Traktorer och processorer

Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

63 inlägg 23916 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#750419 Det har jag faktiskt inte tänkt på. Men detta är en sluten behållare som tål 250 bar. Är det fortsatt en risk? Har du någon länk till någon sida som beskriver fenomenet?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

simon.91  
#750452 Kolvtätningen är ju inte totalt 100% tät, så luften och oljan lär ju kunna blandas till slut.

Svårt att säga vad som händer med en 250 bars cylinder, man jag gissar att något pajar om förutsättningarna är som ”rätta”

https://www.aggressivehydraulics.com/ho ... cylinders/

En sökträff från Google, dom skriver mest om lite mer ”normala” anledningar till att man får luft i oljan.

Att lufta ur cylindrar genom att köra dom i ändlägen är nog det viktigaste i vardagen.

Kanske @AKKAMAAN kan upplysa oss närmare?

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#820550 Liten uppdatering i ämnet:
Har provat med Ackumulator och en skyttelventil. När bladet lyfts och sedan sänks igen förblir trycket i ackumulatorn detsamma och tar över när trycket i lyftledningen sjunker under ackumulatorns. I teorin fungerar det. Men i praktiken är en enkel skyttelventil med kula för otät och gör att det blir et litet överlapp som bygger tryck i ackumulatorn vid lyft och sänk-skedet. Blir i sin förlängning ett irritationsmoment. En elventil som kopplar bort ackumulatorn likt avstängning till lastarmsfjädring är bättre men måste då skötas med separat brytare. Att jag experimenterat med extra ventil är för att slippa vänta på att bygga upp tryck i ackumulatorn varje gång plogen lyfts, i övrigt behövs det ju egentligen inte.

Minns inte om det nämnts i denna tråd men ett reducerat marktryck ersätter inte fullt ut fötter eller hjul då det är bra att bladet har något att landa på för att hindra att bladet hoppar när en klaff löser ut.

En annan fråga. Stödfötter slits ju i hög takt även med reducerat marktryck. Hur stor skillnad gör det att påläggssvetsa med hårdmetall? Görs ju i skopor m.m. Finns ju tallrikar med hårdmetall i likt stålen som denna tråd ursprungligen handlade om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).