väl veta va det behövs för grejer om versionen ändrat?

Användarvisningsbild

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

Fredrik Reuter  
#517738 Tack ska ni ha!

Det verkar inte finnas någon på Ålö som har kunskap om detta som inte är på semester tyvärr.

Jag såg att @jorgeners troligtvis gjorde detta byte i tråden Ålö joystick, kanske har du någon erfarenhet?

   TS
Avatar Fallback

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

jorgeners  
#517744 Efter att dom jordade min så funkade det, bytte traktor -14 . Fruktansvärt känslig mot statisk el före tog jag av mig jackan och råkade nudda spaken slogs den ut.

Användarvisningsbild

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

Fredrik Reuter  
#517745 Ah, ok, tack!
Denna spak är extrajordad redan och jag tror inte det är samma problematik.

Jag kan ha fel, men det känns som han fått fel kabelhärva från Lantmännen, det borde finnas en annan som innehåller de kontakter som nu inte är anslutna och som gör att den dolda kontakten i hytten fungerar igen.

Som det är nu går endast den fempoliga CANbus kabeln in i hytten och den används troligtvis enbart för kommunikation med joysticken.

Fortsättning följer!

   TS
Avatar Fallback

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

boozt3d  
#738611 Hej

Fick ni ngn ordning på detta ?
Jag ska byta till CDC-2 på min traktor och är lite fundersam över just detta med knappen till skoplåset

Användarvisningsbild

Re: ÅLÖ CDC byte av databox, redskapslås?

Bert1  
#738625 Har du separat knapp du får trycka på när du låser upp idag?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).