lör 27 jan 2018, 20:33#494166
Åtminstone tidiga modeller har skärmar i plåt, nyare modeller av Zetor har skärmar i plast. Plåtskärmar tycker jag är ett plus i skogen (Zetors plastskärmar spricker och går hål i av grenar mm om man kör mycket i skogen). Bukplåt ser jag som ett måste på modellen i skogen. Bra markfrigång även om bakhjulen är 34 tum, eftersom Zetor använder portalaxlar som höjer upp bakänden. Överlag oöm och går bra i skogen.
Hytten är relativt rymlig med tanke på att traktorerna är runt 2 m breda (kan göras både bredare och smalare). Finns skogsombyggda exemplar med gott om plats för att sitta vänd bakåt.
Mekaniskt och maskinellt verkar Zetor allmänt vara hyfsat tåliga och okomplicerade. Med undantag för motorrenovering efter ett par tusen timmar. Mycket är mekaniskt och inte elektriskt som i nyare traktorer.
Motorn på 60 hk är trött, går inte att säga annat, särskilt med lastad vagn vid vägkörning. Händer ingenting under 1500 rpm. I skogen med lågväxlar är motorstyrkan aldrig ett problem.
Växellådan (5 fram, 1 bak + hög/låg) är ganska trög, bara synkad på 4an och 5an (tror jag). Finns nog även modeller med fram-back-låda. Kopplingen är ganska trögtrampad. Växellådan delar olja med hydrauliken. Hydraulpumpen är 40 eller 50 l/min, det är inte fel med bättre pump till en kran.
Bromsarna är dåliga, och bara på bakhjulen. Nyare modeller (40 km/h) har bromsad framaxel också. Saknar diffspärr på framaxeln (men det är väl ganska vanligt).
Sammanfattar med att man behöver inte vara rädd för att köra in i skogen (som man kan vara med en ny traktor med känsliga delar). Men den är tråkig som dragare på väg. Använder man frontlastare mycket vill man ha kopplingsfri fram-back.