Traktorer och processorer

Varv mätare el fel

15 inlägg 4484 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Varv mätare el fel

Husqvarna1  
#505573 Varvmätaren i mb tracen visslar inget när den är igång men stänger jag av täningen med tex fläkten på går den upp till ca 1000 var och tillbaka till 0 när fläkten har stanat
Någon som vet vad som kan vara fel



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

JohannesG  
#505575 Börja med att kolla så att W är ansluten på generatorn. Kolla så att det är kontakt hela vägen till varvräknare.

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

Husqvarna1  
#505577 Har redan kollat det
Var inte det

   TS
Avatar Fallback

Re: Varv mätare el fel

Blondin 750  
#505581 Jordfel i instrumentet är inte helt ovanligt, jag har min tempmätare och tankmätare som vandrar lite och det beror med största sannolikhet på dålig jord på baksidan av instrumentet. En extra kabel mellan mätarhuset och chassiet lindrade symptomen lite men det ska lödas om vid tillfälle. Att slutsatsen var jordfel berodde på att huxflux hoppade den ena mätaren upp och samtidigt den andra ner.

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

Husqvarna1  
#505589
Blondin 750 skrev:Jordfel i instrumentet är inte helt ovanligt, jag har min tempmätare och tankmätare som vandrar lite och det beror med största sannolikhet på dålig jord på baksidan av instrumentet. En extra kabel mellan mätarhuset och chassiet lindrade symptomen lite men det ska lödas om vid tillfälle. Att slutsatsen var jordfel berodde på att huxflux hoppade den ena mätaren upp och samtidigt den andra ner.

Har du en mb trac ?
Vilken model ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Varv mätare el fel

Blondin 750  
#505605 Jag har en 900 turbo från -87.

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

JohannesG  
#505631 Tror att det är VDO-instrument, och i alla fall på volvo från 80 och 90-talet så är det vanligt att dessa krånglar. Brukar oftast vara dåliga lödningar som i många fall går att åtgärda genom att göra om dessa.

Varvräknaren i vår 900 turbo -90 fungerar oftast inte alls, men ibland speciellt när det är kallt hoppar den igång, får plocka isär instrumentet vid tillfälle och löda om. Har satt in en Biltema som provisorisk lösning, funkar sådär. Stämmer bra på 2000rpm men vid 1000rpm visar den ca 200rpm för lite. Dåligt kalibrerad mätartavla antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

Husqvarna1  
#505646 Ok ska kolla på det på fredag

   TS
Avatar Fallback

Re: Varv mätare el fel

Blondin 750  
#505671
JohannesG skrev:Tror att det är VDO-instrument, och i alla fall på volvo från 80 och 90-talet så är det vanligt att dessa krånglar. Brukar oftast vara dåliga lödningar som i många fall går att åtgärda genom att göra om dessa.

Varvräknaren i vår 900 turbo -90 fungerar oftast inte alls, men ibland speciellt när det är kallt hoppar den igång, får plocka isär instrumentet vid tillfälle och löda om. Har satt in en Biltema som provisorisk lösning, funkar sådär. Stämmer bra på 2000rpm men vid 1000rpm visar den ca 200rpm för lite. Dåligt kalibrerad mätartavla antar jag.

Har du digital på 900.an?
Angående extra varvräknare så har jag använt VDOs stora (80mm) med kombinerad varv-/timräknare på min galma Valmet och den fungerade fint. Har en likadan som ligger i väntan på montering i Blondinen, enkel kalibrering var det också vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

JohannesG  
#505672 Ja, jag har digital, eller ja det är bara hastighet och sträcka som är digital. Detta fungerar för det mesta, även om jag märkt att den börjat visa en lite för låg hastighet. Biltemas räknare är en skruv bak på som man ställer den med. Går ju modifiera och byta tavla för att den ska stämma över hela området om man nu vill, men förhoppningen är att få igång originalet så man får med PTO varv och så är ju den stor och tydlig.

Avatar Fallback

Re: Varv mätare el fel

Blondin 750  
#505676 Det är ofta köpes-annonser på digitala mätare....och de som till äventyrs säljs prissätts galet högt, över 15´... Så se till att få ordning på den du har! :-)

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

JohannesG  
#505707 Jag har inte tänkt att köpa någon ny original, det är dyrt nog att äga MB trac ändå 😉 . Förhoppningen är att få ordning på den jag har. Om inte byter jag till någon universalmätare samt ny timräknare när den gått över 10000h, då stämmer ju timmarna på nya räknaren, nästan.

Avatar Fallback

Re: Varv mätare el fel

Blondin 750  
#505713 De som säljs tror jag är renoverade begagnade, att de kostar så mycket beror nog på att det inte finns nya att köpa 😱 , det är min teori i alla fall. Mycket pengar är det men om det är dyrt vet jag inte, det är ju trots allt Mercedes.... 😉 🚜

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

JohannesG  
#505738 Menade "ny" som i "ny" för mig. Kan mycket väl vara begagnad.
Mercedes och jag antar Tyskar över lag har en enorm koll på vilka delar som sitter på vilken maskin och vilka delar som finns att tillgå. Det ska de ha beröm för, men många saker är omotiverat högt prissatta. Delvis tror jag man betalar för att det sitter en stjärna på prylen.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Varv mätare el fel

JohannesG  
#522575
Blondin 750 skrev:Det är ofta köpes-annonser på digitala mätare....och de som till äventyrs säljs prissätts galet högt, över 15´... Så se till att få ordning på den du har! :-)

Igår och idag har jag pillat med mätaren. Nu fungerar allt ihop igen, och hoppas det fortsätter så :grin: 🙏
Varvräknaren var det någon lödning på ett av kretskorten som var dålig så att den inte fungerade. Var lite pill att få isär, men lyckades till slut överlista nålen genom att värma axeln så att den släppte ur plasten.

Att hastighetsmätaren börjat visa fel beror med största sannolikhet på att jag vid något tillfälle råkat ändra kalibreringen, sitter 7 små strömbrytare på undersidan. Och med tanke på den dåliga platsen är det inte helt lätt att veta var man har fingrarna, kanske rent av hänt vid byte av lampa i instrumentet. Efter letande på nätet, Google translate och en del matematiska beräkningar kom jag fram till det värde som borde vara inställt. Och det låter inte helt orimligt då att jag råkat sabba inställningen själv då det bara var en brytare som stod fel.
1535205730_traktormeter-codierung_3.jpg


Bara tankmätaren jag inte fått ordning på än. Nålen hoppar till när jag slår på tändningen. Tankarmaturen mättes okej. Tyckte mätaren verkade okej när jag hade isär den, får kolla kablaget.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).