Sida 6 av 10

Re: Ford 6710

Postat: tor 10 jan 2019, 22:32
av källefall8
Erre skrev:Legat sjuk här hemma några dagar.
Men idag ville jag göra något iallafall. Så det blev att sitta i värmen inne i hytten. :d
Samlade ihop ett lass ved till.
1544354594_dsc_2996.jpg

1544354585_dsc_2997.jpg


Ser ut som bredare hjul på kärran än de 400 hjul som det brukar vara, är det 500/17 nånting eller vilken dimension? Verkar vara ganska långt mellan axlarna på mörevagnarnas boggivaggor så kanske får plats 500/50-17 eller?

Re: Ford 6710

Postat: tor 10 jan 2019, 23:21
av Erre
Vi tröttnade på hur vältbenägen vagnen var med original 400 däck.

Så vi har nu 500/50-17 på. Klättrar bättre och är mycket stabilare med dom.

Re: Ford 6710

Postat: fre 11 jan 2019, 09:00
av halvproffs
Åteminstone en här som också bytt till 500hjul.
Kan vara flera. Har funderat på det jag å.
Eller göra trippelram.

Re: Ford 6710

Postat: fre 11 jan 2019, 10:27
av Erre
Här är 400 kontra 500

Re: Ford 6710

Postat: fre 11 jan 2019, 10:44
av JohannesG
En relativt liten ökning i bredd ger förvånansvärt stor skillnad på stabiliteten. Inget man ångrar att byta till 500, marktrycket blir även lägre.

Re: Ford 6710

Postat: fre 11 jan 2019, 13:53
av timber
Har 600 hjul, har aldrig vält

Re: Ford 6710

Postat: fre 11 jan 2019, 16:30
av josip
Gött med ordentliga däck. Funderat på saltvattenfyllning? Själv har jag bara 11.5-16 hjul på min gamla patu - snacka om vältsjuk! 🙃

Här är min "skogshytt" på ford 6610: josip - Ford 6610 skogshytt
Idag tog jag faktiskt bort verktygslådan, och funderar om det skulle gå att få till en vändplatta på stolen.

Re: Ford 6710

Postat: fre 11 jan 2019, 16:33
av Erre
Nej ingen vätska. Det blev tillräckligt bra så här.

Sen fick vi med en annan stor fördel med dom större däcken.
Den klättrar över hinder betydligt bättre.

Re: Ford 6710

Postat: sön 13 jan 2019, 00:34
av källefall8
Erre skrev:Här är 400 kontra 500

De var större skillnad än ja trodde! Egentligen är det väl bara 7-8 cm på diametern mellan dessa hjuldimensioner. Bredden gör förstås mycket på bärigheten.

Re: Ford 6710

Postat: sön 03 mar 2019, 18:09
av Erre
Hämtat hem det sista från denna avverkningen som ska bli ved.
1551629241_dsc_0267.jpg

1551629246_dsc_0268.jpg

Re: Ford 6710

Postat: tis 02 jul 2019, 16:04
av Erre
Senaste omgången med granbarkborreträd är ute.
1562076151_dsc_1417.jpg

Sen hemlass med flisved eller mer pannved.
1562076156_dsc_1424.jpg

Re: Ford 6710

Postat: tis 02 jul 2019, 16:50
av halvproffs
Tyvärr verkar det aldrig bli sista omgången för er där i granbarkborreland.
Är själv rädd för att det kan bli lika här med tanke på Ailfridas stormvirke som det finns mängder kvar av.
Har ju bara 5-10 mil dit. Huvvaligen.....

Re: Ford 6710

Postat: tis 02 jul 2019, 17:00
av ananders
Erre skrev:Sista omgången med granbarkborreträd är ute.
1562076151_dsc_1417.jpg

Sen hemlass med flisved eller mer pannved.
1562076156_dsc_1424.jpg


Ja det lär nog bli en vinter 2020 - 2021 också. :mrgreen:

Re: Ford 6710

Postat: tis 02 jul 2019, 18:44
av Erre
halvproffs skrev:Tyvärr verkar det aldrig bli sista omgången för er där i granbarkborreland.
Är själv rädd för att det kan bli lika här med tanke på Ailfridas stormvirke som det finns mängder kvar av.
Har ju bara 5-10 mil dit. Huvvaligen.....

Nej så är det.
Kommer nog att bli fler små insatser i takt med att man hittar nya angrepp.

Aj då. Hoppas ni klarar er från detta eländet.

Re: Ford 6710

Postat: tis 03 dec 2019, 22:05
av Camaro1969
Erre skrev:Vagnsstyrning.
$matches[2]

Olja till kranen.
$matches[2]



Hallå i stugan.

Snart dags att hämta ”nya” timmervagnen som sk anslutas till 7700:)

Hur var det, körde du dubbelverkande till ventilpaketet? Och dubbelverkande uttagets retur?

Eller måste man ha fri retur?

Det är ett gammalt ventilpaket till denna vagn..