Efter att jag och Torbjörn var och besökte Valtras fabrik (länk här nedan) så tror vi oss veta svaret, läs vidare och se om du håller med oss.
Hallsberg
Som Svensk så griper man varje halmstrå för att hitta historiska ledtrådar från just Sverige och kanske har vi hittat en genom den så kallade Hallsbergshytten som Volvo BM utvecklade på slutet av 70-talet. Slätt golv och runtomsvängande stol. När Volvo BM avvecklades som varumärke 1979 så var hytten något som dåvarande Valmet tog med sig. Hytten i kombination med ett aldrig sinande Nordiskt fokus på skogsbruk tror vi är grunden till att Valtra är var de är idag.
Valtra är special
Idag ingår Valtra i AGCO-gruppen tillsammans med bland annat Massey Ferguson och Fendt och även här får skogen en röd tråd. AGCO har valt att dela upp traktormärkena så de inte konkurrerar allt för mycket med varandra. Fendt ska vara en traktor med den senaste tekniken, extra allt så att säga och givetvis ett fokus på lantbruk. Massey Ferguson ska vara volymtraktorn inom lantbruket. Valtra däremot ska vara specialanpassningar. För skogen (som är ett litet segmet för traktorer), för kommuner, flygplatser osv.
Twin-Trac
Valmet tog snabbt Hallsbergshytten till nya nivåer och en av de största innovationerna är helt klart Twin-Trac. Snurra stolen 180 grader och väl där hittar du ratt, körriktningsväljare, gas, broms och koppling. Helt enkelt genialt. Twin-Trac har nu funnits i 30 år och i kring 10.000 traktorer har lämnat fabriken utrustade med Twin-Trac.
Valtra 6850HT Twin-Trac Turbin
För den självverksamme skogsbrukaren med koll så vattnas det säkert i munnen när hen läser rubriken ovan. Valtras 6000-serie som avvecklades 2008 är många skogsbrukares dröm, speciellt med Twin-Trac och turbinkoppling.
Men nu är det nya tider och samtidigt som många jagar begagnade Valtra med inte alltför många timmar på Blocket så jobbar Valtra hårt med att få deras nya modeller att fylla tomrummet efter 6000-serien.
Valtra N134A
Som unik modell är det Valtra N134A som blivit den mest populära Valtra traktorn för skogen efter 6000-serien. Detta är en traktor i N-serien (mellanmodell där A-serien är minst och T och S-serien är de största) och inom N-serien är det en mellanmodell i det övre skiktet. Sett till modell så är det den lite större N154E som säljer bäst men denna har en större spridning på val av transmission.
HiTech, Active, Versu och Direct
De olika valen av transmission är lite av fundamentet i en Valtra. Det är viktigt att få en förståelse för hur de olika fungerar så här kommer en liten genomgång.
HiTech
Ganska ologiskt är HiTech den “sämsta” modellen man kan välja. HiTech har en femstegs PowerShift transmission med fyra segment och option på två krypväxlar. Fullt utnyttjat får man då 30 + 30 växlar i lådan (30 framåt, 30 bakåt). Valtra kallar sin styrning av PowerShift för robotstyrning. Det är alltså ett form av block som sitter på transmissionsenheten och som manövreras av datorn i traktorn. Vidare är det mekanisk hydraulik och fast “Open-Center” kugghjulspump på max 90 l/min för arbetshydrauliken. Dock kan HiTech fås med turbinkoppling, det Valtra benämner Hi-Trol.
Active
Active har också PowerShift som HiTech, mekanisk hydraulik men kan fås med lastkännande hydraulpump i tre storlekar, 115 (std), 160 och 200 l/min.
Versu
Versu har som HiTech och Active, PowerShift men elektrisk styrning av hydrauliken samt LS-pump som Active. Versu har också det nya armstödet med touchskärm som Valtra kallar SmartTouch. Genom detta får man “nästan hydrostat-upplevelse” fast det är en PowerShift. Versu är också unik (tillsammans med Direct) genom separat hydraulolja för transmission och arbetshydraulik.
Direct
Värstingen kallar Valtra för Direct och här lämnar de helt PowerShift teknologin och använder istället en hydrostatlösning (CVT) tillsammans med LS-pump för arbetshydrauliken som i Active och Versu. Direct fungerar alltså som en modern skördare eller skotare, alltså man gasar med gaspedalen och traktorn smyger igång, ju mer man gasar desto fortare går traktorn och släpper man gaspedalen så stannar traktorn och försätts i parkeringsläge.
Med Direct kommer också en “handgas” i armstödet där man helt kan skippa gaspedalen och istället köra traktorn med höger hand.
Som den inbitne redan har insett så är Direct-modellen som gjuten för skogen, man kan smyga fram med full kraft precis som en skotare eller skördare.
Men som du säkert också redan räknat ut så har denna medalj också en baksida i priset. Direct kostar extra och som kund får man göra ett val om man anser att det är värt det.
Här är en video som beskriver de olika transmissionerna från Valtra.
De flesta skogskunder tycker då alltså att hydrostatlösningen inte är värt merkostnaden utan går på en Active modell istället. Medaljens baksida här är ryckigare start och man får träna för att kunna smyga i skogen, det blir dock aldrig som en Direct och ej heller som en Valtra med turbinkoppling.
Här är faktiskt vår enda invändning mot Valtras strategi för skogen. Har man inte råd med en Direct så får man göra avkall på endera. Detta eftersom turbinkoppling endast kan fås med de modeller som har kugghjulspump för arbetshydrauliken och max 90 minutliter alternativt gå på en Active eller Versu och leva med lite ryckiga starter.
Jag och Torbjörn testkörde de olika modellerna hos Valtra och förutom ovanstående så måste man säga att det har skett ett otroligt framsteg med transmissionen - Det är bara att gasa och köra, även med PowerShift. Vidare slås man av sikten i N-serien, med takfönstret SkyView så har man nästan 7 kvadratmeter fönster i hytten. Imponerande. Enda nackdelen för oss skogstokar är att motorn för den bakre vindrutetorkaren sitter väldigt dumt till när man kör med skogsvagn och kran - den skymmer bland annat stakarna. Valtra själva visste inte om detta, men i Sverige har några N-serie traktorer blivit ombyggda och motorn har placerats i botten av rutan istället. Jag kommer besöka en av dessa traktorer inom kort och rapport kommer!
För att göra HiTech, Active och Versu än mer attraktiva så finns ett tillval i HillHold. Det är inte lika smidigt som i Direct, men relativt enkelt och utan att rycka i några handbromsar, kan man få traktorn att stanna oavsett om det är uppför, nedför eller plant.
Valtra tillverkar alla sina transmissionslösning helt själva i en egen fabrikslokal inne på Valtraområdet. Skapligt imponerande verksamhet som börjar med en gjutet skal och slutar med en komplett transmissionsenhet. Tyvärr fick vi inte ta några bilder från tillverkningen.
Smidig trots växtvärk
Traktorer generellt tenderar att hela tiden bli större. På tio år har motorerna i snitt gjorts 30 hk större och tittar man på mellanmodellerna dominerar idag 38” bakdäck.
Men här ska Valtra ha en eloge, de fortsätter att bygga relativt korta traktorer med snäv vändradie och QuickSteer som kan fås som tillägg (även till TwinTrac) är en riktigt bra funktion. Quick-Steer är precis som låter att man kan svänga framhjulen typ dubbelt så snabbt med funktionen inkopplad. Quick-Steer fungerar upp till 20 km/h i hastighet och torde vara ovärderligt i skogen och på gården med frontlastare.
Något som de inte kan göra något åt dock är att traktorerna tenderar att bli bredare. Jämför man en Valtra 6350 HiTech från 2007 med en Valtra N134A från 2018 så är den senare 28 cm bredare. Valtra 6350 är 2,27 meter bred, N134 är 2,55 m bred. Vikten har också ökat med i storleksordningen 1 ton.
Ovanstående kan ha en marginell påverkan på blivande skogskunder men vi får inte glömma bort att de som ryggar tillbaka för en större N-serie fortfarande kan falla tillbaka på den mindre A4-serien, som nu dessutom i den senaste version har en lite större hytt med plant golv och givetvis runtomsvängande stol.
Ståltank = Sverige
Lite förvånande blir vi när vi får en genomgång av hur skogsanpassningarna för Valtras traktorer ser ut per land - Svenska skogskunder vill ha ståltank till sin skogsanpassade Valtra. Finland som jämförelse går i mycket högre utsträckning på en lösning med originaltanken i plast tillsammans med bukplåtar som täcker hela underredet på traktorn.
Frågan är varför det är på det här viset?
Ståltanken är dyrare och rymmer mycket mindre diesel, samtidigt täcker bukplåten upp hela underredet av tanken och även en del av sidorna. Är det dags att ta en funderare på detta?
I övrigt är Valtras N-serie svårslagen i frigångshöjd i skogen - hela 55cm och den fabriksmonterade bukplåten är såpass genomarbetad att den idag inte påverkar frigångshöjden negativt. Eftersom många Valtror hamnar i skogen har de också tagit fram speciella bakre stänkskydd som är smalare och all svart, tunn, plast har tagits bort. Ingen risk att de fastnar när grenar följer med däcken när kedjor är monterade alltså.
Vid beställning av en nya Valtra kan du också välja däck utifrån vad traktorn ska användas till. För skogen så dominerar Forest Rider och Forest King däcken men allra populärast är MultiPlus däcket som är ett hybriddäck för både skog, lantbruk och väg.
Sammanfattning
Det har varit mycket givande att lära sig mer om Valtra och deras traktorer och jag hoppas att texten ovan kanske lärt dig något.
Något man inte får glömma trots att traktorerna generellt har blivit större är att alla idag har SCR/AdBlue teknik i dieselmotorn. Här finns tecken på att den nya tekniken mer eller mindre har tvingat motortillverkarna att trolla med med sina knän - dieselförbrukningen ser faktiskt ut att minska trots mer hästkrafter, det är imponerande.
Något som jag fastnade för personligen var också N-seriens två “E” modeller som finns i N114E och N154E. Dessa är optimerade för att jobba med mindre varvtal och bränslebesparingar upp till 10%.
Läs mer: Besök hos Valtra i traktorfabriken, Suolahti Finland