Traktorer och processorer

Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

63 inlägg 23899 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#736976 Då var snösäsongen igång igen.
Har idag kört en runda och experimenterat lite med att minska plogens marktryck. Börjar med enklaste modellen så får vi se vad det blir i slutändan.
Jag monterade en manometer i hytten som är kopplad till lyftkolven. Jag mätte upp att 50bar behövdes för att hålla hela bladet i luften. Försökte att eftersträva ca 25bar på manometern vid plogning och det kändes som att detta blev ganska lagom för att inte skära ner för mycket i vägen eller slita överdrivet på stålen, men ändå få undan snön.
I och med att traktorn har framaxelfjädring kan bladet fjädra lite upp och ner ihop med traktorn. Men jag tror att det skulle bli mycket bättre med en ackumulator som gör att bladet kan följa vägen än bättre med bibehållet tryck. Nackdelen med en ackumulator utan extra ventiler skulle bli att det tar aningen längre tid att lyfta plogen. Men har ju kickout på spaken, så det är kanske inte så farligt.
Där vägen var plan fungerade det nästan perfekt. Men vid backkrön skulle bladet behöva röra sig mer innan det går i luften alternativt ligger an med hela vikten. Skall se om jag kan hitta en ackumulator att prova med, vill ju helst inte köpa en ny när jag inte vet riktigt vilken storlek som är lagom.
Men blir kanske ett par vändor till såhär. Helt klart bättre än att byta stödtallrikar stup i ett, som ändå inte fungerar så bra på grusväg.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Bert1  
#737022 En granne hade Vretenblad i balk med ett sånt system
Men han sa att när det är ojämn/knutig väg så bladet hoppar så tar det tid innan det låg emot vägen igen så det blev lite dåligt plogat tyckte han

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#737036 Jo, märkte att de sämre vägarna behövde ett högre marktryck för att ligga stabilt på vägen och ge ett bra resultat.

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737059 Jo men kan du avlasta endel av vikten borde de spara skär o tallrikar mycket

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#737088
gnisten83 skrev:Jo men kan du avlasta endel av vikten borde de spara skär o tallrikar mycket

Precis. Tänker att det måste bli precis som en fil trycker man hårt avverkas mer material än om man trycker löst.
Om jag 80% av sträckan kan lätta på bladet lär det ge en bra besparing över tid. Långt bättre än att byta tallrikar varannan till var tredje runda.

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

alias  
#737094
JohannesG skrev:
gnisten83 skrev:Jo men kan du avlasta endel av vikten borde de spara skär o tallrikar mycket

Precis. Tänker att det måste bli precis som en fil trycker man hårt avverkas mer material än om man trycker löst.
Om jag 80% av sträckan kan lätta på bladet lär det ge en bra besparing över tid. Långt bättre än att byta tallrikar varannan till var tredje runda.


Hur hade det funkat med pivothjul istället för släpskor/tallrikar till snöbladet?

Tänket att det sitter ju sådana på en del bakmonterade snö-/schaktblad.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#737096 De gäller att hjulet verkligen rullar så de bara glider på isen o blir platta på en sida

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#737119 Finns många snöplogar med hjul, typ truckhjul. Men de går primärt på asfalt och jag håller mig mycket skeptisk till att de fungerar bra på grusvägar. Dessutom är inte den ena grusvägen den andra lik så även fötter blir lite halvbra om man vill att plogen ska följa vägen så gott det går.

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Brorsan  
#737126 Använd dubbla stål i skären så får du halva marktrycket.
Jag körde med det innan jag hade lastarmsfjädring, nu är det mer lättreglerat. tror det sitter 2 x ca 2 liter acc,
har inte kollat så noga. Det plus Holms flotarm ger ganska mycket pendling.

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

torpöbo  
#737152 Med vilken vinkel ska stålet ansättas mot marken för att inte gräve ner sig i gruset. Läste 10 grader tidigare i tråden. Vad händer om man ändrar vinkeln till 5 grader exempelvis?

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

ÅsaNisse  
#737258 Nu känner jag att jag vill komma med lite tankar i denna tråden.
Skärvinkel 5-10 grader spelar liten roll, men frågan är vad det är när stålet är belastat. Många plogar är byggda så att det blir en liten förspänning i fjädrarna nä man sätter ned och börjar köra. Står man på plan asfalt så ska det gå att stoppa in ett papper under stålet. Det viktigaste är att inte stålen viker bakåt så plogen blir en släde. Det är många som hävdar att man måste sätta åt hårt så det verkligen blir rent, men det enda man åstadkommer då är att slita stål i onödan. Här kommer då frågan om stödfötter in i bilden. Nästan alla plogar utom de som har konstanttryckssystem är utrustade med någon form av stöd. Antingen plattor eller hjul och här är hjulen att föredra. Slitplattor äts upp ganska fort och kan ställa till problem på otjälade grusvägar då de inte bär upp det de ska utan gräver ned sig istället. Hjul funkar i alla lägen om man bara se till att det inte är punka eller har massiva. De går att köra på is och otjälat grus lika bra. Sen att vägar har olika bombering/skevning på olika sträckor är en sak som man får leva med om man inte följer gamla vägförvaltningens anvisningar från 50-60-talet. Där föreskrevs att grusvägarna skulle planhyvlas på hösten för att kunna snöröjas ordentligt på vintern. Det är ju också en fråga om vägens bredd i förhållande till plogens bredd. Det är bättre att köra med smalare framplog och ha en sidovinge som då kan både justeras i bredd och följa vägens lutningar än att ha en bred framplog som bara rider på vägmitten.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#740691 Det är just konstanttryck som diskuterats i tråden. Hur man kan åstadkomma detta med en kugghjulspump utan varmgång är dilemmat. En Ackumulator ger likvärdig funktion men bara inom ett litet område.

Finns vissa backar där det faktiskt gör nytta för vägen att lägga an bladet helt, men till 80-90% behövs det inte.

Har själv inte kommit över någon ackumulator än, men framaxelfjädring och manometer fungerar hyfsat, gäller bara att vara med och höja och sänka vid behov. Märker att stålet slits mindre när jag kört med denna metod än när jag hade tallrikarna. För hur jag än justerade stämde det inte med nästa väg.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#749219 Har nu experimenterat med konstanttryck med resonemanget att ett så lågt tryck (ca 25bar) som behövs inte borde bygga farligt mycket värme vintertid.
Lånade komponenter från en annan maskin. Men kunde med en gång konstatera att detta inte fungerar. Trycket varierade med motorvarvtalet så pass mycket att vad som hade varit en bra inställning vid 1500 varv lyfte bladet vid 2500. Tryckbegränsaren klarar dubbelt vad traktorn ger i flöde och fri retur användes så där i ligger inte problemet.

Funderingarna går vidare.

Användarvisningsbild

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

JohannesG  
#750246 Uppdatering efter ytterligare experiment.

I brist på någon ackumulator tog jag en dubbelverkande hydraulcylinder och laddade kolv-sidan med 8bar luft. Kolvstångs-sidan kopplade jag till bladets lyftkolv.

Egentligen skulle jag nog behöva en lite större förladdning, och större volym, men det var ett experiment som sagt.
Resultatet blev som tänkt, en förlängning av framaxelfjädringens rörelse kan man säga, behövde inte reglera trycket lika ofta.
Den ena rundan var vägarna väldigt mjuka. Då märktes det att med ett minimalt marktryck var risken stor att bladet började hoppa och hugga i kanterna vid för hög hastighet, troligen utlöst av ojämnhet i vägen. Å andra sidan hade stödfötter sjunkit ner i vägen och inte varit problemfria de heller.

Så jag skall hålla ögonen öppna efter en Vreten-cylinder med dubbla kolvar och oljekanal i kolvstången. Hittas inte någon sådan blir det troligen några stora ackumulatorer och en elventil så dessa kan kopplas bort. Tar annars för lång tid att lyfta bladet då ackumulatorn måste fyllas först.

Avatar Fallback

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

simon.91  
#750252 Kul med uppfinnarverkstad!

Har ni koll på Diesel effekten/dieseling? Har man lite otur och sammanför luft och olja under tryck så kan man skapa sig en smäll. Tråkigt för utrustningen och om någon är i närheten.

Förstår att det var tänkt som ett test med luft i cylindern, och att det blir kvävgas ”på riktigt” sedan. Men när ämnet ändå är uppe så… 👍 🚜

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).