Traktorer och processorer

Hur mycket låter era PTO pumpar

47 inlägg 11687 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505439 Hej, har precis kopplat ihop min pto pump. Vid obelastat låter den nästan inget, men när jag belastar den hörs ett visslande ljud lite skorrande ljud. Pumpen är en gjutjärnspump på 54cc från Weimer, helt ny. Körs på 350 PTO rpm. Låter något mindre vid högre varv. Ska ge ca 70l vid det varvtalet. Jag vet inte men ljudet känns inte helt ok. Inne i traktorn är det nästan tyst, hörs mer utanför. Först satt växellådan lite i spänn och då lät det inte alls bra. När jag tog bort låsningen blev det mycket bättre. Så, på denna märkliga beskrivning. Hur låter era pumpar. Det närmaste jag kan beskriva är som när man fått luft i oljan. Vilket jag inte tror jag har, den är inte helt klar men inte vit grumlig som den kan bli med luft i.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Relaskop  
#505447 Sikker på at det er pumpen och inte växellådan? Jag var tvungen byta denna når den va ny på grunn av dårlige utformade drev inuti växeln

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505448 Var det också Weimer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Relaskop  
#505449 Ftg mowi

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

stegmaster  
#505451 Nu har jag visserligen en mindre gearpump (36cc), och det tjutar lite från denna ochså när den får jobba.
Obelastat låter det nästan inget, men annars larmar det såpass att jag alltid kör med bakrutan igen.
Jag er dock lite osäker på va som larmar. pumpen, växelen eller ventilpaketet??
Men tror det måsta vara pumpen eller växel då det er samma när jag kör med drivningen inkopplat. (då er ju inte ventilbordet aktivt).
Dette er några Italienska prylar som Kesla kör med.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505453 Och hur upptäckte ni detta? Samma symptom som för mig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

paan14  
#505456 Själva pumpen låter inget, men har en stor pump utan växellåda, som jag kör på 1000 vars tappen. Får din pump tillräckligt med olja från sugsidan?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505457
Seb macahan skrev:Och hur upptäckte ni detta? Samma symptom som för mig?

Tror de flesta kör med italienska produkter gällande hydraulik. Endast om man köper "dyr dyr" vagnar som man får Parker och Danfors. Weimer, Kesla, Rotec, Ftg mm kör alla med någon del från Italien. I mitt fall är både pump och växel från Italien av namnen o döma.
Ja pumpen får olja från en 2" ledning som sitter i botten på tanken med 90liter olja ovanför.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Relaskop  
#505459 Samma symptom som dig ja Seb. Men det larmar fortfarande även om alt ska vara ok nu,men det er inte samma ljud som før. Det hørs gott när metall inte mår bra tilsammans [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505468 På Dagens Video, sida 1 lade jag upp en film ifjol där du kan höra hur min pto pump låter.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505470 Liten film.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505471 http://www.youtube.com/watch?v=VE2R5YnJB5o

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505472 Får felmedelande om att filmen är en dubbelt som är upplagd tidigare?

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505478 Nu då
http://www.youtube.com/watch?v=9whOJECd5TA

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket låter era PTO pumpar

Seb macahan  
#505480 Traktorn är helt oberörd så det som "brölar" är pumpen när stegmataren slår slagen. Är jag gnällig....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).