Traktorer och processorer

Strulande turbinkoppling (valmet 855)

37 inlägg 15049 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#502852 Har en valmet 855 som gått ca 13000h.

Nu i vinter har den börjat kännas slö i uppförsbackar, motorn tuffar på men farten sänks betydligt.

Förra helgen körde jag nästan fast i snö på åkern. Trotts full gas och lägsta växeln så rörde sig inte däcken. Men när jag varvade upp traktorn och hastigt släppte koppling span den sig loss.

Känns som att turbinen slirar för mycket på kopplingen?

Har tummen totalt mitt i handen när det kommer till meckande av maskiner, försöker dock lära mig.

Är det någon som har några tips på hur jag kan börja min felsökning?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
#502853 Mera olja i turbin bättre drag. Men kolla evetuella lekage...

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
#502855 Med högsta växel och full gas ska motorn varva ca 1400 varv om den funkar.

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
#502856 Så kan man göra snabbtest. [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#502873
Forestboy skrev:Med högsta växel och full gas ska motorn varva ca 1400 varv om den funkar.


Om den varvar högre är den paj/för lite olja?

   TS
Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Amatörhuggare 62  
#502878
1520786587_20180311_174017.jpg
Testa ej för länge.
Så du bränner turbin

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#502891 Tackar ska provas vid tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Fredi  
#502916 Kan ju även vara vanliga kopplingen som är slut och slirar och inte turbinkopplingen. Har du frispel i kopplingspedalen eller kopplar den fritt genast du trycker några centimeter på pedalen? Pröva med att justera kopplingsspelet, kan ju hjälpa om felet är där om ej lamellen är helt slut redan?

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Forestboy  
#504199 Har du kommit nåt vart?

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#504443 Har inte kommit ut till traktorn än. Legat sjuk ett par dagar. Tror dessutom att det är första gången i vinter som det inte har snöat på en dryg vecka.

Jag återkommer när jag har fått möjlighet att testa

   TS
Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#510874 Efter sjukdom och annat strul har jag äntligen tagit mig för att testa. När jag jag gör stall-test går den upp i nästan 1500 varv. Och ja det finns frispel i kopplingen. Borde det inte lukta bränt om det vore den vanliga kopplingen?

Någon som vet var jag kan hitta verkstads manual?

Funderar på hur man fyller på olja och vilken typ det ska vara.

Ringde lantmännen idag och så där mellan tummen och pekfingret så skulle turbin byte gå på ca 60k + moms.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Bert1  
#510875 Står inget i instruktionsboken?
Kolla på maskinisten annars

Användarvisningsbild

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

källshult  
#510881
Vilsten skrev:Efter sjukdom och annat strul har jag äntligen tagit mig för att testa. När jag jag gör stall-test går den upp i nästan 1500 varv. Och ja det finns frispel i kopplingen. Borde det inte lukta bränt om det vore den vanliga kopplingen?

Någon som vet var jag kan hitta verkstads manual?

Funderar på hur man fyller på olja och vilken typ det ska vara.

Ringde lantmännen idag och så där mellan tummen och pekfingret så skulle turbin byte gå på ca 60k + moms.

Beror på vad man har för möjligheter att skruva själv . Är det ingen lastare på traktorn så är dom relativt lätta att dela på man gör ett sånt byte på en dag

Avatar Fallback

Re: Strulande turbinkoppling (valmet 855)

Vilsten  
#510888 Den har lastare. Kan inte påstå att jag har så bra möjligheter att skruva. Varken kunskap eller lokal. Lantmännen trodde att det var ett 3 dagars jobb. Men ska kolla med bymeken också.

Har tyvärr ingen instruktionsbok heller

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).