Sida 1 av 3
BM 650
Postat: tor 21 aug 2008, 12:40
av T24X4
Har funderingar på en BM 650 som vägtraktor. Den blir en traktor som man använder till vedkörning och transporter med timmer till sågen.
Även för att flytta våran BV 202 mellan vintervägs trampning. Jag har sett att priserna varierar mycket men en militär 650 borde vara den ultimata traktorn med lite timmar och lågt pris. 3 punkt behövs inte för det finns redan 3 traktorer med det. Hur är bromsarna på 650:an? Det är bra att ha kraftiga bromsar då det endast är traktorn som ska stoppa hela ekipaget.
Finns det några svagheter på 650:an som man ska tänka på vid köp?
Hur är värmen i den på vintern klarar den av att hålla all rutor rena även när det är riktigt kallt?
Ett alternativ är BM 810 men den är kanske lite överdrivet stor.
Postat: fre 22 aug 2008, 11:47
av Slurfi
BM650 är ju tung och kraftig så den passar nog till såna transporter.
Lite jobbig att växla, men man lär sig.
Rätt så dålig runtomsikt, men borde ju funka till vägtransporter.
Kanske man ska ha på frontvikter för bästa gång på väg.
Uppdatera lysena så du syns när du kommer ångande, vore kanske nåt.
Postat: fre 22 aug 2008, 20:09
av ATK
Går hyfsat fort på väg, iallafall för att vara en gammal
traktor. Se till att det är komforthytten så att det inte
är en snikmodell.
Postat: fre 22 aug 2008, 20:22
av gnisten83
Värme fanns så de räckte i min 79a iaf, och som sagt komforthytten är att före dra.
Sikten ut är de väl inget att klanka ner på jämfört med alla andra i den åldern.
Bromsarna är väl hyggliga om de är injusterade, är de slut kan de låsa så du behöver backa loss dom.
Iom att du tar en militär så får du ingen hitchkrok, bara deras fasta krok men de visste du nog.
Postat: fre 22 aug 2008, 20:30
av totte
Körde en del med sån på väg på 90-talet hos grannbonden, körde hem balar och liknande. Den är rysligt känslig på dåliga bussningar i framvagnen. Den jag körde var en aning sliten, hade lastare på och den vinglade som en drucken höna om man inte passade hela tiden. Efter en renovering var skillnaden som natt och dag, så se till att den är frisk där fram.
Postat: fre 22 aug 2008, 20:45
av Henrik K
Bromsarna är väl inte jätte bra på dom väl ?
Torra bromsar.
Postat: fre 22 aug 2008, 20:50
av totte
Bromsarna vill gärna hugga, typiska torrbromsar, måste servas noga om dom skall vara trafiksäkra.
Postat: fre 22 aug 2008, 23:53
av T24X4
Viken årsmodell har komforthytten? Vad skiljer den från den andra?
Postat: lör 23 aug 2008, 17:28
av gnisten83
Vad jag har sett på annonser verkar det som komforthytten(den som ser ut som de 500 2200 2250 har) har funnits hela tiden.
Däremot fanns en snikhytt i början som alternativ, typ 71-72 men hur länge den fanns vet jag ej.
De få militära jag sett hade inte snikhytten iaf
Postat: lör 23 aug 2008, 17:50
av ATK
Jag brukade låna en 73:a, den var den enkla hytten på.
Men det var väl då någon gång som de slutade med den.
Komforthytten var med från början(1970)men "inklädd
båge" fanns med som ett lågpris alternativ.
Postat: lör 23 aug 2008, 20:59
av T24X4
Motsvarar hytten "inklädd båge" den som satt på BM600?
Postat: sön 24 aug 2008, 09:35
av Slurfi
http://www.bmsidan.se/bm650.doc
Där står det inkädd skyddsbåge, men jag har för mig att den liknar
de hytterna som tex Ford 5000 hade i början på 70-talet, aningen lite
mer hyttlikt än de gamla rundrörsbågarna.
Helt klart ska du satsa på komforthytten, den stod ju sig fram till början av 80-talet.
Postat: tis 26 aug 2008, 14:13
av ATK
Jo, den var väl hyfsad, bättre än sextiotalshyttarna. Den
stora skillnaden är dörrarna, tycker jag .
600:an fanns väl med två olika hyttar, en som var som
Boxerns och en mer tät, med mera plåt.
Re: BM 650
Postat: tis 25 nov 2008, 23:46
av Prorider
Vi har en 650 -73:a med komforthytten som snö och winchtraktor. Den funkar alldeles utmärkt! Bättre sound ifrån en motor får man söka efter iaf!
Men som någon tidigare har påpekat så är dom känsliga på bromsen, nyper gärna. Om man vill plåga traktorn lite extra så går den några kilometer extra om man drar på handgasen fullt. Då går den som ett skållat troll. Det enda som vi har gjort på våran är att ha bytt framaxel, då denna var helt slut. Vi fick tag på en billig axel ifrån en gammal militär-traktor.
Helt klart en fin traktor!
Re: BM 650
Postat: sön 30 nov 2008, 15:46
av Jonas A
Har för mig att det skiljer lite på bromsarna på BM650 och BM700. 700:ans ska vara bättre men jag kommer inte på vad just nu.
Angående växling är det helt och hållet en vanesak, med lite träning är det inga problem att göra varesig upp eller nedväxlingar utan att det skorrar allt för mycket i dreven.
Komforthytten är absolut att föredra, snikhytten liknar till mycket hytten på BM430.