Traktorer och processorer

BM 650

31 inlägg 30683 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: BM 650

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42503 om jag inte är helt snett ute är det fler bromslameller på 700an :geek:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: BM 650

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42600 Vi har en gammal BM 800(6-cyl,ej turbo) av industrimodell med 3-punkt.Lågettan spärrad och industrihytt(stor).Tror det var en del andra ändringar på dessa också.
Vi har haft den till en armklippare,men är till salu om intresse finns.Bromsarna bör troligen renoveras för säkerhets skull.

/Nisse

Avatar Fallback

generator

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45159 testar att lägga frågan här, får se om någon kan hitta den.. :wink: hur mycket ampere är det original i generatorn? och vad kan man få tag i som max ampere till dom ?

Användarvisningsbild

Re: BM 650

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45175 http://www.bmsidan.se/fakta.htm
Det verkar vara 37,5 A generator.
Byt till en Chevy generator 140 A, finns på skroten för nån hunka.

Avatar Fallback

Re: BM 650

Lövnäsen  
#48933 Jag har en 650 -81 som vi haft på gården sedan -84. Den har gått snart 7000 timmar. Den har gått kalasbra. Den är helt original. Har satt dit arb.lampor extra bak o fram, bytt till 47 lit. hydraulpump istället för 36 lit. Bytt generator 2008. Bytt bromsar vid 6000 timmar. Har aldrig märkt att dom har huggit. Men man får kolla justeringen ibland. Har hyttventilator på den, det är kalas på sommaren istället för taklucka. Får heller inte in något damm i hytten i vårbruket. Är lite dyrare i soppa än en Bm 700. Sjukan på dom är snabbväxeln. Men det är det på alla Bm. Annars bra köp. Är en grymt seg dragare. Går stadigt på vägen. Vi kör spannmåls transporter på väg med 6 frontvikter då blir den mindre gungig.

Avatar Fallback

Re: BM 650

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51857 Var sitter hydraulpumpen på dom? Kan man montera en frontpump också eller tar det i kylaren eller något annat.
Ska man ha den till skogsvagnen så vill man kanske har en större pump eller räcker orginal?

   TS
Avatar Fallback

Re: BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51888 Orginalpumpen sitter framme på motorns vänstra sida.
En frontpump är lättmonterat då kardanen utan vidare får plats under kylaren.
Hade en sån monterad på min 79a jag hade innan med extern tank monterad på taket
i takbryggan för kranmontaget.

Avatar Fallback

Re: BM 650

calle336  
#51918 Jo 650n är en bra traktor. Vi har haft den på gården sedan början på 80 talet och vi har den kvar fortfarande. Det är en 73a.
Vi har nästan aldrig haft problem med den. Som sagt förut så är det bromsarna som kan behövas bytas. Men sådana finns ju på olsson i ellös och på andra ställen. Problem med framaxeln kan också finnas då splinsen slits så hjulen svänger lite hur som. Aningan köper man en beg framaxel eller svetsar ihop dem.
Det som är fel på våran nu är att ingan av fläktarna funkerar i hytten. Vet att senare modeller har ventilatorn på taket och inte under stolen som på våran.
Det var även populärt att koppla förbi snabbväxeln för att få den att gå lite fortare på vägen. Den vi har är helt orginal och dern är inget fartmonster. Brukade bli omkörda på vägen av andra traktorer då vi körde in med vete lass till silosen i stan.
Annars så e de en bra traktor startar alltid osv osv.
/calle

Avatar Fallback

Re: BM 650

gumpen  
#82070 Det behöver inte vara dåliga bromsbelägg för att bromsarna skall hugga ochman måste backa för att få dom att släppa.
Det kan även bero på att det finns smuts i kulorna som överför bromskraften.
Å andra sidan är det lätt att byta bromsskivor och inte särskilt dyra heller.
Olle

Avatar Fallback

Re: BM 650

VGusstafsson  
#84453 hej om du tycker att 650:n verkar för klen och 810:n för stark tycker jag du ska köpa en bm 700. 90 hk turbo diesel med rå styrka.:)

Avatar Fallback

Re: BM 650

listjanne  
#285494 Hej

Har nyss köpt en volvo 650 med trasig snabbväxel.
Har aldrig skruvat i dem förut, vad kan vara fel o hur åtgärdar man det.

En sak till tycker inte lyftarmarna fungerar något bra antingen handhavandefel eller något annat.
jag tycker att den fungerar ungefär så här. Lyfter inte, lyfter inte, lyfter inte och sen bara lyfter den hur mycket som hälls, alltså inget finlir någon som vet.

Tacksam för svar

Avatar Fallback

Re: BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285503 Vilken årsmodell ?
Står spaken för dragkraftsreglering i läge för dragkraftsreglering tro, en spak på högersidan bakom vanliga lyftspaken
Snabbväxeln är nog till att dela traktorn o renovera, syns bra i verkstadshandboken från tex Olsson i Ellös

Avatar Fallback

Re: BM 650

listjanne  
#285537
gnisten83 skrev:Vilken årsmodell ?
Står spaken för dragkraftsreglering i läge för dragkraftsreglering tro, en spak på högersidan bakom vanliga lyftspaken
Snabbväxeln är nog till att dela traktorn o renovera, syns bra i verkstadshandboken från tex Olsson i Ellös


Årsmodell -72
Jag ska kolla det där med dragkraftsregleringen.
Vad är det som kan vara trasigt med snabbväxeln?
och stämmer det att traktorn inte står stilla på växeln när den är avstängd om snabbväxeln är trasig.
Så är det i allafall på min

Avatar Fallback

Re: BM 650

gumpen  
#285540 Hej.
Har Du kollat staget som går från spaken till ventilen under traktorn att den är rätt lägnd samt att det finns tillräckligt med olja i snabbväxellådan.
Byt filtret också, ett vanligt filter samma som sitter i dom äldre volvobilarna.
Hälsn.
Olle

Avatar Fallback

Re: BM 650

gumpen  
#285541 Kan tilläggas att det i dem äldre snabbväxlarna så frikopplas motorn vid lågväxel vilket man bör tänka på om man kör i nerförsbacke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).