Sida 3 av 5

Re: Snöröjning

Postat: tor 05 apr 2018, 21:39
av Slurfi
Ok då förstår jag. Så som det ser ut i filmen ser det ut i slutet av oktober efter en eller två snöfall, sen kommer det 40 till.

Re: Snöröjning

Postat: fre 04 jan 2019, 07:28
av stegmaster
Här er en riktig krånglig punkt på min snöröjarvända. :-ss
I järnvägsundergången er det just precis så 250cm går igjenom. sen får man köra rakt fram och vände lengre fram och komma tilbake til vägen ner på höger sidan.
När man kommer tilbaka från denna vägen er det ennu svårare att koma igjenom undergången, då det svänger samtidig som man ska lura inn sig i "hålet".
Dessutan får man inte glömma sänka ner lastaren, annars blir det tvärrstopp. :d
Finns et antal som lastbilar och annat som kört fast sig här igjenom åren, even en gjorde slut på en minigrävare han glömde bort fanns på traktorsläpet.


Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: tor 10 jan 2019, 19:47
av M,ohlsson
Många med mycket erfarenhet av snökörning här :smile:

En snabb fråga av en som bara har plogat snö för eget bruk. Innan hade vi frontmonterat Holms med mekanisk stenutlösning på våran Valmet 305a, funkade helt ok. Nu är den bytt mot en zetor med frontlyft och vi letar efter ett nytt blad som är bredare än det gamla.

Hur stor skillnad är det på klaffblad och ett som viker sig? :smile:

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: tor 10 jan 2019, 20:05
av gnisten83
Natt och dag, stenutlösningen viker väl hela bladet så man måste stanna o backa, på ett klaffblad fjädrar bara klaffen upp sen går den tillbaka utan att man behöver släppa gasen

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: tor 10 jan 2019, 22:57
av M,ohlsson
Okej, har sett att vreten har en modell av snöblad som inte är av klaffmodell. Men då kanske man ska söka sig mot ett klaffblad ändå

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: tor 10 jan 2019, 23:58
av Seb macahan
Ska du röja åt någon annan mer än hemma på gården så ska du definitivt satsa på ett klaffblad. Ska du köra mycket eller?

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: fre 11 jan 2019, 17:51
av M,ohlsson
Det är bara hemmma. En gårdsplan och hålla typ 3km skogsväg öppen, inget på entreprenad och ingen asfalt

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: tis 02 feb 2021, 20:41
av JohannesG
Sparkar liv i tråden och diskussionen om lyft igen.

borde man inte kunna bygga med en tryckbegränsare samt en skyttelventil? Bara tryckbegränsaren är rätt dimensionerad borde det väl inte bygga värme?

En skyttelventil är enkelt uttryckt som en T-koppling med en kula i som växlar om höger eller vänster ingång skall sammankopplas med stolpen i T:et.

Då skulle man uppnå dessa funktioner förutsatt att traktorns ventil är dubbelverkande och har hållande funktion i minst en riktning.
1. Lyft - oljan går via skyttelventilen direkt till cylindern utan att begränsas.
2. Sänk, med minskat anläggningstryck - Oljan går via en tryckbegränsare och genom skyttelventilen till lyftkolven och håller därmed en inställd lyftkraft på bladet.
3. Flytläge - Just precis det, flytläge.

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: ons 03 feb 2021, 14:37
av Blondin 750
Klurigt Johannes! 👍 Det där får du vidarutveckla med ett praktiskt försök, sen är vi nog flera som kopierar om det fungerar.

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: ons 03 feb 2021, 15:18
av Brorsan
Växlarventilen med kula slår väl stopp i sänkningsrörelsen?
Då får du inte ner plogen alls.
Eller tänker jag fel?

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: ons 03 feb 2021, 20:09
av JohannesG
Brorsan skrev:Växlarventilen med kula slår väl stopp i sänkningsrörelsen?
Då får du inte ner plogen alls.
Eller tänker jag fel?

Det tror jag inte ska vara ett problem. Medans trycket är högre på nedre delen av skyttelventilen på bilden är det fri väg till tank vid sänkning. När trycket på ovandelen blir högre än underdelen flyttas kulan ner och då erhålls inställt tryck på tryckbegränsningen. Vid flytläge blir båda ledningarna fria till tank och då spelar det ingen roll vart kulan befinner sig.

Största frågetecknet är om det riskerar bli varmgång i och med att oljan hela tiden cirkulerar genom tryckbegränsningen. Men om det kan uteslutas är det en mycket enkel lösning.

En annan hyfsat enkel variant som helt eliminerar den eventuella risken för varmgång är att använda en tryckreducering, som alltså enbart sänker trycket efter. T-kopplat med en accumulator. Då kan man sätta spaken i sänk och då bygger den upp tryck i accumulatorn. När inställt tryck på reduceringen uppnåtts går spaken till neutral, förutsatt att man har kickout-funktion på spaken.
1612379012_test2.jpg

Reserverar mig för eventuella felaktiga symboler.

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: ons 03 feb 2021, 21:17
av JohannesG
Ventilerade funderingarna lite idag med en som råkade ha bra koll på hur Vretens system fungerade. Ska föröka beskriva detta i korthet:

Cylindern är lite speciell där. Inuti cylindern lär ligga en lös kolv som kan glida upp och ner på kolvstången. I kolvstången är en kanal som gör att man kan ge olja mellan de båda kolvarna.

Ena sidan kolven används för att lyfta och sänka. Den andra används för att få det där lilla lyftet vi diskuterar. Den är kopplad till ett eget uttag, T-kopplad med en Ackumulator och gärna även en manometer. Då kan man justera plogens anläggningstryck under färd och plogen följer vägen bra tack vare ackumulatorn.

En helt klart smart och enkel lösning det med. Om än lite mer avancerad än tidigare nämnda.

Skiss på cylinderns funktion:
1612383000_vreten.jpg

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: fre 05 feb 2021, 18:49
av JohannesG
Har pratat lite med en kunnig person på en hydraulfirma och schemat ovan måste kompletteras lite. Det är en bra grund att bygga på, men inte riktigt fulländat. Bland annat behövs någon form av backventil efter reduceringen annars kommer strax det uppbyggda trycket försvinna (interna läckage i ventiler). Skall grunna mer på detta och återkommer med något bra, hoppas jag.

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: fre 05 feb 2021, 18:52
av Brorsan
Om man använder ditt förslag.
Man ställer in det reducerade trycket vid plogning. när man då kommer till en puckel och plogen lyfter
ställer den in sig efter den nya förutsättningen. Efter puckeln vill plogen sjunka men hindras då av
växlarventilens kula och blir kvar i höjt läge.
Man behöver då sänka manuellt till det förställda trycket.
Tänker jag fel igen?

Jag har en vanlig lastdämpare på hydreman och den fungerar relativt bra vid både pucklar och svackor för
reducerat marktryck men vid större skillnader får man vara med och lyfta eller sänka lite.
Jag har tankar på att sätta dit en ackumulator på frontlyften på A95:an för att få samma funktion.

Re: Snöröjningstips, Force vägstål från Hagfors

Postat: sön 07 feb 2021, 10:59
av JohannesG
Brorsan skrev:Om man använder ditt förslag.
Man ställer in det reducerade trycket vid plogning. när man då kommer till en puckel och plogen lyfter
ställer den in sig efter den nya förutsättningen. Efter puckeln vill plogen sjunka men hindras då av
växlarventilens kula och blir kvar i höjt läge.
Man behöver då sänka manuellt till det förställda trycket.
Tänker jag fel igen?

Jag har en vanlig lastdämpare på hydreman och den fungerar relativt bra vid både pucklar och svackor för
reducerat marktryck men vid större skillnader får man vara med och lyfta eller sänka lite.
Jag har tankar på att sätta dit en ackumulator på frontlyften på A95:an för att få samma funktion.

Låter inte orimligt att det kan bli så. Som jag förstått det har reduceringen ett internt läckage som gör att även med spaken i neutralläge kommer trycket försvinna ganska snabbt. Man skulle ju i absolut enklaste läget kunna T-koppla enbart en ackumulator med slangen till cylindern. Men då måste man lägga rätt tryck manuellt varje gång.

För att lösa interna läckage används med fördel en backventil. Men då kan resultatet bli att plogen fastnar i upplyft läge som någon tidigare var inne på, om skyttelventilen ändrar sig.

Här är en variant med pilotstyrd backventil som gör cylinder och ackumulator till en sluten krets. Och de bör då inte ändra sig. Vid höjning öppnas backventilen och tömmer ackumulatorkretsen: