Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 Svara  136 inlägg  16544 visn.  9 följer
Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574612 Oj, det var saftigt.
Som sagt, du har hört vad jag tycker om Branson 👍
Belarusen ser ju inte så frän ut om man får uttrycka sig milt, man ska ju bli glad över att se sin lille traktor 😋

LMM1
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574620 Hahaha nä frän är den ju inte, och den saknar AC och synkad låda. Men vad innebär den synkade lådan på Branson, behöver man inte koppla när man växlar mellan fram och back?

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574621
Gaffe skrev:Oj, det var saftigt.
Som sagt, du har hört vad jag tycker om Branson 👍
Belarusen ser ju inte så frän ut om man får uttrycka sig milt, man ska ju bli glad över att se sin lille traktor 😋


Den har dock mycket högre tryck i hydrauliken och lyften lyfter mycket mer och är kat 2. Lastaren tror jag e typ samma.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574625
Gaffe skrev:Oj, det var saftigt.
Som sagt, du har hört vad jag tycker om Branson
Belarusen ser ju inte så frän ut om man får uttrycka sig milt, man ska ju bli glad över att se sin lille traktor

http://www.noli.se/shop/ws20/41620/art2 ... 1756fb.jpg


Den är lite kantig men inte helt olik min nuvarande gamla MF 565

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574643
1562497309_20190612_125045.jpg
iTemudjin skrev:Hahaha nä frän är den ju inte, och den saknar AC och synkad låda. Men vad innebär den synkade lådan på Branson, behöver man inte koppla när man växlar mellan fram och back?


Du kan växla Branson under körning, tror att en osynkad så måste du stå stilla.
Min Branson har inte kopplingsfri fram och back. Tror du måste upp på K serien för att få kopplingsfri fram/back alternativt hydrostat.
Som jag nämt tidigare så går det att ställa ut lyftarmarna brett vilket gör att du lyfter kat 2 redskap utan problem.
Jag har borrat upp 2 st kat 1 kulor till att passa för kat2...kan inte håldiametern i huvudet.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574657
Gaffe skrev:
1562497309_20190612_125045.jpg
iTemudjin skrev:Hahaha nä frän är den ju inte, och den saknar AC och synkad låda. Men vad innebär den synkade lådan på Branson, behöver man inte koppla när man växlar mellan fram och back?


Du kan växla Branson under körning, tror att en osynkad så måste du stå stilla.
Min Branson har inte kopplingsfri fram och back. Tror du måste upp på K serien för att få kopplingsfri fram/back alternativt hydrostat.
Som jag nämt tidigare så går det att ställa ut lyftarmarna brett vilket gör att du lyfter kat 2 redskap utan problem.
Jag har borrat upp 2 st kat 1 kulor till att passa för kat2...kan inte håldiametern i huvudet.
Hmm så du menar att på en osynkad låda så måste man stanna för att växla mellan 3an och 4an?

Hmm det där måste jag kolla upp...

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574661 Nä inte när man växlar upp men nedåt kan det behövas...

Så är det på min Bm....

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574689
vinterrojarn skrev:Nä inte när man växlar upp men nedåt kan det behövas...

Så är det på min Bm....

Jaha så med en synkad kan man typ motorbromsa.

Man slipper det där skorrandet helt enkelt.
Vad heter det när det är kopplingsfri?

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574723 En synkroniserad växellåda har inbyggda friktionsringar som ser till att det som skall i ingrepp matchas i hastighet så de kan kopplas ihop utan att skrapa, så som den manuella växellådan i alla vanliga bilar idag är.

En osynkriniserad låda har inga såna mekanismer. Det innebär att om man försöker pressa i växlarna direkt under körning så blir det ett fruktansvärt skrapande i tänderna i lådan och ofta går det inte att få i växeln. Om man kan så använder man en metod som kallas att dubbeltrampa för att kunna växla under gång.

Efter att ha lagt ur växeln så släpper man upp kopplingen. Vid nedväxling varvar man sen upp motorn till rätt varvtal för den växel man skall lägga i, trampar ner och lägger i växeln. Har man matchat varvet bra så går växeln i smidigt och nästan ljudlöst.

Vid uppväxling gör man samma men varvet skall då förstås dras ner i stället för att varva upp. Men där går det ofta, som vinterrojarn säger, att få i växeln ändå, man väntar bara ut en eller ett par sekunder att varvet i växellådan skall sjunka.

Det där är en konst som nästan alla förare kunde fram till mitten av förra seklet, när en stor del av alla växellådor var osynkade. Även synkade lastbilslådor från 60 - 70-talet ville man dubbeltrampa, synkningen av de stora tunga axlarna i en sån låda gick tungt och slet hårt på grejorna.

För en traktor är problemet att om man inte är mycket snabb med dubbeltrampningen så hinner farten sjunka så mycket att matchningen uteblir och ofta hinner traktorn mer eller mindre stanna, särskilt om man försöker växla ner i uppförsbacke.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574724 Motor bromsar gör man på lägre växel, men att växla upp från 3:an till 4:an så behöver man inte stanna. Däremot nedåt på växel skalan så måste jag stanna till vid osynkrad låda.

Fram/back funktionen sköts väl på annat sätt. En kopplingsfri fram/back är oftast hydraulisk.

Medans en osynkrad växellåda är mekanisk.

Eller har jag missförstått vad du menade?

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574725 Vi är helt överens röjarn.

Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574728 Phu #:-s jag lärde mig något av far när jag var liten...... :-bd

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574756 Kör man mycket efter vägen så är dubbeltrampandet lite besvärligt även om man blir rätt bra på det efter ett tag.
Men kör man mest runt huset så blir det inte så mycket växlande när man kör.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 
#574762 Här får man lära sig massor!

Jag har en MF 565 från 78 och jag har faktiskt aldrig dubbeltrampat. Men det skrapar ju endel ibland.

Ok så synkad låda är inte så lyxigt som jag trodde men helt klart att föredra då altså!

Avatar Fallback

Re: Jämförelse av lågpristraktorer 35hk och 50hk

 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574764
totte skrev:För en traktor är problemet att om man inte är mycket snabb med dubbeltrampningen så hinner farten sjunka så mycket att matchningen uteblir och ofta hinner traktorn mer eller mindre stanna, särskilt om man försöker växla ner i uppförsbacke.


Har aldrig lyckast växla från 2:an till 3:an på min 135:a utan skrap (eller stillastående)... :oops:

Men det skall alltså gå om man dubbeltrampar? Det känns som om varvtalet inte går ner lika snabbt som traktorns fart, så det liksom aldrig går ihop rätt. Å andra sidan blir det inte mycket växlat med den traktorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Jämförelse mellan kostnader för bil och tåg av Rolfnilsson400 - fre 17 apr 2015, 08:27
i Bilar
7 svar
3997 läst
av totte     
sön 19 apr 2015, 23:36
Husqvarna 346 projekt och jämförelse med lite äldre sågar. av Jocke91 - tor 18 feb 2016, 21:14
i Motorsåg och handhållet

12
26 svar
10876 läst
av SawTroll     
fre 04 mar 2016, 16:00
Jämförelse mellan prislistor i m3fub/m3to ub av tallkotten100 - fre 10 feb 2017, 21:50
i Sågtimmer
2 svar
18102 läst
av jonsered95     
fre 10 feb 2017, 22:06
Jämförelse förvaringssystem till Pickups av frequey - lör 03 mar 2018, 14:05
i Bilar
0 svar
1446 läst
av frequey     
lör 03 mar 2018, 14:05
Finskt och svenskt skogsbruk – en jämförelse av Torbjörn Johnsen - ons 02 maj 2018, 10:31
i Avverkning (slutavverkning)
4 svar
3701 läst
av AKKAMAAN     
lör 12 maj 2018, 18:13