Sida 7 av 10

Re: Ford 6710

Postat: tis 03 dec 2019, 23:15
av Erre
Hej du hej du. 😁

Har ingen fri retur.
Så bägge slangarna i dubbelverkande uttag.

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 08:13
av Camaro1969
ställde frågan i ett annat forum och där tyckte dom att fri retur var ett måste. och gärna med ett filter.

men då kan jag åka och hämta vagnen med dubbelverkande iaf, så får man lösa returen vid ett senare tillfälle...

går grejjerna bra för dig? =)

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 08:23
av josip
Jag har också länge använt tur och retur, funkar nog fint på ford. Men klart att man kan göra en fri retur. Numera har jag det för jag använder arbron på forden också. då är det nog måste tror jag.

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 08:27
av Camaro1969
josip skrev:Jag har också länge använt tur och retur, funkar nog fint på ford. Men klart att man kan göra en fri retur. Numera har jag det för jag använder arbron på forden också. då är det nog måste tror jag.


arbron på forden?
det har jag missat, har du bilder? tråd? =)

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 08:49
av JohannesG
Fri retur är viktigare ju högre flöde man har. Skillnaden mellan returen i dubbelverkande uttag och en riktig fri retur är att den fria returen går direkt till tank (förhoppningsvis genom ett filter) utan att passera ventilpaketet. Detta bygger då mindre tryck.

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 09:09
av Camaro1969
tack för input!

med de låga flödena, särskilt på den äldre 100 serien av ford som ju är lägre än -10 serien (om jag minns rätt) borde man alltså kunna köra med sitt dubbelverkande.

7700 har 34 minutliter enligt manualen

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 09:22
av halvproffs
Camaro1969 skrev:tack för input!

med de låga flödena, särskilt på den äldre 100 serien av ford som ju är lägre än -10 serien (om jag minns rätt) borde man alltså kunna köra med sitt dubbelverkande.

7700 har 34 minutliter enligt manualen


Kranen kommer nog att gå ganska sakta på det flödet. Det är vid högt varvtal och det vill du inte köra på länge. Dessutom är pumpen lite sliten så den har sämre prestanda nu. :geek:
Lät negativt det där men det är så det är med hydraulik. :-b
Har du inte bråttom så går det utmärkt med det oljeflödet :-bd

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 09:35
av Camaro1969
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:tack för input!

med de låga flödena, särskilt på den äldre 100 serien av ford som ju är lägre än -10 serien (om jag minns rätt) borde man alltså kunna köra med sitt dubbelverkande.

7700 har 34 minutliter enligt manualen


Kranen kommer nog att gå ganska sakta på det flödet. Det är vid högt varvtal och det vill du inte köra på länge. Dessutom är pumpen lite sliten så den har sämre prestanda nu. :geek:
Lät negativt det där men det är så det är med hydraulik. :-b
Har du inte bråttom så går det utmärkt med det oljeflödet :-bd


jo du har ju rätt såklart.

men det är en liten kran, fmv230 som enligt säljbroschyren vill ha 20-40 liter

jag hoppas det går hjälpligt iaf, och att jag klarar mig några år innan jag skaffar bättre både traktor och vagn

det är bättre än handlasta hoppas jag :D

sorry att vi spammar erres tråd, vi borde såklart ta det i en annan, och jag har ju gjort en angående vagnen =)
köpt en timmervagn endast sedd på bild

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 10:15
av Erre
Camaro1969 skrev:går grejjerna bra för dig? =)

Ja det har funkat bra i alla år. 👍

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 10:35
av halvproffs
@erre kan du lägga in bild på hur ni monterat paketet i traktorn i camaros tråd? Är det likadana hytter ungefär?

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 11:13
av Camaro1969
halvproffs skrev:@erre kan du lägga in bild på hur ni monterat paketet i traktorn i camaros tråd? Är det likadana hytter ungefär?


samma hytt är det =)

lite olika spakar bara...

Re: Ford 6710

Postat: ons 04 dec 2019, 11:35
av josip
Gjorde en egen tråd med litet bilder om kran på forden + arbro då

https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=107&t=36290

Re: Ford 6710

Postat: ons 11 dec 2019, 12:11
av viktorolofssonn
Kul traktor! Hur är bukplåten? Skyddar den hydraulfiltret på höger sida? Tycker det verkar utsatt.
Har själv en 6710 som var tänkt för skogen men det kompletterades med en Tegare istället, tänkte kanske ha den som extra traktor i framtiden för skogen.

Re: Ford 6710

Postat: ons 11 dec 2019, 14:17
av josip
Nej tyvärr! Det är i princip bara ett kardan-skydd. (använder man det ordet i Sverige?) Drivaxeln till framhjulen samt dess ventil skyddas. Det är någon Finsk tillbyggnad tror jag, väldigt stadig och bra, men kunde skydda filtret samt sugslangen från bakaxeln till motorns extra hydraulpump. Slangen har jag en gång rivit av i skogen. Filtret är nu litet högre upp, så det skall till litet "högre stubbar". (ris och käppar förstås värst)

Edit: hups. kanske inte frågan var ämnad åt mig. Ber om ursäkt i så fall för trådkapningen! :oops:

Re: Ford 6710

Postat: ons 11 dec 2019, 18:04
av Erre
viktorolofssonn skrev:Kul traktor! Hur är bukplåten? Skyddar den hydraulfiltret på höger sida? Tycker det verkar utsatt.
Har själv en 6710 som var tänkt för skogen men det kompletterades med en Tegare istället, tänkte kanske ha den som extra traktor i framtiden för skogen.

Vår bukplåt är bra. Täcker från bakom framaxel hela vägen till hitchkroken bak. Även transmissionfiltret är skyddat. Kan försöka ta lite bilder vid tillfälle