Traktorer och processorer

Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

7 inlägg 5594 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

ulfgustav  
#493935 Kan denna traktor vara lämplig för snöröjning, huggarvagn, och andra körslor.
Någon som har erfarenhet om brister och svagheter mm??
Hoppas på kommentarer



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

Fredrik Reuter  
#494087 Hej,
Det verkar vara dåligt med erfarenhet av denna traktor.

Lägger in den gamla tråden Zetor 4341 här, kanske inte mycket i den men alltid bra att länka ihop samma modeller.

Finns också en på Blocket: https://www.blocket.se/vasternorrland/Z ... 588877.htm

Kanske en god kandidat för skogen, eller?

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

Aayden  
#494109 Maskinellt går dom jag har erfarenhet av bra, men elektroniken var lite spännande med små fel då.
Men om man bortser från elektroniken som inte var något grövre fel utan bara små fel så var den helt ok.
Grannen hade mindre bekymmer med sin New Holland men mycket högre kostnader för dom problemen han fick.
Om jag ska ge en dom om zetor 4341 så får det bli ok traktor gjorde inte bort sig men var inte den bästa, utan gjorde det den skulle.

Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

ulfgustav  
#494126 Om traktorn gjorde vad den skulle ja då är det ju precis vad jag ev sökt. Finns det mer erfarenheter så är de välkomna

   TS
Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

550  
#494166 Åtminstone tidiga modeller har skärmar i plåt, nyare modeller av Zetor har skärmar i plast. Plåtskärmar tycker jag är ett plus i skogen (Zetors plastskärmar spricker och går hål i av grenar mm om man kör mycket i skogen). Bukplåt ser jag som ett måste på modellen i skogen. Bra markfrigång även om bakhjulen är 34 tum, eftersom Zetor använder portalaxlar som höjer upp bakänden. Överlag oöm och går bra i skogen.

Hytten är relativt rymlig med tanke på att traktorerna är runt 2 m breda (kan göras både bredare och smalare). Finns skogsombyggda exemplar med gott om plats för att sitta vänd bakåt.

Mekaniskt och maskinellt verkar Zetor allmänt vara hyfsat tåliga och okomplicerade. Med undantag för motorrenovering efter ett par tusen timmar. Mycket är mekaniskt och inte elektriskt som i nyare traktorer.

Motorn på 60 hk är trött, går inte att säga annat, särskilt med lastad vagn vid vägkörning. Händer ingenting under 1500 rpm. I skogen med lågväxlar är motorstyrkan aldrig ett problem.

Växellådan (5 fram, 1 bak + hög/låg) är ganska trög, bara synkad på 4an och 5an (tror jag). Finns nog även modeller med fram-back-låda. Kopplingen är ganska trögtrampad. Växellådan delar olja med hydrauliken. Hydraulpumpen är 40 eller 50 l/min, det är inte fel med bättre pump till en kran.

Bromsarna är dåliga, och bara på bakhjulen. Nyare modeller (40 km/h) har bromsad framaxel också. Saknar diffspärr på framaxeln (men det är väl ganska vanligt).

Sammanfattar med att man behöver inte vara rädd för att köra in i skogen (som man kan vara med en ny traktor med känsliga delar). Men den är tråkig som dragare på väg. Använder man frontlastare mycket vill man ha kopplingsfri fram-back.

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

rokon  
#494212 Jag tror säkert att växlarna på 4341 är synkade från och med 2;an och uppåt då det är dom då på min 4340 som var modellen före.
Däremot så är tanken på 4341 med all sannolikhet av plast vilket jag tycker är en nackdel, men ej avgörande.
Dessutom är även troligen något filter mer utsatt för mekanisk påverkan då det sitter tvärs ut från motorn, har sett det på Zetor 5341. Så en del skydd behövs för säkrare skogskörning, men det gäller ju alla traktorer.
Kan inte tänka mig annat än att man kan ta ut 7000-10.000 timmar utan större problem på en Zetor motor precis som de flesta kvalitetsmotorer om man bara sköter service och underhåll enligt föreskrifterna.
Att få till lämpligt utrymme för vändbar stol i 4341 tror jag blir en svår utmaning.

Avatar Fallback

Re: Någon med erfarenhet från ZETOR 4341?

550  
#494374 I standardhytten finns inte utrymme att vända runt. Men finns ombyggda med fotlåda byggd bakåt. Handbromsen flyttas till högersida och spaken till kraftuttagskopplingen byts till elmanövrerad. Då blir det plats att svänga runt.

Synkningen spelar väl inte så stor roll egentligen. På väg startar man oftast på 3an och växlar upp till 4an och 5an sedan.

4340 är väl en ganska lik 4341, dock har man väl växelreglagen mellan benen, och inte slätt golv framför stolen?

Jag tror att timräknaren går på varvtalet, så kör man mycket på låga varv (skogskörning) så snurrar inte räknaren så fort. Tror att andra märken räknar riktiga timmar? Tycker att Valmet/Valtra ofta har gått många timmar, eller beror det på att folk kör mer med såna traktorer? :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).