Traktorer och processorer

MF 5713 som traktorskördare.

192 inlägg 73308 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Hema  
#494872
gnisten83 skrev:Finns väl inte direkt så många ölmstadbyggen att kolla än?
De flesta Jake byggen har antingen deras tank bak o pump på kraftuttaget eller typ kronos eller hypros frontpump o tank i nosen.
Sen endel med andra knäppa tankar som la den på taket :D

Tänkte föreslå det, men då är det väl viktigt med dräningskanal utifall det skulle börja läcka.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#494894 På taket hade varit smidigt, men då bygger jag igen takluckan, samt sugslangen till pumpen änr en le rackare. 1 1/2" slang. Nej, bak blir den. Ska bygga lite i helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494904 På taket har en stor nackdel, att släpa upp dunkar vid påfyllning

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

hemhuggare  
#495023 Men det blir varmt och skönt på sommaren :lol:

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#495083 Har ikväll fått loss lite byggtid. Boxen/lådan ska sitta längst ut på bommen. I denna ska skottgenomföringar till hydraulik sitta samt kontaktdon till aggregatet. Det är här skarven blir när aggregatet åker bort. Den andra bilden är ett "slangsupport" stöd för o få krankablaget till aggregatet o följa med bättre. Lite färg så blir det nog bra.
IMG_20180131_220440_BURST001_COVER.jpg
IMG_20180131_212106.jpg
IMG_20180131_220925_BURST001_COVER.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#495125
1517475345_20180201_095414.jpg
såna snabbkopplingar använder jag till mitt aggregat. Går bra att koppla ihop när det är tryck i slangen nyckelgrepp så man skruvar ihop dom . Jag har köpt dom på specma hydraulik

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#495148 Stryper inte dom ner? Jag hade tänkt mig endast skruvkopplingar med täcklock men om de finns "snabbkopplingar" som inte stryper är jag idel öra.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495157 Jag har temas 3/4” kopplingar med låsring så de inte kan öppnas

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#495165 Jo har man en snabbkopling så stryper det lite av flödet men det är marginellt tro inte det kommer att påverka så mycket på ditt aggregat det är ju sågen som kräver flöde och det funka bra på mitt . Det ska ju vara enkelt att byta mellan grip å aggregat och det är det med snabbkoplinga och inget oljesöl som det blir när man lossa hydraulkoppling. Fördelen med såna som jag har är att dom sitter fast inte som en vanlig snabbkoplinga som vrider sig och efter ett tag så är tätningarna slitna och börja läcka. Vill man minska på flöde förlusten så kan man ha en större snabbkoplinga istället för en 3/4 så har man en 1 tum

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källefall8  
#495204
källshult skrev:
1517475345_20180201_095414.jpg
såna snabbkopplingar använder jag till mitt aggregat. Går bra att koppla ihop när det är tryck i slangen nyckelgrepp så man skruvar ihop dom . Jag har köpt dom på specma hydraulik


Låter smidigt, är ju ofta tryck i dom. Men har du en svirvel då eller hur går det till när du gängar ihop dom?

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#495206
källefall8 skrev:
källshult skrev:
1517475345_20180201_095414.jpg
såna snabbkopplingar använder jag till mitt aggregat. Går bra att koppla ihop när det är tryck i slangen nyckelgrepp så man skruvar ihop dom . Jag har köpt dom på specma hydraulik


Låter smidigt, är ju ofta tryck i dom. Men har du en svirvel då eller hur går det till när du gängar ihop dom?

Det är en svirvel mutter på hon delen

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

källshult  
#495212
en liten film på snabbkoplingen

Användarvisningsbild

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Seb macahan  
#495327 Det där med snabb kopplingar är Urban (Weimer) mantra, aja baja med snabbkopplingar på högre flöden. Men den du visade Källshult har jag inte sett tidigare. Tacka för tipset.

   TS
Avatar Fallback

MF 5713 som traktorskördare.

källefall8  
#495332 De var ju fina grejer! Kör numera med tema t serien på allt både grävare å traktor det är dubbla tätringar i dom - en inre i botten oxå. Visserligen dyrare men har knappt bytt en enda sen dess. Tröttnade på allt droppande med std lantbrukskopplingarna. Finns med låsring och även med tryckeliminator.
En annan fördel är att msn slipper låna ut redskap å få annan olja i :)

Avatar Fallback

Re: MF 5713 som traktorskördare.

Niklas persson  
#495401 Vi hade snabbkopplingar till gripen/risgripen på skotaren så de måste funka på ett sånt litet aggregat också tycker man.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).