Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 73321 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502201
Seb macahan skrev:Nej Gnisten. Jag körde några ggr med traktorn utan kranen, men jag märker ingen större skillnad. Hela maskinen känns väldigt stabil och väl balanserad. Enda nackdelen i snöröjningen är att gripen skymmer lite, men den tar vi bort när vi röjer snö.

Var som trodde lite, dom 8-900kg som kran med utrustningen vägde på 805an satt som en smäck för att få ner drivkraften i backen i den snöröjningen jag hade

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#502662 Äntligen kom det en helg utan snö!!! Så nu har jag byggt på lite. Det ser inte så mycket ut men det är lite tid nerlagt på allt mätande, funderande, tillverkning och lackering. Men nu börjar det ta form. I veckan ska jag beställa slang.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#502672 Det blir jättebra snyggt. Men jag ser att du har körkt hydraul rören till skogs draget som jag har påpekat om

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502674 Du har legat i och fixat en massa fästen, de gäller att slangarna är bra fixerade för att slippa problem.
Jag har mina slangar längre ut på stickan men har en skarv på slangarna 60cm från slutet.
Just för änden far mest illa och blir lättare att byta bara den stumpen än hela längden.
25 ledad kabel ut till Tapion?

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Brorsan  
#502682 Du skrev om snöröjningen i en annan tråd.
Hur är det att köra utan Super Steer som du hade på den gamla? Är det irriterande i innerkurvorna?
Olle

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#502686 Nu blir det mycket här men, Ja källshult du hade rätt....smärtar o erkänna, men vilken skitkonstruktion på en så pass genomtänkt funktion. Skogsdraget är ju grymt för övrigt. Jag kommer o bygga in dessa.
Gnisten, Nja 24+1 ledare. Normalt är det 23 men med diameter givaren blir 24 och skärm.
Brosan, jag trodde att vissa saker skulle bli bättre utan supersteer, men i kurvorna följde det bättre, ingen jättegrej men den största nackdelen, när man ska koppla bladet eller lastare måste man komma exakt nu, förr korrigerade man bara lite med ratten så passade både lastare och frontlyft direkt. Super steer hade jag gärna betalat för igen om det hade funnits. Men vänradien på den nya är betydligt bättre än jag väntat mig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#502696 En tanke på tanken 😉
Du har sugslangen i botten rakt till pumpen, se till att den sitter bra så den inte hoppar av om en gren går upp i mellan, inte kul att mista all olja. jag satte också utgången på min tanke lågt, men senare omvärderade jag detta och gjorde som nödlösning att slangen får gå i en båge uppåt först för att minska risken att den dras av. Men skulle helst ha utgången i toppen med rör ner om slangen skulle hoppa. Bara mina fem öra

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#502702
JohannesG skrev:En tanke på tanken 😉
Du har sugslangen i botten rakt till pumpen, se till att den sitter bra så den inte hoppar av om en gren går upp i mellan, inte kul att mista all olja. jag satte också utgången på min tanke lågt, men senare omvärderade jag detta och gjorde som nödlösning att slangen får gå i en båge uppåt först för att minska risken att den dras av. Men skulle helst ha utgången i toppen med rör ner om slangen skulle hoppa. Bara mina fem öra

Tyvärr hjälper inte det om pumpen är igång . På min gamla Moheda vagn med Stående tank så drog jag av sugslangen och det tömde tanken ändå för det blir hävert och den satt högt upp med ett rör ner i tanken.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#502706 Den gick av nere vid pumpen

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502709 Skönt att man har canbus till arbron så de är bara en 7 ut till aggregatet, en 10polig Harting är lite mindre plastkrävande på kranen än en 24polig

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Chuck Norris  
#502711 Finns aggregat med blåtand. Det låter bra i mina öron att slippa den där datakabel.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

stegmaster  
#502712 Och til Naarva er det bara 5(+2 stk til el,ventil för byte mellan aggregat och rotator när man har det på grävmaskin), dock får man mäta stegen själv. :mrgreen:
Så det går precis på en vanlig släpvagnskontakt med 7 punkter.
Er vel inte bästa kontaktypen, men inte haft några konstaktproblem med detta under alla dessa åren.
På mitt förre Tapio 250 var ca 25 sladder i kabelen, var ca 20 var aktive, så det fanns 5 ekstra ifall man fick brott, så var det bara byta sladd i kopplingsboksen.
Detta fick jag gör vid minst 2 tilfällen.


1520716701_20160217_142641.jpg



Lycka til Seb, blir trevligt och se när du kommer igång.
Ser riktig proffsig ut detta. :-bd

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#502715 Det är bara i sin "linda" än. Ja är medveten om att både tank och sugslang är utsatta. Det kommer ett "pansar/skydd" för både tanken och sugslangen. Tanken skulle bli som en folkracebil på nolltid utan. Är alltid i kranens närområde se stora smällarna blir.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

JohannesG  
#502720 Visst blir det hävert om det lossnar vid pumpen, men det är ändå ett ställe mindre det kan lossna och läcka på om anslutningen sitter i toppen. Samt om man är riktigt snabb tänker jag att man kan hinna stänga av kraftuttaget och springa ut och lyfta upp slangen innan allt hunnit rinna ut.

Trodde du hade gjort tanken så kraftig att den skulle tåla smällarna på egen hand. Men med skydd blir det säkert bra, bara det går fritt från draget på vagnen.

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#502721 Den är gjord i 5mm plåt med en skvalpskott i mitten så visst klarar den en del men jag vill ändå ha en båge runt och en bottenplåt. Den där kabeln ser jag inte som något jätteproblem, det är en vanlig signalkabel

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).