Sida 2 av 10

Re: Ford 6710

Postat: fre 28 sep 2018, 22:00
av källefall8
Funkar mörekärran bra? Hur är rörelsemönstret å styrkan i kranen tycker du? Följer kärran bra med ramstyrningen? det är väl dubbelram så går inte skjuta ihop den.

Re: Ford 6710

Postat: fre 28 sep 2018, 22:17
av Erre
Den funkar helt klart.
Kranen lämnar en hel del att önska, men vi köpte den begagnad så den var rätt glapp redan då vi köpte den.
Rörelsemönstrer kommer jag nog aldrig att bli riktigt vän med.
Ett stort plus med den är att den är stark. Riktigt stark om man jämför med andra i den prisklassen.

Vagnen spårar bra. Men Forden är ju rätt stor.
Jepp. Dubbelram. Var väldigt tippig med fullt lass 3m. tyngdpunkten hamnar väldigt långt fram.
Så man fick va försiktigt med vagnsstyrningen.

Vagnen blev betydligt bättre med 500 däck. Nu går den riktigt stabilt och står bättre vid lastning/lossning

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 07:01
av halvproffs
Trevlig film med bra krankörning! Det var många år sedan jag såg 3m ved här. Blir nästan nostalgisk.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 07:47
av Erre
Tackar.
Mestadels fallande här med idag.

Men gallrar vi något själva så vill svärfar ha 3m för han tycker det är lättare att hantera blad träden utan att slå emot dom när man skotar.

Och veden försöker jag hålla runt 3m. Men där kan man ju ta det lite som det blir. Om en bit blir 3,5 eller så spelar ju ingen roll.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 10:03
av källefall8
Erre skrev:Den funkar helt klart.
Kranen lämnar en hel del att önska, men vi köpte den begagnad så den var rätt glapp redan då vi köpte den.
Rörelsemönstrer kommer jag nog aldrig att bli riktigt vän med.
Ett stort plus med den är att den är stark. Riktigt stark om man jämför med andra i den prisklassen.

Vagnen spårar bra. Men Forden är ju rätt stor.
Jepp. Dubbelram. Var väldigt tippig med fullt lass 3m. tyngdpunkten hamnar väldigt långt fram.
Så man fick va försiktigt med vagnsstyrningen.

Vagnen blev betydligt bättre med 500 däck. Nu går den riktigt stabilt och står bättre vid lastning/lossning


Ok, har en beg sådan lite på gång. Är det att kranen var sliten som var problemet eller hur den är konstruerad och känns att lasta med? Har du tvåspak med separata spakar för grip och utskjut? Jag vill ju gärna kunna sköta gripen utan att flytta handen vill ju kunna lyfta lite samtidigt som man griper men kanske är en vanesak. Vad kan man tänka i pris på en sådan från -01? 400 hjul ingen vinsch, tvåspak med separat för grip och utskjut.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 10:22
av Erre
Ja. Den var rätt sliten redan innan, glapp. Och det går fort sen när det väl börjat.

Vår upplever jag som väldigt ryckig. Allra helst i det läget som blir när man har gripen nere i lasset och plockar.
Eller är precis runt vagnen. Alltså när kranen är i 90 grader.
Beror givetvis en del på glappet med men där tycker jag den är svårkörd.

Vi har detta.
1538212831_screenshot_20180929-110613.png

Funkar helt okej. Kommer åt alla funktioner.

Hur stor är den du är intresserad av?
10 tons?

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 10:49
av Erre
Boman650 - Möre skogsvagnar

Här finns lite mer.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 11:05
av källefall8
Ok, låter som hydrauliken är okänslig då. Ja, en 10 ton med 6,5m kran

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 11:18
av källshult
Hade en vreten vagn med ett sånt Ventilpaket och det funkar mycket bra övrigt om vreten skogsvagn vill jag inte kommentera var aldrig nöjd med den

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 12:36
av Erre
källefall8 skrev:Ok, låter som hydrauliken är okänslig då. Ja, en 10 ton med 6,5m kran


Ok.
Är skicket bra på den så är det absolut en vagn du kan slita på länge.
Å ja vad ska man ge för en sån?
Hittade dåligt med mörevagnar på blocket att jämföra med.
70-80 tusen kanske om det är bra skick på den.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 14:34
av Slurfi
Härliga bilder och filmer.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 16:35
av JohannesG
Byta bussningar och eventuellt axlar gör stor nytta. Om det inte gått så långt att det ätit i öronen också.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 16:40
av Erre
JohannesG skrev:Byta bussningar och eventuellt axlar gör stor nytta. Om det inte gått så långt att det ätit i öronen också.

Eller byta hela vagnen med kran å allt.
😏😉
Är lite inne på en Palms härnäst.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 16:43
av JohannesG
Den lösningen är nog inte heller fel. Men bussningar skadar nog inte, kanske ökar andrahandsvärdet. Det är ju ingen avancerad operation.
Bytte alla bussningar på Mowin. Var inte så mycket glapp, men det märks en klar skillnad i känsla och precision.

Re: Ford 6710

Postat: lör 29 sep 2018, 17:05
av Erre
Helt rätt Johannes
Har varit inne på att brotscha upp till en överdimension och göra nya dubbar.
Bussningar finns i alla möjliga mått. Får se vad energin räcker till.
Skulle inte ta så himla lång tid att fixa.
Då skulle man få en tajt å fin kran igen.

Men man är ju lite sugen på en annan vagn. :d