sön 03 dec 2023, 20:17#820550
Liten uppdatering i ämnet:
Har provat med Ackumulator och en skyttelventil. När bladet lyfts och sedan sänks igen förblir trycket i ackumulatorn detsamma och tar över när trycket i lyftledningen sjunker under ackumulatorns. I teorin fungerar det. Men i praktiken är en enkel skyttelventil med kula för otät och gör att det blir et litet överlapp som bygger tryck i ackumulatorn vid lyft och sänk-skedet. Blir i sin förlängning ett irritationsmoment. En elventil som kopplar bort ackumulatorn likt avstängning till lastarmsfjädring är bättre men måste då skötas med separat brytare. Att jag experimenterat med extra ventil är för att slippa vänta på att bygga upp tryck i ackumulatorn varje gång plogen lyfts, i övrigt behövs det ju egentligen inte.
Minns inte om det nämnts i denna tråd men ett reducerat marktryck ersätter inte fullt ut fötter eller hjul då det är bra att bladet har något att landa på för att hindra att bladet hoppar när en klaff löser ut.
En annan fråga. Stödfötter slits ju i hög takt även med reducerat marktryck. Hur stor skillnad gör det att påläggssvetsa med hårdmetall? Görs ju i skopor m.m. Finns ju tallrikar med hårdmetall i likt stålen som denna tråd ursprungligen handlade om.
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II